Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Hukuk Kliniği I | HUK 380 | | | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Türk hukukundaki yargılama usullerindeki benzerlikler ve farklılıkların uygulamalı çalışmalar vasıtasıyla ortaya koyulması |
2. Hukuk mesleklerindeki uzman kişilerin deneyimlerinden faydalanılması |
3. Yüksek yargı organlarının fiiliyattaki işleyişinden haberdar olunması |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Hukuk kliniği dersi, Türk hukukundaki yargılama usullerindeki benzerlikler ile farklılıkların uygulamalı çalışmalar vasıtasıyla ortaya koyulmasıdır. Bu bağlamda, kimi zaman kıdemli avukatlar, yargıçlar veya savcılar gibi hukuk meslekleriyle iştigal eden kişilerin katılımlarıyla dersler işlenmekte; kimi zaman ise Danıştay, Yargıtay ve Anayasa Mahkemesi gibi yüksek mahkemelere düzenlenen gezilerle öğrencilere fiiliyattaki hukuk düzeni anlatılmaya çalışılmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | CMK, HMK, İYUK, Avukatlık Kanunu, Tebligat Kanunu ve sair mevzuata yönelik ayrımların anlatılması |
2 | Adli Yargı Hâkimi olarak görev yapan veya yapmış bir hukukçunun derse katılımıyla, adli yargı hâkimliği konusunda öğrencilerin bilgilendirilmesi, soruların sorulması, mahkeme salonunda hukuk davalarına yönelik yargılamanın nasıl olduğunun anlatılması |
3 | Adli Yargıda Cumhuriyet Savcısı olarak görev yapan veya yapmış bir hukukçunun derse katılımıyla, cumhuriyet savcılığı konusunda öğrencilerin bilgilendirilmesi, soruların sorulması, mahkeme salonunda ceza davalarına yönelik yargılamanın nasıl olduğunun anlatılması, suç duyurusu olmak üzere soruşturma evreleri, iddianamenin hazırlanması ve davanın açılması süreçlerinin tartışılması |
4 | Meslekte deneyimli bir avukatın katılımıyla, avukatlık stajı, avukatlık mesleğine giriş, savunmanın değeri, müvekkil avukat ilişkileri, ofis açılması ve avukatlık ortaklığının nasıl yürütüleceği, davaların alınması ve yürütülmesinde uyulması gereken kuralların neler olduğu uygulamalı olarak Mahkeme salonunda anlatılacak şekilde dersin işlenmesi. |
5 | Misafir uygulamacı ile UYAP sisteminin kullanımının anlatılması |
6 | Ceza Davası dilekçe yazım tekniklerinin tartışılması |
7 | Hukuk Davası dilekçe yazım tekniklerinin tartışılması |
8 | İdari Yargı Hâkimi olarak görev yapan veya yapmış bir hukukçunun derse katılımıyla, idari yargı hâkimliği konusunda öğrencilerin bilgilendirilmesi, soruların sorulması, mahkeme salonunda idari davalara yönelik yargılamanın nasıl olduğunun anlatılması. |
9 | Kurgusal duruşma yapmak üzere dava dosyalarının öğrencilere verilmesi, öğrencilerinin gruplara bölünmesi ve son derste Hâkim tarafından yönetilecek duruşmaya hazırlanmak üzere gerekli atölye çalışmasının yapılması. |
10 | Danıştay’a yapılacak teknik gezi. |
11 | Yargıtay’a yapılacak teknik gezi |
12 | İlk derece mahkemesinde duruşma izlemek üzere adliyeye yapılacak teknik gezi. |
13 | Bölge Adliye Mahkemesine yapılacak teknik gezi. |
14 | Kurgusal dava |
|
Kaynaklar: |
- |
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Teorik ders, pratik çalışmalar, yüksek mahkemelere düzenlenen geziler |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 3,00 | 3,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 6,00 | 6,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | 3 |
2 | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir. | 4 |
3 | Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | 4 |
4 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar. | 4 |
5 | Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir. | 4 |
6 | Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. | 2 |
7 | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | 4 |
8 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 |
9 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | 3 |
10 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir. | 4 |
11 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 4 |
13 | Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 2 |
14 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | 2 |
15 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 0 |
16 | Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 0 |
17 | Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | 2 |
18 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir. | 2 |
19 | Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. | 2 |
20 | Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir. | 2 |