Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yöneylem Araştırması II - Gerekirci Problemler | IE 333 | 3 | 1 | 3 + 2 | 4 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Matematik programlama modelleri için çözüm yöntemlerini anlama |
2. Simpleks yöntemi ve uzantılarını kullanarak doğrusal programlama modellerini çözme yeteneği, dualite ve uzantılarını anlama, duyarlılık analizi yapma yeteneği |
3. Bazı özel ağ problemlerini, tam sayılı programlama modellerini, gerekirci dinamik programlama modellerini ve doğrusal olmayan programlama modellerini özel algoritmalar yardımıyla çözebilme ve optimalite şartlarını kontrol etme yeteneği |
4. Matematik programlama ve optimizasyon yazılımlarını (GAMS, LINGO, CPLEX vd.) kullanabilme ve sonuçları yorumlayabilme yeteneği |
5. Rapor yazma yeteneği |
6. Takım halinde çalışabilme yeteneği |
7. Etik hususlar konusunda farkındalık |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | MATH 205, IE 232 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Programımızdaki üç yöneylem araştırması dersinin ikincisidir. Derste temel olarak gerekirci yöneylem araştırması problemlerinin çözüm yöntemleri ve çözümün yorumlanması üzerinde durulmaktadır. İncelenen konular; doğrusal programlama, simpleks algoritması, dualite, duyarlılık analizi, ağ modelleri, tamsayılı programlama, dinamik programlama ve doğrusal olmayan programlamadır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Temel Doğrusal Cebir Tekrarı, LP çözüm metodolojisine giriş: Grafiksel ve Simpleks Çözüm Yaklaşımları |
2 | Simplex metodu |
3 | Simplex metodu |
4 | Dualite |
5 | Dualite |
6 | Duyarlılık Analizi |
7 | Ulaştırma Simplex yöntemi |
8 | Macar yöntemi, Dijkstra'nın Algoritması |
9 | Ağ simplex metodu |
10 | Tam sayılı programlama çözüm metodolojisine giriş: Dal-Sınır |
11 | Tam sayılı programlama çözüm metodolojisine giriş: Dal-Sınır ve Kesici Yüzeyler |
12 | Tam sayılı programlama çözüm metodolojisine giriş: sezgisel çözüm yöntemleri |
13 | Gerekirci dinamik programlama modelleri: en kısa yol, sırt çantası ve üretim planlama problemleri |
14 | Doğrusal olmayan programlamaya giriş: optimallik şartları |
|
Kaynaklar: |
Winston, W.L., Operations Research: Applications and Algorithms, Cengage Learning, 2003, 978-0534380588 |
|
Diğer Kaynaklar: |
(1) Hillier, F.S. and Lieberman, G.J., Introduction to Operations Research, Mc Graw-Hill, 2015, 978-0073523453
(2) Taha, H.A., Operations Research: An Introduction, Pearson, 2017, 978-0134444017 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat ders anlatımı, 1 saat soru çözümü ile tekrar ve 1 saat laboratuvar. Öğrenciler ödev ve vaka çalışması ödevlerini yaparken takımlar halinde çalışmalıdır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
Ödev | 2 | %20 |
Vaka İncelemesi | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |