PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
HidrolikCE 371312 + 234,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. 1- Öğrenciler, pratik uygulamada enerji kayıpları ve boru hatları, pompalar, pompalı-boru hatlarının tasarımı ile ilgili temel bilgileri anlama yeteneğine sahip olurlar.
2. 2- Öğrenciler su dağıtım boru-şebekeleri ve açık kanal tasarımları ile ilgili temel bilgileri anlama becerisine sahip olurlar.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerCE270
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Kapalı kanallarda akış, borulardaki yük kayıpları, boru hattı sistemleri, çoklu rezervuar sistemleri, boru ağı, pompalar ve pompa-boru hattı sistemleri, açık kanal akışı, açık kanal akış denklemleri, özgül enerji, özgül kuvvet, Froude sayısı, açık kanal akışlarının durumları, hidrolik sıçrama, kademeli olarak değişen akışlar, eğim türleri, boyuna akış profilleri, açık kanal akışlarının tasarımı, aşınabilir ve aşınamaz kanalların tasarımı.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenciler isterlerse Üretken Yapay Zeka kullanabilir
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Kapalı kanallardaki akımın genel özellikleri (Laminer ve türbülanslı akımlar, giriş (gelişme) bölgesi ve tam gelişmiş akım),
2Borulardaki yük (enerji) kayıpları, sürtünme enerji kaybı, yerel enerji kaybı
3Tek bir borudaki akışın hesaplanması
4Boru hattı sistemleri (seri borular, paralel borular)
5Boru hattı sistemleri (seri borular, paralel borular)
6Çoklu rezervuar sistemleri (dallanan borular ve bağlantılar)
7Boru şebekesi (Hardy-Cross yöntemi)
8Cazibeli boru hatları Pompalar ve pompalı-boru hattı sistemleri
9Pompalar ve pompalı-boru hattı sistemleri
10Açık kanal akımı (açık kanal akım türleri, basınç ve hız dağılımları)
11Açık kanal akımı denklemleri (Manninig Formülü, Chezy formülü)
12Özgül Enerji, Özgül kuvvet, Froude sayısı, açık kanal akımının rejimleri
13Hidrolik sıçrama, yavaş (tedrici) değişen akımlar, eğim türleri, boyuna akımın yüzey şekilleri
14Açık kanal akışlarının tasarımı (hidrolik olarak en iyi kesit, kesit sınırları sabit ve kesit sınırları değişebilir kanalların tasarımı)
 
Kaynaklar:
E. John Finnemore, Joseph B. Franzini Fluid Mechanics with Engineering Applications, 10th Edition McGraw-Hill 2002 0072432020 Hubert Chanson Hydraulics of Open Channel Flow Butterworth Heinemann 2004 0750659785
 
Diğer Kaynaklar:
Ven Te Chow Open Channel Hydraulics The Blackburn Press 2009 1932846182 Robert J. Houghtalen, A. Osman Akan, Ned H. C. Hwang Fundamentals of Hydraulic Engineering Systems Prentice Hall 2009 0136016383 Günyaktı, A., Günyaktı, Ayşen Hydromechanics Nobel 2020 978625406306-0
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Her hafta 2 saat ders ve 2 saat laboratuvar yapılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%40
Final Sınavı1%40
Ödev3%10
Laboratuvar Çalışması4%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma.2
2Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.0
3Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.0
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0