Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Hidrolik | CE 371 | 3 | 1 | 2 + 2 | 3 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. 1- Öğrenciler, pratik uygulamada enerji kayıpları ve boru hatları, pompalar, pompalı-boru hatlarının tasarımı ile ilgili temel bilgileri anlama yeteneğine sahip olurlar. |
2. 2- Öğrenciler su dağıtım boru-şebekeleri ve açık kanal tasarımları ile ilgili temel bilgileri anlama becerisine sahip olurlar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | CE270 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Kapalı kanallarda akış, borulardaki yük kayıpları, boru hattı sistemleri, çoklu rezervuar sistemleri, boru ağı, pompalar ve pompa-boru hattı sistemleri, açık kanal akışı, açık kanal akış denklemleri, özgül enerji, özgül kuvvet, Froude sayısı, açık kanal akışlarının durumları, hidrolik sıçrama, kademeli olarak değişen akışlar, eğim türleri, boyuna akış profilleri, açık kanal akışlarının tasarımı, aşınabilir ve aşınamaz kanalların tasarımı. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler isterlerse Üretken Yapay Zeka kullanabilir
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Kapalı kanallardaki akımın genel özellikleri (Laminer ve türbülanslı akımlar, giriş (gelişme) bölgesi ve tam gelişmiş akım), |
2 | Borulardaki yük (enerji) kayıpları, sürtünme enerji kaybı, yerel enerji kaybı |
3 | Tek bir borudaki akışın hesaplanması |
4 | Boru hattı sistemleri (seri borular, paralel borular) |
5 | Boru hattı sistemleri (seri borular, paralel borular) |
6 | Çoklu rezervuar sistemleri (dallanan borular ve bağlantılar) |
7 | Boru şebekesi (Hardy-Cross yöntemi) |
8 | Cazibeli boru hatları Pompalar ve pompalı-boru hattı sistemleri |
9 | Pompalar ve pompalı-boru hattı sistemleri |
10 | Açık kanal akımı (açık kanal akım türleri, basınç ve hız dağılımları) |
11 | Açık kanal akımı denklemleri (Manninig Formülü, Chezy formülü) |
12 | Özgül Enerji, Özgül kuvvet, Froude sayısı, açık kanal akımının rejimleri |
13 | Hidrolik sıçrama, yavaş (tedrici) değişen akımlar, eğim türleri, boyuna akımın yüzey şekilleri |
14 | Açık kanal akışlarının tasarımı (hidrolik olarak en iyi kesit, kesit sınırları sabit ve kesit sınırları değişebilir kanalların tasarımı) |
|
Kaynaklar: |
E. John Finnemore,
Joseph B. Franzini Fluid Mechanics with Engineering Applications, 10th Edition McGraw-Hill 2002 0072432020
Hubert Chanson Hydraulics of Open Channel Flow Butterworth Heinemann 2004 0750659785
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Ven Te Chow Open Channel Hydraulics The Blackburn Press 2009 1932846182
Robert J. Houghtalen, A. Osman Akan, Ned H. C. Hwang Fundamentals of Hydraulic Engineering Systems Prentice Hall 2009 0136016383
Günyaktı, A., Günyaktı, Ayşen Hydromechanics Nobel 2020 978625406306-0
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta 2 saat ders ve 2 saat laboratuvar yapılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ödev | 3 | %10 |
Laboratuvar Çalışması | 4 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 2 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |