Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Metal İşleme | ME 410 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kesme terisini anlamak |
2. Metal işlemede güç ihtiyacı ve sıcaklık artışını analiz etme kabiliyetini kazanır |
3. Kesme parametreleri arasındaki ilişkiyi anlar |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste, kesme teorisi, temel dik kesme mekaniği, kesme kuvvetlerinin ölçümü, Ernst ve Merchant teorileri, sürtünme, takım ömrü, takım aşınması, kesme maliyetleri, kesme sıvıları ve kesmedeki etkileri, takım sıcaklıkları ve hesabı, kesme kuvveti, güç, işleme zamanı hesapları ve işleme parametreleri- kesme hızı, ilerleme, tornalamada kesme derinliği, delme, raybalama, vargelle işleme, planya ile işleme, frezeleme işlemleri işlenmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | İşleme mekaniği, yonga oluşumu, kesme kuvvetleri, kazıma kuvveti, yonga kalınlığı (Ernst ve Merchant teorisi) |
2 | İşleme mekaniği, yonga oluşumu, kesme kuvvetleri, kazıma kuvveti, yonga kalınlığı (Ernst ve Merchant teorisi) |
3 | Metal işlemede sürtünme, takım geometrisi ve yonga kırıcılar |
4 | Metal işlemede aşınma şekilleri, takım ömrü kriteri, takım malzemeleri |
5 | Metal işlemede aşınma şekilleri, takım ömrü kriteri, takım malzemeleri |
6 | Metal işleme maliyetleri |
7 | Metal işleme maliyetleri |
8 | Yüzey sertliği, Kesme sıvıları |
9 | Metal kesmede sıcaklıklar |
10 | Torna tezgahı. Tornalama hesapları. |
11 | Torna tezgahı. Tornalama hesapları. |
12 | Delme ve delik büyütme işlemleri. Kuvver, tork ve güç hesapları. |
13 | Düz ve çevre işleme: Vargel, planya, frezeleme tezgahları. İlgili hesaplar. |
14 | Yüzey bitirme işlemleri: Taşlama, honlama, süper parlatma, laplama |
|
Kaynaklar: |
M. C. Shaw Metal Cutting Principles Oxford University Press 2004 0195142063 |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat sınıf dersi yapılır |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 5 | %15 |
Quiz | 5 | %15 |
Midterm Exam | 1 | %20 |
Project | 1 | %20 |
Final | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 0,50 | 7,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 3,00 | 3,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 5 | 4,00 | 20,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 5 | 1,00 | 5,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 8,00 | 8,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 16,00 | 16,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 1 |
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 1 |
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 2 |
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 1 |
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 0 |
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 0 |
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 0 |
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 0 |
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 1 |
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 1 |
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | 0 |