| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Yöneylem Araştırması II - Gerekirci Problemler | IE 333 | 3 | 1 | 3 + 2 | 4 | 6,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Matematik programlama modelleri için çözüm yöntemlerini anlama |
| 2. Simpleks yöntemi ve uzantılarını kullanarak doğrusal programlama modellerini çözme yeteneği, dualite ve uzantılarını anlama, duyarlılık analizi yapma yeteneği |
| 3. Bazı özel ağ problemlerini, tam sayılı programlama modellerini, gerekirci dinamik programlama modellerini ve doğrusal olmayan programlama modellerini özel algoritmalar yardımıyla çözebilme ve optimalite şartlarını kontrol etme yeteneği |
| 4. Matematik programlama ve optimizasyon yazılımlarını (GAMS, LINGO, CPLEX vd.) kullanabilme ve sonuçları yorumlayabilme yeteneği |
| 5. Rapor yazma yeteneği |
| 6. Takım halinde çalışabilme yeteneği |
| 7. Etik hususlar konusunda farkındalık |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | MATH 205, IE 232 |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Programımızdaki üç yöneylem araştırması dersinin ikincisidir. Derste temel olarak gerekirci yöneylem araştırması problemlerinin çözüm yöntemleri ve çözümün yorumlanması üzerinde durulmaktadır. İncelenen konular; doğrusal programlama, simpleks algoritması, dualite, duyarlılık analizi, ağ modelleri, tamsayılı programlama, dinamik programlama ve doğrusal olmayan programlamadır.
|
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Temel Doğrusal Cebir Tekrarı, LP çözüm metodolojisine giriş: Grafiksel ve Simpleks Çözüm Yaklaşımları |
| 2 | Simplex metodu |
| 3 | Simplex metodu |
| 4 | Dualite |
| 5 | Dualite |
| 6 | Duyarlılık Analizi |
| 7 | Ulaştırma Simplex yöntemi |
| 8 | Macar yöntemi, Dijkstra'nın Algoritması |
| 9 | Ağ simplex metodu |
| 10 | Tam sayılı programlama çözüm metodolojisine giriş: Dal-Sınır |
| 11 | Tam sayılı programlama çözüm metodolojisine giriş: Dal-Sınır ve Kesici Yüzeyler |
| 12 | Tam sayılı programlama çözüm metodolojisine giriş: sezgisel çözüm yöntemleri |
| 13 | Gerekirci dinamik programlama modelleri: en kısa yol, sırt çantası ve üretim planlama problemleri |
| 14 | Doğrusal olmayan programlamaya giriş: optimallik şartları |
| |
| Kaynaklar: |
| Winston, W.L., Operations Research: Applications and Algorithms, Cengage Learning, 2003, 978-0534380588 |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| (1) Hillier, F.S. and Lieberman, G.J., Introduction to Operations Research, Mc Graw-Hill, 2015, 978-0073523453
(2) Taha, H.A., Operations Research: An Introduction, Pearson, 2017, 978-0134444017 |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Haftada 3 saat ders anlatımı, 1 saat soru çözümü ile tekrar ve 1 saat laboratuvar. Öğrenciler ödev ve vaka çalışması ödevlerini yaparken takımlar halinde çalışmalıdır. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav | 1 | %30 |
| Final Sınavı | 1 | %30 |
| Ödev | 2 | %20 |
| Vaka İncelemesi | 1 | %20 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 13 | 2,00 | 26,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 2,00 | 2,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 2 | 8,00 | 16,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 12,00 | 12,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi. | 3 |
| 2 | Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi. | 3 |
| 3 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi. | 3 |
| 4 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 1 |
| 5 | Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 1 |
| 6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 1 |
| 7 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 2 |
| 8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
| 9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
| 10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 2 |
| 11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 2 |
| 12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 2 |
| 13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 2 |
| 14 | Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi. | 2 |
| 15 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
| 16 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
| 17 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |