Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Parasal İktisatta İleri Konular | ECON 443 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Para politikası, finansal piyasalar ve reel ekonomi arasındaki bağlantıları öğreneceklerdir. |
2. Farklı teorik modellere hakim olacak ve bunları gerçek problemlere uygulama becerisini edineceklerdir. |
3. Parasal teorinin ampirik etki-tepki fonksiyonlarını ve bunların ilişkili vektör otomatik regresyonlarını kullanarak açıklanması gereken bulgularını analiz edebileceklerdir. |
4. İleriye dönük parasal modelleri çözebilecek ve böylece parasal şokların çıktı, enflasyon oranı, faiz oranı ve döviz kuru üzerindeki niceliksel etkisini hesaplayabilecekdir, |
5. Yeni Keynesyen modellerde alternatif para politikası kurallarını değerlendirebileceklerdir. |
6. Kademeli fiyat belirleme modellerinin dinamik makro etkilerini anlamayabilecek ve onlarla çalışabilecektir. |
7. Lucas eleştirisinin ve zaman tutarsızlığının argümanından temel para politikası nasıl etkilediğini çıkarabileceklerdir, |
8. Para politikası teorisi, para politikası operasyon prosedürleri ve merkezi bankacılık mekanizmalarını anlayabileceklerdir. |
9. Para politikası teorisini, para politikasının işleyiş prosedürlerini ve merkez bankacılığı mekanizmalarını anlamak. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Para Ekonomisine Giriş, çağdaş ekonomik sistemlerde para ekonomisinin teorik temelleri ve pratik uygulamalarının kapsamlı bir incelemesini sunar. Bu ders, paranın, bankacılık kurumlarının ve merkez bankalarının ekonomik sonuçları etkilemedeki rolünü inceler. Öğrenciler, para politikası kararlarını, bunların aktarım mekanizmalarını ve enflasyon, istihdam ve ekonomik büyüme üzerindeki etkilerini anlamak için analitik çerçeveler geliştireceklerdir. Ders, teorik para modellerini ampirik kanıtlar ve güncel politika tartışmalarıyla birleştirerek öğrencileri finans, ekonomi politikası ve araştırmada ileri düzey çalışmalara veya kariyerlere hazırlar. Vaka çalışmaları, politika simülasyonları ve veri analizi yoluyla öğrenciler, hem yerel hem de uluslararası bağlamlarda parasal olguları ve politika müdahalelerini değerlendirme konusunda pratik deneyim kazanacaklardır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Para Ekonomisine Giriş dersi, öğrencilerin öğrenme ve analitik yeteneklerini geliştirmek için yapay zeka araçlarını bünyesine katacaktır. Öğrenciler, çeşitli para politikası senaryolarının sonuçlarını simüle etmek ve tahmin etmek için yapay zeka destekli ekonomik tahmin platformlarını kullanacak, bu da geleneksel yöntemlere kıyasla karşıt olgusal analizlerin daha derinlemesine incelenmesine olanak tanıyacaktır. Merkez bankası iletişimlerini ve politika açıklamalarını analiz etmek için doğal dil işleme araçları kullanılacak, öğrencilere dildeki ince değişikliklerin nasıl politika değişimlerini işaret edebileceğini ve piyasa beklentilerini etkileyebileceğini öğretecektir. Yönlendirilmiş eğitimler aracılığıyla öğrenciler, FRED ve IMF gibi kaynaklardan elde edilen büyük ekonomik veri setlerindeki paternleri tanımlamak için makine öğrenimi algoritmalarından yararlanacak, geleneksel istatistiksel yaklaşımlarla gözden kaçabilecek parasal değişkenler arasındaki ilişkileri ortaya çıkaracaktır. Ayrıca, yapay zeka destekli interaktif simülasyonlar, öğrencilerin merkez bankası politika yapıcıları rolünü üstlenmelerine, değişen ekonomik koşullara yanıt olarak kararlar almalarına ve potansiyel sonuçlar hakkında anında geri bildirim almalarına olanak sağlayacaktır. Bu teknolojik entegrasyonlar, öğrencilerin profesyonel ekonomik analizde giderek daha fazla kullanılan en son teknolojik araçlarla teknik yeterliliklerini geliştirmekle kalmayacak, aynı zamanda karmaşık parasal mekanizmalar ve politika değiş tokuşları hakkındaki sezgisel anlayışlarını da derinleştirecektir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Para: İşlevleri, Biçimleri ve Tarihsel Evrimi |
2 | Bankacılık Sistemleri ve Finansal Aracılık |
3 | Merkez Bankacılığı: Tarih, Yapı ve Bağımsızlık |
4 | Klasik ve Keynesyen Para Teorileri |
5 | Parasalcılık ve Para Miktar Teorisi |
6 | Yeni Keynesyen ve Yeni Klasik Perspektifler |
7 | Vize Sınavı |
8 | Geleneksel Para Politikası Araçları |
9 | Para Politikasının İletim Mekanizmaları |
10 | Enflasyon Hedeflemesi ve Fiyat İstikrarı |
11 | Geleneksel Olmayan Para Politikası ve Sıfır Alt Sınırı |
12 | Para Politikasının Uluslararası Boyutları |
13 | Dijital Paralar ve Paranın Geleceği |
14 | İklim Değişikliği ve Yeşil Para Politikası |
|
Kaynaklar: |
1. Carl E. Walsh (2010), Monetary Theory and Policy, MIT press, 3rd ed. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim üyesi belli başlı kavram ve konularda ders verecektir. Öğrencilerin ders sırasında yapılan tartışmalara katılmaları beklenir. Çoğu derinlemesine öğrenme, öğrencilerin fikirlerini sunma ve paylaşma düşüncesiyle tartışmalara aktif olarak katılmalarıyla gerçekleşir. Öğretim üyesi öğrencilerin sorularını yanıtlamak için haftalık danışma saatleri düzenleyecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Projesi | 1 | %35 |
Ders Katılımı | 14 | %10 |
Aktiviteler | 1 | %25 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar. | 4 |
2 | İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur. | 4 |
3 | Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur. | 4 |
4 | İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur. | 4 |
5 | İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur. | 4 |
6 | Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur. | 4 |
7 | Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir. | 0 |
8 | Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır. | 4 |
9 | Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir. | 4 |
10 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 3 |
11 | Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 3 |
12 | İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur. | 0 |
13 | Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir. | 4 |
14 | Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir. | 0 |