Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Akışkanlar Mekaniği I | ME 303 | 3 | 1 | 3 + 0 | 3 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Hidrostatiğin temel denklemini türetebilir ve kullanablir. |
2. Temel kanunları ve prensipleri kullanarak, akışların temel denklemlerini integral formda türetebilir. |
3. Temel integral denklemleri kullanarak, akış analizi yapabilir. |
4. Boru sistemlerindeki akışları analiz edebilirler. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Akışkanın tanımı, akışkanların özellikleri. Temel kavramlar: Sürekli ortam tanımı, akım çizgisi, zaman çizgisi, iz çizgisi ve yörünge. Akışların sınıflandırılması. Statik ve katı cisim haraketi yapan akışkanların analizi. Temel kanunlar ve temel denklemler: İntegral formda süreklilik, lineer ve açısal momentum ve enerji denklemlerinin türetilmesi ve uygulamaları. Borularda laminar ve türbülanslı akış. Boru sistemlerinde akış analizi ve kayıpların hesaplanması. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Akışkanın tanımı, akışkanlar mekaniğinin mühendislikteki yeri, akışkanlar mekaniğinin kapsamı, analiz metotlarının kısa tanıtımı, boyutlar ve birimler. |
2 | Temel Kavramlar: Sürekli ortam tanımı, sürekli ortam olarak akışkanlar, hız alanı, zaman çizgisi, yörünge, iz çizgisi ve akım çizgisi. Gerilim alanı. |
3 | Temel Kavramlar: Viskozite, Newtonian ve Newtonian olmayan akışkanlar, buhar basıncı ve yüzey gerilimi, akışkan hareketinin tanımlanması ve sınıflandırılması. |
4 | Akışkanların Statiği: Statik akışkanların temel denklemleri, daldırılmış düzlem yüzeylere etki eden hidrostatik kuvvet analizi. |
5 | Akışkanların Statiği: Daldırılmış eğrisel yüzeylere etki eden hidrostatik kuvvet analizi. Kaldırma kuvveti ve stabilite. |
6 | Akışkanların Statiği: Katı cisim hareketi yapan akışkanların analizi |
7 | Sistem için temel denklemler: Kütlenin korunumu, momentum denklemi, açısal momentum denklemi ve enerji denklemi |
8 | İntegral Formda Temel Denklemler: Reynolds transport denkleminin türetilmesi. Kontrol hacmi için kütlenin korunumu ve momentum denklemlerinin türetilmesi |
9 | İntegral Formda Temel Denklemler: Kontrol hacmi için kütlenin korunumu ve momentum denklemlerinin uygulamaları. |
10 | İntegral Formda Temel Denklemler: Kontrol hacmi için açısal momentum ve enerji denklemlerinin türetilmesi ve uygulamaları. |
11 | Borularda Sıkıştırılamaz Akışların Analizi: Genişletilmiş Bernoilli denleminin türetilmesi. Laminar ve türbülanslı akışta ana ve yerel kayıpların hesaplanması ve tablolar ve grafiklerin kullanılması. |
12 | Borularda Sıkıştırılamaz Akışların Analizi: Seri bağlı boru sistemlerinde akış analizi. |
13 | Borularda Sıkıştırılamaz Akışların Analizi: Paralel bağlı boru sistemlerinde akış analizi. |
14 | Borularda Sıkıştırılamaz Akışların Analizi: Boru şebekelerinin analizi. Birbirine bağlı rezervuar sistemlerinin analizi. |
|
Kaynaklar: |
Robert W. Fox, Alan T. McDonald, Philip J. Pritchard and John W. Mitchell, Fluid Mechanics, John Wiley & Sons, Inc., Nineth Edition, 2016, 978-1-118-96127-8. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Donald F. Young, Bruce R. Munson, Theodore H. Okiishi and Wade W. Huebsch, A Brief Introduction to Fluid Mechanics, John Wiley & Sons, Inc., 5th Edition, 2011, 978-0470-59679-1
Merle C. Potter, David C. Wiggert and Bassem H. Ramadan, Mechanics of Fluids, Prentice Hall, 5th Edition, 2017, 978-1-305-63761-0
Yunus A. Çengel and John M. Cimballa, Fluid Mechanics Fundamentals and Applications, McGraw Hill, 2006, 0-07-111566-8 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat teorik ders yapılmaktadır. Dersler ödevler ile desteklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Midterm Exam | 2 | %45 |
Quiz | 4 | %10 |
Sınıf Katılımı | 1 | %5 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 0,50 | 7,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 3,00 | 3,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 5 | 1,00 | 5,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 5 | 8,00 | 40,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 3 |
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 0 |
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 0 |
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 1 |
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 0 |
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 0 |
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 0 |
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 0 |
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | 0 |