PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Yöneylem Araştırması II - Gerekirci ProblemlerIE 333313 + 246,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Matematik programlama modelleri için çözüm yöntemlerini anlama
2. Simpleks yöntemi ve uzantılarını kullanarak doğrusal programlama modellerini çözme yeteneği, dualite ve uzantılarını anlama, duyarlılık analizi yapma yeteneği
3. Bazı özel ağ problemlerini, tam sayılı programlama modellerini, gerekirci dinamik programlama modellerini ve doğrusal olmayan programlama modellerini özel algoritmalar yardımıyla çözebilme ve optimalite şartlarını kontrol etme yeteneği
4. Matematik programlama ve optimizasyon yazılımlarını (GAMS, LINGO, CPLEX vd.) kullanabilme ve sonuçları yorumlayabilme yeteneği
5. Rapor yazma yeteneği
6. Takım halinde çalışabilme yeteneği
7. Etik hususlar konusunda farkındalık
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerMATH 205, IE 232
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Programımızdaki üç yöneylem araştırması dersinin ikincisidir. Derste temel olarak gerekirci yöneylem araştırması problemlerinin çözüm yöntemleri ve çözümün yorumlanması üzerinde durulmaktadır. İncelenen konular; doğrusal programlama, simpleks algoritması, dualite, duyarlılık analizi, ağ modelleri, tamsayılı programlama, dinamik programlama ve doğrusal olmayan programlamadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yoktur
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Temel Doğrusal Cebir Tekrarı, LP çözüm metodolojisine giriş: Grafiksel ve Simpleks Çözüm Yaklaşımları
2Simplex metodu
3Simplex metodu
4Dualite
5Dualite
6Duyarlılık Analizi
7Ulaştırma Simplex yöntemi
8Macar yöntemi, Dijkstra'nın Algoritması
9Ağ simplex metodu
10Tam sayılı programlama çözüm metodolojisine giriş: Dal-Sınır
11Tam sayılı programlama çözüm metodolojisine giriş: Dal-Sınır ve Kesici Yüzeyler
12Tam sayılı programlama çözüm metodolojisine giriş: sezgisel çözüm yöntemleri
13Gerekirci dinamik programlama modelleri: en kısa yol, sırt çantası ve üretim planlama problemleri
14Doğrusal olmayan programlamaya giriş: optimallik şartları
 
Kaynaklar:
Winston, W.L., Operations Research: Applications and Algorithms, Cengage Learning, 2003, 978-0534380588
 
Diğer Kaynaklar:
(1) Hillier, F.S. and Lieberman, G.J., Introduction to Operations Research, Mc Graw-Hill, 2015, 978-0073523453 (2) Taha, H.A., Operations Research: An Introduction, Pearson, 2017, 978-0134444017
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders anlatımı, 1 saat soru çözümü ile tekrar ve 1 saat laboratuvar. Öğrenciler ödev ve vaka çalışması ödevlerini yaparken takımlar halinde çalışmalıdır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%30
Ödev2%20
Vaka İncelemesi1%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)132,0026,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)00,000,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)12,002,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)142,0028,00
6Ev ödevleri28,0016,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)110,0010,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)112,0012,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)115,0015,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.3
2Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi.3
3İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi.3
4İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.1
5Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.1
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.1
7Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.2
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.2
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.2
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.2
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.2
14Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi.2
15Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
16Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
17Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0