PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Institutional and Legislational Framework in PIanningCRP 311313 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrencilerin, şehir ve bölge planlama mesleğinin yasal ve örgütsel boyutlarına ilişkin güncel bilgi, tartışma ve literatüre hakim olmaları beklenmektedir.
2. Ülkenin yerel ve merkezi yönetiminin hukuki uygulamaları hakkında bilgi edinmek.
3. Planlamanın hukuki boyutlarına dair akılcı bir anlayış geliştirmek.
4. Yeni koşullar karşısında mevzuat üzerine düşünme ve yorum yapma becerisi geliştirmek.
5. Yapı ve planlama hukukundaki bilimsel gelişmeleri değerlendirmek.
6. Bölgesel planlamaya ilişkin hukuki ve idari çerçeveyi öğrenmek.
7. 3194 sayılı İmar Kanunu uygulamaları ile planlama ölçekleri arasındaki ilişkileri öğrenmeleri beklenmektedir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, Türkiye’deki planlama süreci ve kentsel gelişim sürecine ilişkin terimleri, tanımları, aktörleri ve kurumları kapsamaktadır. Planlamanın yasal yönlerine ilişkin kaynaklar ve temel çerçeve ile ilgili merkezi ve yerel kurumlar ele alınmaktadır. Türkiye’deki imar yönetmeliklerindeki gelişmeler ile planlama mevzuatındaki belirli maddeler ve diğer ilgili yasalar da incelenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında yapay zeka araçları kullanılmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş ve Kapsam (Planlamadan Ne Anlamalıyız?)
2Türkiye'de Şehir Planlamasının Gelişim Tarihi - 1
3Türkiye'de Şehir Planlamasının Gelişim Tarihi - 2
4Türkiye’de Şehir ve Bölge Planlamasının Hukuki ve İdari Yapısı
5Kavramlar – Plan Ölçekleri (Plan Hiyerarşisi) – Plan Türleri
6Merkezi Yönetim ve Fonksiyonları
7Kanunlar ve Yönetmelikler (3194 Sayılı İmar Kanunu, 775 Sayılı Gecekondu Kanunu, 2985 Sayılı Toplu Konut Kanunu, 2872 Sayılı Çevre Kanunu)
8Çevre Planlamasında Hukuki ve İdari Çerçeve (Kıyı Kanunu, Boğaziçi Kanunu ve Korunan Alanlarda Planlama)
9Ara Sınav
10Kanunlar ve Yönetmelikler (2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu, 2634 Sayılı Turizm Teşvik Kanunu)
11Yerel Yönetimler ve Bunların Rol ve Fonksiyonları
12Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun (6306 Sayılı Kanun)
13Gecekondu Kanunu, İmar Kanunları
14Dersin Değerlendirilmesi
 
Kaynaklar:
İlhan Tekeli, “Türkiye’de Cumhuriyet Döneminde Kentsel Gelişme ve Kent Planlaması” in 75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık, İş Bankası ve Tarih Vakfı Yayınları,1998 Ruşen Keleş, Kentleşme Politikası, İmge Kitapevi, 2012
 
Diğer Kaynaklar:
İlhan Tekeli, “Bir Modernite Projesi Olarak Kent Planlaması” in Modernite Aşılırken Kent Planlaması, İmge Kitabevi, 2001 Mehmet Tunçer, Dünden Bugüne Kültürel Miras Ve Koruma, Gazi Kitapevi Ltd., 2017, ISBN 9786053445227
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Yüz yüze eğitim, bireysel çalışmalar, ara ödevler, planlama kurumlarında çalışan uzmanların katılımı, planlamanın kurumsal ve yasal çerçevesini öğrenme ve yorumlama.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev1%10
Ara Sınav2%40
Sınıf Katılımı14%10
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)31,003,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)71,007,00
6Ev ödevleri12,002,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)25,0010,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)15,005,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)18,008,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur.1
2Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur.3
3Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur.1
4Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur.4
5Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur.4
6Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir.3