PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Elektronik IIIEE 4783 + 246,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. BJT ve MOSFET transistörlerin yüksek frekanstaki davranışlarını incelemek
2. Yüksek frekansta çalışan tek kademeli ve iki kademeli yükselteçlerin tasarımını öğrenmek
3. Frekans cevabı hesaplama yöntemlerini öğrenmek ve analiz edebilmek
4. Bağlama (coupling) ve by-pass kapasitelerinin yüksek frekanstaki davranışlarını ve bu elemanların alt ve üst kesim frekansları üzerindeki etkilerini incelemek
5. Frekans düzleminde geri besleme kullanılarak kararlı bir yükselteç tasarımının analizini gerçekleştirmek
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, yüksek frekanslarda BJT ve MOSFET gibi aktif elemanların yükselteç devrelerindeki frekans davranışını kapsamaktadır. Aslında bu ders, Elektronik II dersini tamamlayıcı nitelikte temel bir derstir. Ders kapsamında tek kademeli, iki kademeli, diferansiyel yükselteçler ve geri beslemeli yükselteçler gibi farklı yükselteç türlerinin frekans cevabı incelenmektedir. Özellikle, BJT ve MOSFET tabanlı yükselteçlerin frekans davranışına odaklanılmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

-
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1BJT transistörler kullanarak tek kademeli yükselteç tasarımına giriş
2BJT transistörler ile iki kademeli yükselteç tasarımı
3BJT tabanlı yükselteçlerin yüksek frekanstaki davranışlarının incelenmesi (alt ve üst kesim frekanslarının hesaplanması)
4BJT tabanlı yükselteçlerin yüksek frekanstaki davranışlarının incelenmesi (alt ve üst kesim frekanslarının hesaplanması)
5Frekans cevabında bağlama (coupling) ve by-pass kapasitelerinin rolünün incelenmesi
6Frekans cevabında bağlama (coupling) ve by-pass kapasitelerinin rolünün incelenmesi
7FET transistörler kullanarak tek ve iki kademeli yükselteç tasarımı
8MOSFET transistörler kullanarak tek ve iki kademeli yükselteç tasarımı
9MOSFET kullanan yükselteçlerin yüksek frekanstaki cevabı ve BJT ile karşılaştırılması
10MOSFET kullanan yükselteçlerin yüksek frekanstaki cevabı ve BJT ile karşılaştırılması
11Geri beslemeli yükselteç devresinin frekans düzleminde incelenmesi
12Geri beslemesiz yükselteç devresinin frekans düzleminde incelenmesi
13BJT transistörler ile osilatörlerin frekans cevabının incelenmesi
14MOSFET transistörler ile osilatörlerin frekans cevabının incelenmesi
 
Kaynaklar:
-
 
Diğer Kaynaklar:
Toney Chan Carusone, David A. Johen, Kenneh W. Martin, Analog integrated circuit design, Second edition, 2001 Thomas F Loyd, Electronic Devices, ninth edition, 2012 Behzad Razavi, Design of Analog CMOS Integrated Circuit, Prentice-Hall, Inc., 2001, 0-07-118839-8
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
3 saatlik teorik ders (haftalık).
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Ders Katılımı1%10
Proje2%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)13,003,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)142,0028,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)115,0015,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)115,0015,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma.3
2Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.3
3Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.4
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.2
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.2
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.1
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0