PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Yöneylem Araştırması II - Gerekirci ProblemlerIE 333313 + 246,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Matematik programlama modelleri için çözüm yöntemlerini anlama
2. Simpleks yöntemi ve uzantılarını kullanarak doğrusal programlama modellerini çözme yeteneği, dualite ve uzantılarını anlama, duyarlılık analizi yapma yeteneği
3. Bazı özel ağ problemlerini, tam sayılı programlama modellerini, gerekirci dinamik programlama modellerini ve doğrusal olmayan programlama modellerini özel algoritmalar yardımıyla çözebilme ve optimalite şartlarını kontrol etme yeteneği
4. Matematik programlama ve optimizasyon yazılımlarını (GAMS, LINGO, CPLEX vd.) kullanabilme ve sonuçları yorumlayabilme yeteneği
5. Rapor yazma yeteneği
6. Takım halinde çalışabilme yeteneği
7. Etik hususlar konusunda farkındalık
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerMATH 205, IE 232
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Programımızdaki üç yöneylem araştırması dersinin ikincisidir. Derste temel olarak gerekirci yöneylem araştırması problemlerinin çözüm yöntemleri ve çözümün yorumlanması üzerinde durulmaktadır. İncelenen konular; doğrusal programlama, simpleks algoritması, dualite, duyarlılık analizi, ağ modelleri, tamsayılı programlama, dinamik programlama ve doğrusal olmayan programlamadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Temel Doğrusal Cebir Tekrarı, LP çözüm metodolojisine giriş: Grafiksel ve Simpleks Çözüm Yaklaşımları
2Simplex metodu
3Simplex metodu
4Dualite
5Dualite
6Duyarlılık Analizi
7Ulaştırma Simplex yöntemi
8Macar yöntemi, Dijkstra'nın Algoritması
9Ağ simplex metodu
10Tam sayılı programlama çözüm metodolojisine giriş: Dal-Sınır
11Tam sayılı programlama çözüm metodolojisine giriş: Dal-Sınır ve Kesici Yüzeyler
12Tam sayılı programlama çözüm metodolojisine giriş: sezgisel çözüm yöntemleri
13Gerekirci dinamik programlama modelleri: en kısa yol, sırt çantası ve üretim planlama problemleri
14Doğrusal olmayan programlamaya giriş: optimallik şartları
 
Kaynaklar:
Winston, W.L., Operations Research: Applications and Algorithms, Cengage Learning, 2003, 978-0534380588
 
Diğer Kaynaklar:
(1) Hillier, F.S. and Lieberman, G.J., Introduction to Operations Research, Mc Graw-Hill, 2015, 978-0073523453 (2) Taha, H.A., Operations Research: An Introduction, Pearson, 2017, 978-0134444017
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders anlatımı, 1 saat soru çözümü ile tekrar ve 1 saat laboratuvar. Öğrenciler ödev ve vaka çalışması ödevlerini yaparken takımlar halinde çalışmalıdır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%30
Ödev2%20
Vaka İncelemesi1%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor