PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
MikroişlemcilerCENG 329312 + 236,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Temel ikili matematik işlemlerini bilgisayarda çözme yetisi kazanır
2. Hedef bilgisayarın çeşitli adresleme modları ve veri transfer komutlarına hakimiyet kazanır
3. Yığıt, program sayacı ve durum kaydedicisini kullananarak programalama yetisi kazanır
4. PC tabanlı mikroişlemci simülatörleri sayesinde işlemci kaydedici ve operasyonlarına hakimiyet kazanır
5. Assembly dilinde programlama, çapraz derleyici kullanma, geliştirme kartlarında program çalıştırma yetisi kazanır
6. İşlemciyi dış aygıtlara eriştirmek için G/Ç port'larına elektrik devre tasarlama yetisi kazanır
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerEE213
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders mikroişlemcilerin temel çalışma prensiplerini işler. Bu derste örneklerle işlenilen ana konular: Mikrokontrol Mimarisi, Aritmetik ve Mantık Birimi Yapısı, Assembly Dili Programlama, Zamanlayıcı ve Kesme, Analog Sayısal Dönüştürücü, Paralel ve Seri Girdi/Çıktı Programlama.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Mikroişlemcilere ve mikrokontrolcülere giriş
2İkili sayılar, ikili aritmetik, sayı gösterimi
3Mantıksal devreler, kapılar, kombinasyonel ve sıralı devreler
4Komut seti mimarisi, Von Neumann ve Harvard mimarileri, RISC, CISC
5MSP430 komut seti mimarisi, yazmaçlar ve Aritmetik mantık ünitesi
6MSP 430 komutları, adresleme modları, komut uzunluğu
7Komut seti mimarisi saat döngüsü
8Dijital I/O ve çevre birimleri ve arayüzü
9Kesme sistemi, temel kesmeler reset ve yükleme
10Analog'dan dijitale ve dijitalden analoga dönüştürme
11Çevre birimleri ile seri ve paralel iletişim.
 
Kaynaklar:
Introduction to Embedded Systems Using Microcontrollers and the MSP430, Manuel Jimanez, Rogelio Palomera, Isidoro Couvertier
 
Diğer Kaynaklar:
MSP430 Microcontroller Basics, John H. Davies Embedded Systems Design Using the TI MSP430 Series, Chris Nagy Programmable Microcontrollers with Applications: MSP430 LaunchPad, Cem Unsalan, H. Deniz Gurhan
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
2 saat teori, 2 saat lab.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%35
Final Sınavı1%40
Laboratuvar Çalışması14%15
Proje1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)142,0028,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)14,004,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)142,0028,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)110,0010,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)15,005,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)110,0010,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.4
2Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.0
3Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.4
5Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
6Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
7Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
8 Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
9Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
10Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
11Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0