PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İnsan Bilgisayar EtkileşimiCPR 2523 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İnsan-bilgisayar etkileşimi temel kavramlarını ve tarihsel gelişimini açıklayabilme
2. Kullanıcı odaklı tasarım prensiplerini uygulayabilme
3. Kullanıcı deneyimi (UX) ve kullanıcı arayüzü (UI) tasarımının temel prensiplerini öğrenme ve uygulayabilme
4. Kullanılabilirlik testleri yaparak sistemlerin kullanılabilirlik performansını değerlendirebilme
5. Çeşitli HCI araçlarını ve tekniklerini kullanarak tasarım süreçlerini geliştirebilme.
6. Farklı kullanıcı gruplarının ihtiyaçlarını anlayarak kapsayıcı tasarım yapabilme
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

İnsan-Bilgisayar Etkileşimi (HCI), kullanıcıların bilgisayar sistemleriyle olan etkileşimlerini inceleyen disiplinlerarası bir alandır. Bu ders, kullanıcı odaklı tasarım prensipleri, kullanıcı deneyimi (UX), kullanılabilirlik testleri ve kullanıcı arayüzü (UI) tasarımı gibi konulara odaklanarak, teknolojinin insan ihtiyaçlarına uygun şekilde nasıl tasarlanacağını öğretmeyi amaçlar. Ders, hem teorik hem de uygulamalı yaklaşımları içerir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenciler, kullanıcı arayüzü tasarımı, prototipleme, görev analizi ve kullanılabilirlik testi senaryolarının oluşturulmasında üretken yapay zekadan destek alabilirler.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş ve HCI’nin Temelleri
2İnsan Faktörleri ve Algısal Süreçler
3Kullanıcı ve Görev Analizi
4Kullanıcı Odaklı Tasarım İlkeleri
5Kullanıcı Deneyimi (UX) ve Kullanılabilirlik
6Kullanıcı Arayüzü (UI) Tasarımına Giriş
7Ara Sınav
8Kapsayıcı ve Erişilebilir Tasarım
9HCI Araçları ve Prototipleme Teknikleri
10Kullanılabilirlik Testleri
11Etkileşim Tasarımı ve Geri Bildirim
12HCI Projelerinde Uygulama
13Gelişen Teknolojiler ve HCI
14Genel Tekrar
 
Kaynaklar:
Preece, J., Rogers, Y., & Sharp, H. (2015). Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction (4th ed.). Wiley.
 
Diğer Kaynaklar:
Shneiderman, B., Plaisant, C., Cohen, M., Jacobs, S., Elmqvist, N., & Diakopoulos, N. (2016). Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction (6th ed.). Pearson.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders haftalık olarak üç saattir ve yüz yüze sınıf ortamında yapılacaktır. Öğrencilerin ders içerisindeki değerlendirmesinde vize ve final sınavları yer alacaktır. Bununla birlikte öğrencilerin derse devamları da takip edilerek, dönem sonundaki nihai değerlendirmeye katkı sağlayacaktır. Derse Devam Hakkında: Ara sınav ve final sınavlarının yanı sıra dönem boyunca gerçekleştirilmesi planlanan sınıf içi etkinliklere katılmayı tercih etmeyen ve verilen ödevleri teslim etmeyen öğrencilerin “NA” notu alacaklardır. Ayrıca, öğrencilerin derse katılımlarının nihai dönem notuna dahil edilecektir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Aktiviteler1%30
Aktiviteler1%50
Ödev1%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)00,000,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)15,005,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)122,0024,00
6Ev ödevleri210,0020,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)115,0015,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)118,0018,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Bilgisayar sistemlerinde yeterli altyapıya sahip olma; bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilgisayar sistemlerinde kullanabilme becerisi, Bilgisayar sistemindeki problemleri saptama, tanımlama ve çözme becerisi; bu amaçla uygun yöntemler ve tekniklerini seçme ve uygulama becerisi2
2Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi, Bilgisayar programında gerekli olan teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi1
3Bilgisayar Teknolojileri ve Programlama alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek1
4İleri düzey programlama becerisi kazanır. Güncel bilgisayar programlama teknolojilerini kullanarak sektörün beklentilerini karşılayacak şekilde Bilgisayar Programcılığı ile ilgili süreci/süreçleri planlama becerisine sahip olmak.0
5Bağımsız çalışabilme, inisiyatif alabilme, özgün içerikler oluşturabilme ve yazılım takımları içinde verimli çalışabilme becerisine sahip olmak.0
6Türkçeyi ve İngilizce yazılı ve sözlü olarak etkin bir biçimde kullanabilme, sunulan Bilgisayar Programcılığı bilgisini kolayca takip etme ve meslektaşlarıyla etkin bir biçimde iletişim kurabilme becerisine sahip olmak.0
7Sorunların çözümünde bilimsel yöntemler kullanmayı benimser ve problem çözme becerisini geliştirir.1
8Bilgiye erişebilmeye bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi0
9Kendi alanı ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını göstermek1
10Bilgiye erişebilme bilimde ve teknolojide gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kişisel gelişimi sürdürebilme becerisine sahip olmak2
11Mesleki, hukuksal, sosyal ve etik sorumluluklarını anlayabilir ve uygular.0