PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İnşaat mühendisleri için sayısal yöntemlerCE 301313 + 244,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Hata ve yaklaşık sonuç bulma kavramlarını kavrama
2. Doğrusal denklem sistemini çözme
3. Doğrusal olmayan denklem sistemini çözme
4. Kesikli veriye eğri uydurma
5. Fonksiyonları sayısal olarak entegre etme
6. Adi diferansiyel denklemleri ve denklem sistemlerini sayısal olarak çözme
7. Sayısal problemlerin çözümü için MATLAB kodları geliştirme becerisi kazanma
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerMATH 254
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Ders şu konuları kapsamaktadır: yaklaşık sonuç bulma ve hata, denklemlerin kökleri, doğrusal denklem sistemlerinin çözümü, eğri uydurma ve interpolasyon, sayısal türev ve entegrasyon, adi diferansiyel denklemlerin ve kısmi diferansiyel denklemlerin çözümü. Listelenen konuların uygulamaları MATLAB kullanılarak yapılmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin dönem projesi raporlarında ve sunumlarında yalnızca dil bilgisi düzeltmeleri ve yazım denetimi amacıyla yaratıcı yapay zekâ araçlarını kullanmalarına izin verilir. İçerik oluşturma, fikir üretme veya yazma desteği amacıyla yaratıcı yapay zekâ kullanımı kesinlikle yasaktır. Teslim edilen tüm çalışmalar öğrencinin özgün düşüncesini ve çabasını yansıtmalıdır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Matematiksel modelleme ve mühendislik problemlerinin çözümü: Dersin amacı. Yaklaşık sonuç bulma ve hatalardaki bazı kavramlar
2Tek değişkenli doğrusal olmayan denklemlerin çözümü; braket yöntemleri
3Tek değişkenli doğrusal olmayan denklemlerin çözümü; açık yöntemler
4Doğrusal denklem sistemlerinin çözümü; doğrudan yöntemler
5Lineer denklem sistemleri; dolaylı yöntemler
6Doğrusal olmayan denklem sistemlerinin çözümü
7Fonksiyonların yaklaşımı; interpolasyon
8Fonksiyonların yaklaşımı; en küçük kareler yöntemi
9Sayısal entegrasyon; trapez kuralı, Simpson kuralları
10Sayısal entegrasyon; Gauss karelemesi
11Adi diferansiyel denklemlerin sayısal çözümü
12ADİ'nin sayısal çözümü; Euler Yöntemi, Heun Yöntemi
13ADİ'nin sayısal çözümü; Runge-Kutta Yöntemleri
14Sonlu fark yöntemleri, sınır değer problemleri
 
Kaynaklar:
S.C. Chapra and R.P. Canale Numerical Methods for Engineers, 6th Edition McGraw-Hill 2010
 
Diğer Kaynaklar:
J.H. Mathews Numerical Methods Using MATLAB Prentice Hall 2004 S.S. Rao Applied Numerical Methods for Engineers and Scientists Prentice Hall 2002 G. Recktenwald Numerical Methods with Matlab Implementation and Application Prentice Hall 2000 W. Cheney and D. Kincaid Numerical Methods and Computing Brooks-Cole 1999
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Her hafta üç saat ders ve iki saat soru çözme/laboratuvar oturumları yapılacaktır. Öğrencilerin bilgisini ölçmek için bir dönem projesi, bir ara sınav ve kapsamlı bir final sınavı verilecektir. Katılımın ağırlığı %5, proje raporu ve sözlü sunumun toplam ağırlığı %25, ara sınavın ağırlığı %30 ve final sınavının ağırlığı %40 olacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
Proje Raporu1%15
Derse Devamsızlık14%5
Proje Sunumları1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma.3
2Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.1
3Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.0
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.1
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0