Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Institutional and Legislational Framework in PIanning | CRP 311 | 3 | 1 | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrencilerin, şehir ve bölge planlama mesleğinin yasal ve örgütsel boyutlarına ilişkin güncel bilgi, tartışma ve literatüre hakim olmaları beklenmektedir. |
2. Ülkenin yerel ve merkezi yönetiminin hukuki uygulamaları hakkında bilgi edinmek. |
3. Planlamanın hukuki boyutlarına dair akılcı bir anlayış geliştirmek. |
4. Yeni koşullar karşısında mevzuat üzerine düşünme ve yorum yapma becerisi geliştirmek. |
5. Yapı ve planlama hukukundaki bilimsel gelişmeleri değerlendirmek. |
6. Bölgesel planlamaya ilişkin hukuki ve idari çerçeveyi öğrenmek. |
7. 3194 sayılı İmar Kanunu uygulamaları ile planlama ölçekleri arasındaki ilişkileri öğrenmeleri beklenmektedir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, Türkiye’deki planlama süreci ve kentsel gelişim sürecine ilişkin terimleri, tanımları, aktörleri ve kurumları kapsamaktadır.
Planlamanın yasal yönlerine ilişkin kaynaklar ve temel çerçeve ile ilgili merkezi ve yerel kurumlar ele alınmaktadır.
Türkiye’deki imar yönetmeliklerindeki gelişmeler ile planlama mevzuatındaki belirli maddeler ve diğer ilgili yasalar da incelenmektedir.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş ve Kapsam (Planlamadan Ne Anlamalıyız?) |
2 | Türkiye'de Şehir Planlamasının Gelişim Tarihi - 1 |
3 | Türkiye'de Şehir Planlamasının Gelişim Tarihi - 2 |
4 | Türkiye’de Şehir ve Bölge Planlamasının Hukuki ve İdari Yapısı |
5 | Kavramlar – Plan Ölçekleri (Plan Hiyerarşisi) – Plan Türleri |
6 | Merkezi Yönetim ve Fonksiyonları |
7 | Kanunlar ve Yönetmelikler (3194 Sayılı İmar Kanunu, 775 Sayılı Gecekondu Kanunu, 2985 Sayılı Toplu Konut Kanunu, 2872 Sayılı Çevre Kanunu) |
8 | Çevre Planlamasında Hukuki ve İdari Çerçeve (Kıyı Kanunu, Boğaziçi Kanunu ve Korunan Alanlarda Planlama) |
9 | Ara Sınav |
10 | Kanunlar ve Yönetmelikler (2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu, 2634 Sayılı Turizm Teşvik Kanunu) |
11 | Yerel Yönetimler ve Bunların Rol ve Fonksiyonları |
12 | Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun (6306 Sayılı Kanun) |
13 | Gecekondu Kanunu, İmar Kanunları |
14 | Dersin Değerlendirilmesi |
|
Kaynaklar: |
İlhan Tekeli, “Türkiye’de Cumhuriyet Döneminde Kentsel Gelişme ve Kent Planlaması” in 75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık, İş Bankası ve Tarih Vakfı Yayınları,1998
Ruşen Keleş, Kentleşme Politikası, İmge Kitapevi, 2012
|
|
Diğer Kaynaklar: |
İlhan Tekeli, “Bir Modernite Projesi Olarak Kent Planlaması” in Modernite Aşılırken Kent Planlaması, İmge Kitabevi, 2001
Mehmet Tunçer, Dünden Bugüne Kültürel Miras Ve Koruma, Gazi Kitapevi Ltd., 2017, ISBN 9786053445227
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Yüz yüze eğitim, bireysel çalışmalar, ara ödevler, planlama kurumlarında çalışan uzmanların katılımı, planlamanın kurumsal ve yasal çerçevesini öğrenme ve yorumlama. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %10 |
Ara Sınav | 2 | %40 |
Sınıf Katılımı | 14 | %10 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |