Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Gömülü Sistem Tasarımları | CPR 260 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Gömülü sistemlerin temel yapı taşlarını ve mimarilerini tanımlayabilir. |
2. Mikrodenetleyiciler ve sensörlerle çalışan temel donanım ve yazılım projeleri geliştirebilir. |
3. Gömülü sistemlerin donanım-yazılım etkileşimlerini analiz edebilir. |
4. Gerçek zamanlı işletim sistemlerinin temel işleyişini kavrayabilir. |
5. Gömülü sistemlerin tasarımında sorun çözme tekniklerini uygulayabilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, gömülü sistemlerin temel prensiplerini, bileşenlerini ve tasarım süreçlerini tanıtır. Öğrenciler, mikrodenetleyici tabanlı sistemlerin mimarisi, programlanması ve donanım-yazılım entegrasyonu konularında bilgi sahibi olur. Ayrıca, düşük güçlü sistem tasarımı, gerçek zamanlı uygulamalar ve giriş/çıkış yönetimi gibi ileri seviye konulara da değinilir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında üretken yapay zeka araçları, gömülü sistemlerde yazılım kodlarının otomatik üretilmesi, hata ayıklama, algoritma önerileri ve donanım tasarım simülasyonları için destekleyici olarak kullanılacaktır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Gömülü sistemlere giriş |
2 | Mikrodenetleyicilerin mimarisi ve yapısı |
3 | Giriş/Çıkış birimleri ve çevre birimleri |
4 | Gömülü sistemlerde programlama dilleri |
5 | Gerçek zamanlı işletim sistemleri (RTOS) |
6 | Gömülü sistemlerde enerji verimliliği ve tasarım teknikleri |
7 | Ara sınav |
8 | Seri haberleşme protokolleri (UART, SPI, I2C vb.) |
9 | Sensörler ve aktüatörlerle etkileşim |
10 | Gömülü sistemlerde hata tespiti ve hata ayıklama teknikleri |
11 | Güvenli ve güvenilir gömülü sistem tasarımı |
12 | Kablosuz haberleşme protokolleri (Bluetooth, Zigbee, Wi-Fi vb.) |
13 | Gömülü sistemlerde prototip oluşturma ve test süreci |
14 | Genel Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Barr, M., & Massa, A. (2018). Programming embedded systems: With C and GNU development tools (2nd ed.). O'Reilly Media.
Tanenbaum, A. S. (2021). Structured computer organization (6th ed.). Pearson.
Wolf, W. (2012). Computers as components: Principles of embedded computing system design (3rd ed.). Morgan Kaufmann. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Yiu, J. (2019). The definitive guide to ARM Cortex-M3 and Cortex-M4 processors (4th ed.). Newnes.
Simon, D. E. (2019). An embedded software primer. Addison-Wesley.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim politikası: Ders haftalık olarak üç saattir ve yüz yüze sınıf ortamında yapılacaktır. Öğrencilerin ders içerisindeki değerlendirmesinde vize, ödev ve final sınavları yer alacaktır.
Derse Devam Hakkında: Ara sınav ve final sınavlarının yanı sıra dönem boyunca gerçekleştirilmesi planlanan sınıf içi etkinliklere katılmayı tercih etmeyen ve verilen ödevleri teslim etmeyen öğrencilerin “NA” notu alacaklardır. Ayrıca, öğrencilerin derse katılımlarının nihai dönem notuna dahil edilecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Aktiviteler | 1 | %30 |
Aktiviteler | 1 | %50 |
Proje | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 10 | 2,00 | 20,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 10 | 1,00 | 10,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Bilgisayar sistemlerinde yeterli altyapıya sahip olma; bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilgisayar sistemlerinde kullanabilme becerisi, Bilgisayar sistemindeki problemleri saptama, tanımlama ve çözme becerisi; bu amaçla uygun yöntemler ve tekniklerini seçme ve uygulama becerisi | 2 |
2 | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi, Bilgisayar programında gerekli olan teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi | 2 |
3 | Bilgisayar Teknolojileri ve Programlama alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek | 2 |
4 | İleri düzey programlama becerisi kazanır. Güncel bilgisayar programlama teknolojilerini kullanarak sektörün beklentilerini karşılayacak şekilde Bilgisayar Programcılığı ile ilgili süreci/süreçleri planlama becerisine sahip olmak. | 3 |
5 | Bağımsız çalışabilme, inisiyatif alabilme, özgün içerikler oluşturabilme ve yazılım takımları içinde verimli çalışabilme becerisine sahip olmak. | 3 |
6 | Türkçeyi ve İngilizce yazılı ve sözlü olarak etkin bir biçimde kullanabilme, sunulan Bilgisayar Programcılığı bilgisini kolayca takip etme ve meslektaşlarıyla etkin bir biçimde iletişim kurabilme becerisine sahip olmak. | 0 |
7 | Sorunların çözümünde bilimsel yöntemler kullanmayı benimser ve problem çözme becerisini geliştirir. | 1 |
8 | Bilgiye erişebilmeye bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 2 |
9 | Kendi alanı ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını göstermek | 2 |
10 | Bilgiye erişebilme bilimde ve teknolojide gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kişisel gelişimi sürdürebilme becerisine sahip olmak | 1 |
11 | Mesleki, hukuksal, sosyal ve etik sorumluluklarını anlayabilir ve uygular. | 0 |