Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Dijital Finansal Okuryazarlık | MAN 448 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. "Dijital finans" kavramını kavramak. |
2. Dijital çağdaki yeni finansal araçlar ve sistemler konusunda fikir sahibi olmak. |
3. Merkeziyetsiz finans, merkeziyetsiz borsalar, kripto paralar, jetonlar ile bunların finansal sistem ve ekonomi üzerindeki etkileri konusunda bilgi sahibi olmak. |
4. Blok zincir teknolojisinin finans alanındaki kullanımını anlamak. |
5. Geleneksel finans sistemi ile dijital finans sistemi arasındaki farkları kavramak. |
6. Çevrimiçi finansal işlem platformları, dijital bankacılık ve mobil uygulamalar ile bunların nasıl kullanılacağı hakkında fikir sahibi olmak. |
7. Dijitalleşmenin getirdiği olası risklerin farkında olmak ve bunları nasıl yöneteceği konusunda bilgi sahibi olmak.. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Son zamanlarda dijitalleşme, dijital dönüşüm ve bilişim teknolojileri her gün sıkça karşımıza çıkan kavramlar haline gelmektedir. Dijital teknolojilerin hızla gelişimi ve aktif bir şekilde artan kullanımı, küresel ekonomiyi ve finansal sistemi önemli ölçüde etkilemektedir. Bu nedenle, bu dijital dönüşümü ve finansal sistem üzerindeki etkilerini anlamak gerekli bir hal almıştır. Bu bağlamda, bu ders sözkonusu ihtiyacı karşılamayı hedeflemektedir. Ders, lisans öğrencilerine dijital finansal altyapıyı tanıtmak üzere tasarlanmıştır. Bu dersin temel amacı, öğrencilerin dijitalleşmenin finansa getirdiği yeni kavramları tanımalarını sağlamaktır. Ders, finansta yapay zeka kullanımı, elektronik ticaret platformları, dijital bankacılık, dijital ödeme sistemleri, merkeziyetsiz finans (DeFi), merkeziyetsiz borsalar (DEX), blok zinciri teknolojisi, kripto para birimleri ve jetonlar (token) gibi yeni finansal inovasyon kavramlarına odaklanmaktadır. Bunlara ek olarak, finansın dijitalleşmesi ile ilgili yasa ve yönetmelikler, siber suçlar ve olası diğer risklerin yönetim süreçleri de ele alınacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Introduction: "What is financial literacy?" |
2 | Geleneksel finansal sistem ve finansın temel kavramları |
3 | Finansal sistemin dijital dönüşüm süreci |
4 | Yeni kavramlar: Finansal teknoloji, büyük veri, makine öğrenmesi, yapay zeka, nesnelerin interneti, Blok zinciri |
5 | Elektronik ticaret sistemleri, e-ticaret platformlarının akıllı telefon/mobil uygulamaları |
6 | Dijital Bankacılık, Dijital Ödeme Sistemleri |
7 | Açık Bankacılık |
8 | Blok Zinciri Teknolojisi ve finans alanındaki etkileri |
9 | Merkeziyetsiz Finans, Merkeziyetsiz Borsalar |
10 | Kripto para piyasası ve finansal sistem üzerindeki etkileri |
11 | Tokenizasyon, dönüştürülemez dijital varlıklar: NFT, NFB ve hisse senetleri, gayrimenkul, tahviller ve türevler gibi gerçek varlıklar üzerindeki etkiler |
12 | Dijital finansal varlıkların muhasebesi, yasa ve yönetmelikler |
13 | Dijital finansta risk yönetimi |
14 | Proje ödevi sunumları & genel tekrar |
|
Kaynaklar: |
Hines, B. (2020). Digital finance: Security tokens and unlocking the real potential of blockchain. John Wiley & Sons. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Azarenkova, G., Shkodina, I., Samorodov, B., & Babenko, M. (2018). The influence of financial technologies on the global financial system stability. Investment Management & Financial Innovations, 15(4), 229.
Fu, P. (2023). Research on the Impact of Digital Finance on the Financing Constraints of SMEs. In International Conference on Decision Science & Management (pp. 445-451). Springer, Singapore.
Guo, C., Wang, X., & Yuan, G. (2021). Digital finance and the efficiency of household investment portfolios. Emerging Markets Finance and Trade, 1-15.
Joshi, V. C. (2020). Digital Finance, Bits and Bytes. Springer Books.
Nadini, M., Alessandretti, L., Di Giacinto, F., Martino, M., Aiello, L. M., & Baronchelli, A. (2021). Mapping the NFT revolution: market trends, trade networks, and visual features. Scientific reports, 11(1), 1-11.
Patrickson, B. (2021). What do blockchain technologies imply for digital creative industries?. Creativity and Innovation Management, 30(3), 585-595.
Phadke, S. (2020). FinTech future: the digital DNA of finance. Sage Publications Pvt. Limited. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu dersin temel amacı, özellikle finansta yapay zeka kullanımı, elektronik ticaret platformları, dijital bankacılık, dijital ödeme sistemleri, blok zincir teknolojisi ve dijital finansal varlıklar gibi finansal yeniliklere ilişkin kavramlarına odaklanarak öğrencilere dijitalleşmenin finansal sistemi nasıl etkilediğine dair bir fikir vermektir. Haftada üç saatlik ders anlatımları bir ödevle desteklenecek olup ayrıca yayınlanan güncel makaleler ve akademik çalışmalar da haftalık konular bağlamında tartışılmak üzere öğrencilere sunulacaktır. Öğrencilerden bu makaleleri okumaları ve her dersten önce tartışmalara hazırlanmaları beklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Project | 1 | %30 |
Midterm Exam | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %35 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İşletmelerin faaliyet gösterdikleri ekonomik ve hukuki çevre ile ilgili ayrıntılı bilgiye sahip olur. | 4 |
2 | Yönetim-organizasyon, muhasebe, finans, pazarlama, üretim/faaliyet yönetimini kapsayan temel işletmecilik fonksiyonları ile ilgili ayrıntılı teorik altyapı bilgisine sahip olur. | 4 |
3 | İşletmecilikte sıklıkla kullanılan sayısal tekniklerle ilgili temel ve orta seviyede bilgi sahibi olur. | 4 |
4 | Uzman olmak isteği bir işletmecilik alanında (sayısal yöntemler dahil) derinlemesine bilgi sahibi olur. | 4 |
5 | Elde ettiği bilgiyi bir işletmeyi kurmak veya işletmenin tamamını veya bir bölümünü yönetmek için uygulayabilir. | 4 |
6 | İşletmecilik problemlerini açıklıkla tanımlamak ve çözüm geliştirmek için kantitatif ve kalitatif yöntemleri uygulayarak veri toplayabilir, verileri düzenleyebilir, verileri analiz edebilir, analiz sonuçlarını yorumlayabilir. | 3 |
7 | Analizler, bulgular, çıkarımlar ve tekliflerle ilgili üstleri, ekip elemanları, meslektaşları ve astlarıyla yeterli yazılı ve sözlü iletişimde bulunabilir. | 4 |
8 | İşletme ve yönetim alanlarında araştırma yapabilir. | 3 |
9 | Ekip çalışması içinde lider veya uzman olarak sorumluluklarını yerine getirebilir. | 4 |
10 | Paydaşların ihtiyaçlarını analiz etmek ve bu analizlere dayanarak örgütün amaç ve hedeflerini geliştirmek için örgütün paydaşları ile etkili iletişim kurma becerisini kazanır. | 4 |
11 | Kendisinin öğrenme ve kişisel gelişme gereksinimlerini belirleyebilir ve aynı zamanda daha ileri derece programlarını takip edecek kapasiteye ulaşır. | 4 |
12 | Bağlı olduğu örgütü değerlendirebilme becerisi kazanır ve edindiği bilgilere eleştirel olarak yaklaşabilir. | 4 |
13 | Bölümün öğretim dili olan İngilizceyi en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanabilir. | 4 |
14 | İşletmeciliğin gerektirdiği bilişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi seviyesinde kullanabilir. | 3 |
15 | İşletme yöneticisi olarak, kalite farkındalığı, iş sağlığı ve güvenli, hizmet içi eğitim, çevre duyarlılığı, sosyal sorumluluk, sosyal, örgütsel ve iş etiği konularında sorumluluk sahibi olup uygun davranışlar sergiler. | 3 |
16 | Bağlı olduğu örgütte yenilik ve sürekli gelişmeyi teşvik edebilir. | 4 |