Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mikroişlemciler | CENG 329 | 3 | 1 | 2 + 2 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Temel ikili matematik işlemlerini bilgisayarda çözme yetisi kazanır |
2. Hedef bilgisayarın çeşitli adresleme modları ve veri transfer komutlarına hakimiyet kazanır |
3. Yığıt, program sayacı ve durum kaydedicisini kullananarak programalama yetisi kazanır |
4. PC tabanlı mikroişlemci simülatörleri sayesinde işlemci kaydedici ve operasyonlarına hakimiyet kazanır |
5. Assembly dilinde programlama, çapraz derleyici kullanma, geliştirme kartlarında program çalıştırma yetisi kazanır |
6. İşlemciyi dış aygıtlara eriştirmek için G/Ç port'larına elektrik devre tasarlama yetisi kazanır |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | EE213 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders mikroişlemcilerin temel çalışma prensiplerini işler. Bu derste örneklerle işlenilen ana konular: Mikrokontrol Mimarisi, Aritmetik ve Mantık Birimi Yapısı, Assembly Dili Programlama, Zamanlayıcı ve Kesme, Analog Sayısal Dönüştürücü, Paralel ve Seri Girdi/Çıktı Programlama. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Mikroişlemcilere ve mikrokontrolcülere giriş |
2 | İkili sayılar, ikili aritmetik, sayı gösterimi |
3 | Mantıksal devreler, kapılar, kombinasyonel ve sıralı devreler |
4 | Komut seti mimarisi, Von Neumann ve Harvard mimarileri, RISC, CISC |
5 | MSP430 komut seti mimarisi, yazmaçlar ve Aritmetik mantık ünitesi |
6 | MSP 430 komutları, adresleme modları, komut uzunluğu |
7 | Komut seti mimarisi saat döngüsü |
8 | Dijital I/O ve çevre birimleri ve arayüzü |
9 | Kesme sistemi, temel kesmeler reset ve yükleme |
10 | Analog'dan dijitale ve dijitalden analoga dönüştürme |
11 | Çevre birimleri ile seri ve paralel iletişim. |
|
Kaynaklar: |
Introduction to Embedded Systems Using Microcontrollers and the MSP430, Manuel Jimanez, Rogelio Palomera, Isidoro Couvertier |
|
Diğer Kaynaklar: |
MSP430 Microcontroller Basics, John H. Davies
Embedded Systems Design Using the TI MSP430 Series, Chris Nagy
Programmable Microcontrollers with Applications: MSP430 LaunchPad, Cem Unsalan, H. Deniz Gurhan
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
2 saat teori, 2 saat lab. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Laboratuvar Çalışması | 14 | %15 |
Proje | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 4,00 | 4,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 5,00 | 5,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 4 |
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 4 |
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
6 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
7 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 0 |
8 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
9 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
10 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
11 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |