Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Sosyal Medya Üzerinden Kentsel Duyumsama | CRP 392 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Dijital teknolojiler ile kent planlaması arasındaki kavramsal ilişkiyi açıklayarak bu etkileşime dair daha geniş bir bakış açısı geliştirmek. |
2. Büyük veri kavramını tanımlamak ve kentsel planlamadaki uygulamalarını ilgili örneklerle ortaya koymak. |
3. Sosyal medya ve Nesnelerin İnterneti (IoT) gibi kaynaklardan elde edilen verilerin mekânsal analizlerde nasıl kullanılabileceğini açıklamak. |
4. Geleneksel ve veri odaklı kentsel analiz yaklaşımlarını karşılaştırarak bunların güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirmek. |
5. Sosyal medya verilerinin çeşitliliğini tanımak ve kentsel analiz için alternatif stratejiler geliştirmek. |
6. Dijital verilere ilişkin etik, hukuki ve toplumsal sorunları analiz ederek mahremiyet, güvenlik ve sosyal adalet konularında eleştirel farkındalık göstermek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, sosyal medya ve nesnelerin interneti (IoT) gibi kaynaklardan elde edilen büyük verinin kentsel planlamada kullanımını inceler. Bu tür verilerin karmaşık kentsel dinamikleri nasıl açığa çıkardığı ve mekânsal analizleri nasıl beslediği tartışılır. Büyük verinin etik ve hukuki boyutları ile gelişen biçimlerine yönelik eleştirel bakış açıları da ele alınır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Gerekmemektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Dersin tanıtımı, amaçlar, dijital kentleşmenin temel kavramları |
2 | Teknoloji Tarihine Kısa Bir Bakış: Kent tarihindeki mekânsal yansımalar ve teknolojinin kentler üzerindeki etkisinin evrimi. |
3 | Bilgi ve İletişim Teknolojileri (ICT), Akıllı Kentler ve Büyük Veri: Bu kavramlar arasındaki karşılıklı ilişkilerin anlaşılması. |
4 | Kent Planlamasında Dijital Teknolojilerin Yenilikleri ve Uygulama Alanları |
5 | Kentsel Analizde Büyük Veri: Nesnelerin İnterneti (IoT) ve diğer çeşitli kaynaklardan elde edilen verilerin kentsel içgörüler için kullanılması. |
6 | Veri Yönetişiminin Etik, Sosyal ve Politik Boyutları: Sosyal medyanın kentsel katılım platformu ve demokrasi aracı olarak rolü. |
7 | Kentsel Büyük Veri ve Sosyal Medya Analitiği: Kentsel verilerden anlam çıkarmaya yönelik teknikler ve yaklaşımlar. |
8 | Kentsel Enformatik: Toplulukları anlamak ve alternatif kentsel hizmetler üretmek için büyük verinin kullanımı. |
9 | Web 2.0 ve Toplumsal Dönüşüm: Dijital medya çağında bilginin ve algının etkilerinin incelenmesi. |
10 | Digital Technologies' Impact on Sectoral Differentiation: Reorganization of tourism through Web 2.0 and its spatial implications. |
11 | Kentsel Planlamada Veri Görselleştirme ve Grafik Analitiği: Karmaşık kentsel verilerin anlaşılır hale getirilmesine yönelik teknikler. |
12 | Konum Etiketli Sosyal Medya Uygulamaları ve Kentsel Duyumsama: Twitter verileri kullanılarak yapılan kentsel analiz örnekleri |
13 | Ritim Analizi: Konum verisi içeren sosyal medya üzerinden turizm ritimlerinin incelenmesi. |
14 | Dijital teknolojilerin kentsel mekân üzerindeki etkilerinin kuramsal ve uygulamalı değerlendirmesi ile gelecek öngörüleri. |
|
Kaynaklar: |
Nicolas Douay, Urban Planning in the Digital Age, Wiley, 2018.
Tan Yiğitcanlar & Nayomi Kankanamge, Urban Analytics with Social Media Data, Routledge, 2022.
Viktor Mayer-Schönberger & Kenneth Cukier, Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work, and Think, John Murray, 2017.
Paolo Ciuccarelli, Luca Simeone, Giorgia Lupi, Visualizing the Data City, Springer, 2014.
Kemal İnan, Teknolojik İşlevsizlik – Kitle Üretiminden Yaratıcı Tasarıma, İletişim, 2020.
Carlo Ratti & Matthew Claudel, The City of Tomorrow: Sensors, Networks, Hackers, and the Future of Urban Life, Yale University Press, 2016. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Gu, Y., Qian, Z. S., & Chen, F. (2016). From Twitter to detector: Real-time traffic incident detection using social media data. Transportation research part C: emerging technologies, 67, 321-342.
Hamstead, Z. A., Fisher, D., Ilieva, R. T., Wood, S. A., McPhearson, T., & Kremer, P. (2018). Geolocated social media as a rapid indicator of park visitation and equitable park access. Computers, Environment and Urban Systems, 72, 38-50.
Demirbas, M., Bayir, M. A., Akcora, C. G., Yilmaz, Y. S., & Ferhatosmanoglu, H. (2010, June). Crowd-sourced sensing and collaboration using twitter. In 2010 IEEE International Symposium on" A World of Wireless, Mobile and Multimedia Networks"(WoWMoM) (pp. 1-9). IEEE.
Luo, F., Cao, G., Mulligan, K., & Li, X. (2016). Explore spatiotemporal and demographic characteristics of human mobility via Twitter: A case study of Chicago. Applied Geography, 70, 11-25.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, kuramsal odaklı bir lisans dersi olarak planlanmıştır. Bilgisayar destekli görsel ve sözel sunumlarla desteklenen sınıf içi oturumlar aracılığıyla yürütülür. Öğrencilerin aktif katılımı, etkileşimli tartışmalar ve soru-cevap oturumları ile teşvik edilir. Ayrıca öğrencilerden bireysel veya grup sunumları ve araştırma ödevleri yoluyla katkı sağlamaları beklenir. Ders kapsamında, dijital veri analizlerinden elde edilen bulguların kentsel bağlamda mekânsallaştırılması ve görselleştirilmesine de yer verilmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ders Katılımı | 14 | %10 |
Sözlü Sunum | 2 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 2 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 4 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 4 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 3 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 1 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 2 |