Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel Artık Mekanların Kartografisi | CRP 387 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Artık mekân kavramına dair temel kuramsal bilgiyi edinmek |
2. Kentsel artık mekânın ne olduğunu kavramsallaştırma yetisi kazanmak |
3. Haritacılık analizlerinden yola çıkarak yaratıcı ve stratejik tasarım yanıtları geliştirmeye teşvik etmek |
4. Kentsel artık mekânları geri kazanmak amacıyla özgün fikirleri görsel ve sözlü biçimde ifade edebilme becerisi geliştirmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, kentsel bağlamda artık mekânların ne olduğunu araştırmaktadır. İnsanlık kentsel çevreyi inşa ederken, boş araziler, hurdalıklar ve kamuya ait olmayan kullanılmayan alanlar gibi artık mekânlar farkında olunmadan ortaya çıkmaktadır. Bu ders kapsamında, kentsel artık mekânlar haritacılık yöntemleriyle çözümlenecek/gözden geçirilecek ve bu negatif kentsel alanlara yönelik kullanıcı dostu öneriler geliştirilmesi hedeflenecektir.
Ders, seçilen bir şehir üzerinden yapılacak artık mekânların haritalanması çalışmalarını ve “artık mekân” kavramının temel kuramsal kaynaklarla yorumlanmasını içermektedir. Bu derinlemesine incelemeye dayanarak, öğrencilerin kentsel artık mekânlara yönelik stratejik bir geri kazanım önerisi sunmaları beklenmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında üretken yapay zeka modelleri kullanılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş |
2 | Kentsel Artık Mekânlar Kavramı Üzerine Ders |
3 | Kuramsal Okumalarla Kavramsal Çalışmalar |
4 | Kuramsal Okumalarla Kavramsal Çalışmalar |
5 | Haritacılık Yöntemleriyle Vaka Çalışmaları |
6 | Haritacılık Yöntemleriyle Vaka Çalışmaları |
7 | Haritacılık Yöntemleriyle Vaka Çalışmaları |
8 | Haritacılık Yöntemleriyle Vaka Çalışmaları |
9 | Vaka Çalışmasının Sözlü ve Görsel Sunumuyla Değerlendirme |
10 | Artık Mekânların Geri Kazanımı İçin Öneri Geliştirme |
11 | Artık Mekânların Geri Kazanımı İçin Öneri Geliştirme |
12 | Artık Mekânların Geri Kazanımı İçin Öneri Geliştirme |
13 | Artık Mekânların Geri Kazanımı İçin Öneri Geliştirme |
14 | Önerilen Projenin Sözlü ve Görsel Sunumuyla Final Değerlendirmesi |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Roger Trancik, Finding Lost Space, Theories of Urban Design, Van Nostrand Reinhold Company, 1986, ISBN: 0-442-28399-7
Kevin Hetherington, The Badlands of Modernity, Taylor & Francis Ltd., 1997, ISBN-13: 978-0415114707
Rem Koolhaas “Junkspace” (2000), in Constructing A New Agenda, Architectural Theory 1993-2009, Princeton Architectural Press, 2010, ISBN: 978-1-56898-859-7
J. G. Ballard Beton Ada (Concrete Island) Ayrıntı Yayınları 2004 ISBN: 978-975-539-411-4
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, haritacılık uygulamalarını içeren seminer ve tartışma temelli bir derstir. Tartışmaların yanı sıra dersler ve örnek vaka çalışmalarıyla desteklenecektir. Ders ve tartışmalara görsel, metinsel ve işitsel materyaller (dokümanlar, makaleler, görseller, filmler ve müzikler) eşlik edecektir. Öğrencilerden, vaka alanını haritalayıp analiz ettikten sonra stratejik bir öneri geliştirmeleri beklenmektedir. Bu doğrultuda, öğrencilerin yazılı raporlar sunmaları ve görsel-sözlü sunumlar yapmaları beklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Alan Çalışması | 1 | %40 |
Sözlü Sunum | 2 | %20 |
Proje | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 3 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 2 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 2 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 2 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 3 |