Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Algı ve Perspektif | INAR 273 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Temel perspektif ilkelerini ve algı kavramını açıklar. |
2. Tek noktalı ve çift noktalı perspektif çizimlerini doğru tekniklerle uygular. |
3. Gözleme dayalı çizim yaparak mekânsal derinlik ve oranı doğru yansıtır. |
4. Perspektif çizimlerinde gölge ve ışık ilişkisini etkili biçimde uygular. |
5. Sanat ve tasarımda perspektifin kullanımını örneklerle analiz eder. |
6. Dijital çizim araçlarını perspektif oluşturmada kullanır. |
7. Akran değerlendirmeleri ve sınıf içi tartışmalar yoluyla çizimlerini geliştirir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Dersin temel amacı üç boyutlu, resimsel çizim teknikleri, perspektif çizimleri (tek noktalı perspektif ve iki noktalı perspektif) ilkeleri hakkında detaylı bilgi vermektir. Perspektiflerdeki gölge ve gölge teknikleri de bu bölümde ele alınmaktadır. Kurs boyunca öğrenciler aynı zamanda perspektifin yenilikçi kullanımlarını sergileyen tarihi ve çağdaş sanat eserlerini keşfetmeye teşvik edilecek ve konuyla ilgili anlayışlarını derinleştirmek için akran işbirliği ve tartışma fırsatlarına sahip olacaklar. Ek olarak, doğru perspektif çizimini desteklemek için ölçme ve ölçeklendirme gibi teknik beceriler de müfredata gerektiği şekilde entegre edilecektir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Algı ve Perspektife Giriş |
2 | Görsel Algının Temelleri |
3 | Tek Kaçış perspektifin temelleri |
4 | Tek Kaçış perspektifin ileri teknikleri |
5 | Tek kaçış perspektif - Tekrar ve Kritik |
6 | Çift kaçış perspektife giriş |
7 | Çift Kaçış Perspektif ileri teknikleri |
8 | Çift Kaçış perspektif - Tekrar ve Kritik |
9 | Gözlemle çizmek (nesne) |
10 | Gözlemle çizmek (mekan) |
11 | Sanat ve İlüstrasyon da Perspektif |
12 | Perspektifte dijital araçlar |
13 | Dijital araçlar ile Perspektif eskizleri |
14 | Gelecekteki rekabetler - Algı, Perspektif ve Gerçeklik |
|
Kaynaklar: |
Francis D. K. Ching, Design Drawing, John Wiley and Sons, 1998, 0-471-28654-0
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Orhan Şahinler, Fehmi Kızıl, Mimarlıkta Teknik Resim, Yapı Endüstri Merkezi, 2006, 975-8599-31-3Esen Onat, Perspektif ve Perspektifte Gölge Çizimi, Efil Yayınevi, 2010, 978-605-4334-32-2 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, teorik anlatımı uygulamalı çizim çalışmaları, görsel analiz, akran geri bildirimi ve örnek incelemeleriyle destekleyen, öğrenci merkezli ve etkileşimli bir öğretim yaklaşımıyla yürütülür.
Anlatım-Sunuş
Tartışma-Buluş
Gösterim
Bilişsel Çıraklık
Gezi - gözlem - ödev |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Take-home assignments | 10 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 2 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 0 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 0 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 2 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 4 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 0 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 0 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 1 |