Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İnşaat mühendisleri için sayısal yöntemler | CE 301 | 3 | 1 | 3 + 2 | 4 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Hata ve yaklaşık sonuç bulma kavramlarını kavrama |
2. Doğrusal denklem sistemini çözme |
3. Doğrusal olmayan denklem sistemini çözme |
4. Kesikli veriye eğri uydurma |
5. Fonksiyonları sayısal olarak entegre etme |
6. Adi diferansiyel denklemleri ve denklem sistemlerini sayısal olarak çözme |
7. Sayısal problemlerin çözümü için Matlab kodları geliştirme becerisi kazanma |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | MATH 254 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders şu konuları kapsamaktadır: yaklaşık sonuç bulma ve hata, denklemlerin kökleri, doğrusal denklem sistemlerinin çözümü, eğri uydurma ve interpolasyon, sayısal türev ve entegrasyon, adi diferansiyel denklemlerin ve kısmi diferansiyel denklemlerin çözümü. Listelenen konuların uygulamaları Matlab kullanılarak yapılmaktadır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Matematiksel modelleme ve mühendislik problemlerinin çözümü: Dersin amacı. Yaklaşık sonuç bulma ve hatalardaki bazı kavramlar |
2 | Tek değişkenli doğrusal olmayan denklemlerin çözümü; braket yöntemleri |
3 | Tek değişkenli doğrusal olmayan denklemlerin çözümü; açık yöntemler |
4 | Doğrusal denklem sistemlerinin çözümü; doğrudan yöntemler |
5 | Lineer denklem sistemleri; dolaylı yöntemler |
6 | Doğrusal olmayan denklem sistemlerinin çözümü |
7 | Fonksiyonların yaklaşımı; interpolasyon |
8 | Fonksiyonların yaklaşımı; en küçük kareler yöntemi |
9 | Sayısal entegrasyon; trapez kuralı, Simpson kuralları |
10 | Sayısal entegrasyon; Gauss karelemesi |
11 | Adi diferansiyel denklemlerin sayısal çözümü |
12 | ADİ'nin sayısal çözümü; Euler Yöntemi, Heun Yöntemi |
13 | ADİ'nin sayısal çözümü; Runge-Kutta Yöntemleri |
14 | Sonlu fark yöntemleri, sınır değer problemleri |
|
Kaynaklar: |
S.C. Chapra and R.P. Canale Numerical Methods for Engineers, 6th Edition McGraw-Hill 2010
|
|
Diğer Kaynaklar: |
J.H. Mathews Numerical Methods using Matlab Prentice Hall 2004
S.S. Rao Applied Numerical Methods for Engineers and Scientists Prentice Hall 2002
G. Recktenwald Numerical Methods with Matlab Implementation and Application Prentice Hall 2000
W. Cheney and D. Kincaid Numerical Methods and Computing Brooks-Cole 1999
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta üç saat ders ve iki saat soru çözme/laboratuvar oturumları gerçekleştirilecektir. Öğrencilerin bilgilerini ölçmek amacıyla bir dönem projesi, bir ara sınav ve kapsamlı bir final sınavı verilecektir. Devam ağırlığı %5, proje toplam ağırlığı %25, ara sınav ağırlığı %30 ve final sınavının ağırlığı %40 olacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Proje | 1 | %25 |
Derse Devamsızlık | 14 | %5 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |