Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Çevre ve Doğal Kaynak Ekonomisi | ECON 448 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İktisat teorisinin çevre ve doğal kaynak konularının analizindeki rolünü öğrenir. |
2. Çevre ve doğal kaynak sorunlarıyla başa çıkmada piyasaların rolünü ve sınırlarını kavrar. |
3. Çevre ve doğal kaynaklara ilişkin farklı piyasa başarısızlıklarını tanımlayabilir. |
4. Belirli analiz araçlarının çevre ve doğal kaynaklarla ilgili sorunlara yönelik olarak nasıl uygulandığını gösterebilir. |
5. Belirli bir çevre politikasının iktisadi maliyet ve faydaları ile bunları tahmin etmede kullanılabilecek araçları belirleyebilir. |
6. Kamu politikalarına yön göstermede fayda-maliyet analizinin kullanılmasının avantaj ve dezavantajlarını değerlendirebilir. |
7. Tükenebilir ve yenilenebilir doğal kaynakların optimal kullanımının iktisadi prensiplerini kavrar. |
8. Çevre kirliliğine ilişkin önde gelen konular hakkında bilgi edinir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, çevre ve doğal kaynaklara ilişkin konu ve problemlerin iktisadi prensiplerden hareketle nasıl analiz edildiğini öğreten bir derstir. Derste ele alınacak konular arasında, mülkiyet hakları, dışsallıklar, çevresel değerleme, statik ve dinamik etkinlik, zaman içinde doğal kaynak kullanımı modelleri, enerji, geri dönüştürülebilir kaynaklar, su kaynakları, balıkçılık, ormancılık, hava kirliliği, su kirliliği ve sürdürülebilir kalkınma yer almaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrencilerin, ChatGPT ve Copilot gibi üretken yapay zeka araçlarını, problem çözme konusunda rehberlik almak, kendi çözümlerini yapay zeka tarafından üretilen yanıtlarla karşılaştırmak ve hatalarını tespit etmek için çözümleri adım adım analiz etmek amacıyla kullanmaları teşvik edilecektir. Bu uygulama öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirecektir. Yapay zeka öğrenme sürecinde değerli bir destek aracı olarak hizmet etse de, öğrencilerin üretilen çıktıları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmeleri ve bağımsız analitik düşünme yetilerini güçlendirmeleri teşvik edilecektir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Mülkiyet Hakları, Dışsallıklar ve Çevre Sorunları |
2 | Çevresel Değerleme: Kavramlar ve Yöntemler |
3 | Dinamik Etkinlik ve Sürdürülebilir Kalkınma |
4 | Nüfus Artışı |
5 | Zaman İçinde Doğal Kaynak Kullanımı Modelleri: Tükenebilir Kaynaklar |
6 | Zaman İçinde Doğal Kaynak Kullanımı Modelleri: Yenilenebilir Kaynaklar |
7 | Ara Sınav |
8 | Enerji; Tükenebilir Kaynaklardan Yenilenebilir Kaynaklara Geçiş |
9 | Geri Dönüştürülebilir Kaynaklar ve Su |
10 | Balıkçılık ve Ormancılık |
11 | Çevre Ekonomisi: Genel Bakış |
12 | Hava Kirliliği: Yerel ve Bölgesel; İklim Değişikliği |
13 | Su Kirliliği ve Zehirli Atıklar |
14 | Sürdürülebilir Kalkınma Arayışı |
|
Kaynaklar: |
1. Tietenberg, T. ve L. Lewis (2015), Environmental & Natural Resource Economics, 10th edition, Pearson Education. |
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Harris, J. M. ve B. Roach (2017), Environmental and Natural Resource Economics: A Contemporary Approach, 4th edition, Routledge.
2. Hartwick, J. ve N. Olewiler (1997), Economics of Natural Resource Use, 2nd edition, Pearson Education.
3. Perman, R., Y. Ma, M. Common, D. Maddison, ve J. McGilvray (2012), Natural Resource and Environmental Economics, 4th edition, Pearson Education.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim stratejisi çoğunlukla derslere ve problem çözmeye dayanmaktadır. Sınıf için tartışmalara katılmaları beklenen öğrenciler soru sorma ve düşüncelerini paylaşma konularında teşvik edilirler. Ders sorumlusu, öğrencilerin ders materyali hakkındaki sorularını cevaplamak ve onlara yardımcı olmak için düzenli görüşme saatlerine sahiptir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %35 |
Dönem Ödevi | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar. | 4 |
2 | İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur. | 2 |
3 | Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur. | 2 |
4 | İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur. | 3 |
5 | İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur. | 4 |
6 | Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur. | 1 |
7 | Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir. | 3 |
8 | Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır. | 4 |
9 | Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir. | 2 |
10 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 2 |
11 | Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 4 |
12 | İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur. | 4 |
13 | Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir. | 4 |
14 | Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir. | 1 |