Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Eşya Hukuku | HUK 315 | 3 | 3 | 3 + 0 | 3 | 8,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Eşya hukukuna ilişkin bilgileri öğrenerek, bu bilgileri meslek hayatlarında başarıyla kullanabilen hukukçular olarak yetişir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Eşya Hukuku dersinde, ayni hakka ilişkin temel bilgiler ve ayni hakkın diğer haklardan ayrılması ve sınıflandırılması, ayni haklara hâkim olan prensipler, zilyetlik ve bu çerçevede zilyetliğin taşınırlarda hak karinesi oluşu, taşınmazlarda hak karinesi ve tapu sicili sistemi incelenmektedir. Ayrıca, mülkiyet kavramı, mülkiyetin içeriği, mülkiyetin konusu ve kapsamı, mülkiyetin çeşitleri, taşınmaz mülkiyeti ve bu bağlamda taşınmaz mülkiyetinin konusu, kazanılması, kaybı, kapsamı ve kısıtlamaları; taşınmaz malikinin sorumluluğu, kat mülkiyeti, taşınır mülkiyeti ve yine bu bağlamda taşınır mülkiyetinin konusu, kazanılması ve kaybı ve sınırlı ayni haklar da bu dersin kapsamında incelenmektedir.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Üretken yapay zeka kullanılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Eşya hukukunun konusu, ayni hak kavramı ve unsurları; ayni hakların diğer haklardan ayrılması, ayni hakların sınıflandırılması |
2 | Ayni haklara hakim olan prensipler, eşya hukuku mevzuatı |
3 | Zilyetlik (genel bakış), zilyetlik kavramı ve zilyetliğin niteliği, zilyetliğe tabi şeyler, zilyetliğin çeşitleri, zilyetliğin kazanılması ve kaybı |
4 | Zilyetliğin devrinin çeşitli şekilleri, zilyetliğin sona ermesi |
5 | Zilyetliğin korunması |
6 | Taşınırlarda zilyetliğin hak karinesi oluşu |
7 | Taşınmazlarda hak karinesi |
8 | Tapu sicili (genel bakış), kavram ve unsurları |
9 | Tapu sicili teşkilatı ve devletin sorumluluğu, tapu siciline hakim prensipler, taşınmazların kütüğe geçirilmesi |
10 | Taşınmaza ait kütük sayfasına yapılacak kayıtlar |
11 | Şerhler |
12 | Beyanlar |
13 | Tapu kütüğüne yapılan kayıtların hükmü |
14 | Tapu kütüğüne yapılan kayıtların hükümsüzlüğü |
15 | Mülkiyet kavramı, mülkiyetin içeriği, mülkiyetin konusu ve kapsamı |
16 | Mülkiyetin çeşitleri |
17 | Taşınmaz mülkiyeti (konusu, kazanılması) |
18 | Taşınmaz mülkiyetinin zamanaşımı ile kazanılması, taşınmaz mülkiyetinin kaybı |
19 | Taşınmaz mülkiyetinin kapsamı, taşınmaz mülkiyetinin kısıtlamaları |
20 | Taşınmaz malikinin sorumluluğu, taşınmaz mülkiyetinin özel bir çeşidi: kat mülkiyeti |
21 | Taşınmaz mülkiyeti (konusu, kazanılması, kaybı) |
22 | Sınırlı ayni hak kavramı, çeşitleri, başlıca özellikleri ve bağlı oldukları genel kurallar, sırası |
23 | İrtifak hakları (genel bilgiler), eşyaya bağlı irtifaklar |
24 | Kişisel irtifaklar |
25 | Taşınmaz yükü (Kavramı, kapsamı, çeşitleri kazanılması, sona ermesi), taşınmaz rehni |
26 | Sabit dereceler sistemine ilişkin hükümler, yabancı para üzerinden rehin kurulmasına ilişkin hükümler |
27 | İpotek, ipotekli borç senedi ve irad senedi, taşınmaz karşılık gösterilerek senet çıkarılması |
28 | İpotek, ipotekli borç senedi ve irad senedi, taşınmaz karşılık gösterilerek senet çıkarılması |
|
Kaynaklar: |
Kemal Oğuzman/Özer Seliçi/Saibe Oktay Özdemir, Eşya Hukuku, Filiz 2021, ISBN: 9789753686761
A. Lale Sirmen, Eşya Hukuku , Yetkin 2022, ISBN: 978605051385
Hasan Erman, Eşya Hukuku Dersleri, Der 2020, ISBN: 9789753536332
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Şeref Ertaş, Eşya Hukuku, Fakülteler Barış 2015; Kudret Güven/Turhan Esener, Eşya Hukuku Yetkin 2015.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı, uygulama çalışmaları. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 28 | 3,00 | 84,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 28 | 3,00 | 84,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 28 | 3,00 | 84,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 2 | 30,00 | 60,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 38,00 | 38,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 50,00 | 50,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | 4 |
2 | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir. | 4 |
3 | Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | 4 |
4 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar. | 4 |
5 | Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir. | 4 |
6 | Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. | 4 |
7 | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | 4 |
8 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 |
9 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | 4 |
10 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir. | 4 |
11 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 2 |
13 | Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 4 |
14 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | 3 |
15 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 0 |
16 | Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 0 |
17 | Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | 3 |
18 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir. | 3 |
19 | Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. | 4 |
20 | Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir. | 4 |