Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yöneylem Araştırması II - Gerekirci Problemler | IE 333 | 3 | 2 | 3 + 2 | 4 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Matematik programlama modelleri çözüm yöntemlerinin anlaşılması |
2. Simpleks metodu ve türevlerini kullanarak doğrusal programlama modelini çözebilme yeteneği, dualite ve türlerini anlama, hassasiyet analizi yapabilme |
3. Bazı özel ağ problemlerini, tam sayılı programlama modellerini, gerekirci dinamik programlama modellerini ve doğrusal olmayan programlama modellerini özel algoritmalar yardımıyla çözebilme ve optimalite şartlarının kontrolü. |
4. Matematik programlama ve optimizasyon yazılımlarını (GAMS, LINGO, CPLEX vd.) kullanabilme ve sonuçları yorumlayabilme yeteneği. |
5. Rapor yazma yeteneği |
6. Gelişmiş takım halinde çalışabilme yeteneği. |
7. Etik hususlar konusunda farkındalık. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | MATH 205, IE 232 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Programımızdaki üç yöneylem araştırması dersinin ikincisidir. Derste temel olarak gerekirci yöneylem araştırması problemlerinin çözüm yöntemleri ve çözümün yorumlanması üzerinde durulmaktadır. İncelenen konular; doğrusal programlama, simpleks algoritması, dualite, sonsal optimalite analizi, ağ modelleri, tamsayılı programlama, dinamik programlama ve doğrusal olmayan programlama.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Temel doğrusal cebir tekrarı ve doğrusal programlama sonuç, simpleks ve grafik çözümünün irfelenmesi |
2 | Simplex metodu |
3 | Simplex metodu |
4 | Dualite |
5 | Dualite |
6 | Hassasiyet Analizi |
7 | Ulaştırma Simplex yöntemi |
8 | Macar yöntemi, Dijkstra'nın Algoritması |
9 | Ağ simplex metodu |
10 | Tam sayılı programlama çözüm metodolojisine giriş: dallandır ve buda algoritması |
11 | Tam sayılı programlama çözüm metodolojisine giriş: kesici yüzeyler algoritması |
12 | Tam sayılı programlama çözüm metodolojisine giriş: sezgisel algoritması |
13 | Gerekirci tam sayılı dinamik programlama modelleri: en kısa yol, sırt çantası ve üretim planlama problemleri |
14 | Doğrusal olmayan programlamaya giriş: optimallik şartları |
|
Kaynaklar: |
Winston, Wayne L., Operations Research: Applications and Algorithms, Cengage Learning 4th ed., 2003, 0534380581 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Hillier, F.S. and Lieberman, G.J., Introduction to Operations Research, Mc Graw-Hill 8th ed., 2004, 126057587X
Taha, H.A., Operations Research: An Introduction, Prentice Hall 9th ed., 2010, 1292165545 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Üç saat teorik ders, 2 saat soru çözme uygulaması. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
Ödev | 2 | %20 |
Proje | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |