PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Makro İktisatta İleri KonularECON 4423 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Mikroekonomik prensiplerin yararlı makroekonomik modeller oluşturmada neden önemli olduğunu tartışır.
2. GSYH dalgalanmalarındaki temel düzenlilikleri belirtir.
3. Ekonomik zaman serileri arasındaki ortak hareketin ve mevsimsel düzeltmenin önemini açıklar.
4. Kapalı ekonomi tek dönemli (CEOP) makroekonomik model için rekabetçi dengeyi tanımlayın ve oluşturur.
5. CEOP modeli için rekabetçi denge ve Pareto optimumunun aynı şey olduğunu gösterir.
6. Basitleştirilmiş CEOP modelinde bozucu emek geliri vergisinin etkilerini analiz eder.
7. Tek taraflı arama modelinin işsizlik oranını nasıl belirlediğini gösterin ve işgücü piyasasındaki değişimlerin rezervasyon ücreti ve işsizlik oranı üzerindeki etkilerini belirlemek için kullanır.
8. İki taraflı arama modelinde bir denge oluşturun ve işgücü piyasasındaki şokların işgücüne katılımı, işsizliği, açık pozisyonları, toplam çıktıyı ve işgücü piyasası sıkılığını nasıl değiştirdiğini açıklamak için kullanır.
9. Malthusçu modelde durağan durumu oluşturun ve dışsal faktörlerdeki değişimlerin nüfus, kişi başına tüketim ve işçi başına arazi üzerindeki etkilerini analiz eder.
10. Solow büyüme modelinde rekabetçi dengeyi oluşturun ve dışsal faktörlerdeki değişimlerin işçi başına gelir, işçi başına sermaye ve ekonominin büyüme oranı üzerindeki etkilerini analiz etmek için kullanın.
11. Solow modelinin ülkeler arasında kişi başına gelirlerde yakınsama hakkında tahminler üretmek için nasıl kullanıldığını gösterir.
12. İçsel büyüme modelinde bir denge oluşturun, ekonomi politikasının büyüme üzerindeki etkilerini göstermek için kullanın ve ülkeler arasında kişi başına gelirlerde yakınsama için sonuçları gösterin.
13. İki dönemli dinamik modelde bir tüketicinin yaşam boyu bütçe kısıtını ve tercihlerini oluşturun ve onun optimizasyon problemini çözer.
14. İki dönemli modelde rekabetçi dengenin nasıl oluşturulduğunu gösterir.
15. Ricardo denklik teoremini açıklayın ve Ricardo denklik teoreminin devlet borcunun yükünü anlamamıza nasıl yardımcı olduğunu tartışır.
16. Tüketici için, kırılmış bir bütçe kısıtı ile temel kredi piyasası kusurları problemini oluşturun ve bunu asimetrik bilgi ile başa çıkmak için uyarlar.
17. Sınırlı taahhüdün kredi piyasaları modelinde teminatı nasıl önemli hale getirdiğini, dağıtım sistemine dayalı sosyal güvenliğin nasıl çalıştığını ve ekonomik refahı artırması için hangi koşulların gerekli olduğunu, tam fonlanmış sosyal güvenlik programlarının nasıl işlediğini ve ekonomik rollerini açıklayın.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ileri düzey makroekonomi dersi, ekonomi bölümü öğrencilerini modern makroekonomik teorinin kapsamlı ve titiz bir analizini sunar. Ders, çağdaş makroekonomik analizin temelini oluşturan temel ilkeleri ve sofistike modelleme yaklaşımlarını sistematik olarak inceler. Temel kavramlar ve ölçüm konularıyla başlayan ders, makroekonomik analizin mikroekonomik temelleri, iş çevrimi teorisi, ekonomik büyüme ve parasal teori konularını derinlemesine ele alır. Öğrenciler, hem klasik hem de yeni Keynesyen perspektifleri inceleyerek, dinamik genel denge modellemesi ve bunun gerçek dünyadaki ekonomik olaylara uygulanması konusunda yetkinlik kazanacaklardır. Dönem boyunca, iş çevrimlerinin nasıl ortaya çıktığını, tüketicilerin ve firmaların dönemler arası kararları nasıl aldıklarını, uzun vadeli ekonomik büyümeyi neyin yönlendirdiğini ve parasal faktörlerin ekonomik sonuçları nasıl etkilediğini eleştirel olarak analiz edeceğiz. Ders, analitik titizliği vurgularken, ampirik kanıtlar ve güncel politika tartışmalarıyla bağlantıları sürdürür. Bu seçmeli ders, güçlü bir orta düzey makroekonomi altyapısına sahip ekonomi bölümü öğrencileri için tasarlanmış olup, lisansüstü ekonomi çalışmaları ve profesyonel ortamlarda sofistike ekonomik analizler için gerekli ileri teorik araçları sağlar.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

AI araçları, bu derse birkaç değerli şekilde entegre edilmektedir. İlk olarak, öğrencilerden ekonomik sezgilerini geliştirmek için makroekonomik modellerdeki (Solow büyüme modeli gibi) farklı parametre değerlerinin etkilerini keşfetmek için yapay zekâyı kullanmaları istenmektedir. İkinci olarak, öğrencilerden derste işlenen teorik kavramları gösteren güncel ekonomik senaryoları bulmak için yapay zekâyı kullanmaları istenmektedir. Üçüncü olarak, öğrenciler ders kavramlarını uygulamak için yapay zekâ desteğiyle makroekonomik politika kararlarını analiz etmektedirler. Dördüncü olarak, derste verilen laboratuvar projeleri üzerinden çalışan öğrenciler, verileri analiz etmek veya ilgili literatürü belirlemek için yapay zekâyı kullanmaya teşvik edilmektedir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Makro İktisatta Nedir? İş Çevrimleri nasıl hesaplanır?
2Tüketici Davranışı: İş-Boş zaman Kararı
3Firma Davranışı: Kar Makzimizasyonu
4Tek Dönemlik Kapalı Ekonomi Modelinde Rekabetçi Denge
5Tek Dönemli Kapalı Ekonomi Modelinde Pareto Optimalite ve Optimal Olmayan Gelir Vergisi
6Kamu Malları Modeli: Hükmetin optimal büyüklüğü
7Ara Sınav
8İş Arama ve İşsizlik - Tek Yönlü Model, Rezervasyon ücret, ve İşgücü Piyasasındaki Yapısal Değişiklikler
9İş Arama ve İşsizlik - İki Yönlü Model ve İşgücü Piyasasındaki Yapısal Değişiklikler
10Malthus ve Solow Büyüme Modelleri
11Solow Büyüme Modelinde Yakınsama ve Endojen Büyüme Modeli
12İki periyodlu dinamik modelde Tüketim ve Tasarruf Kararları ve Kredi piyasalarının rolü
132 periyodlu modelde Ricardosu Eşdeğerlik Hipotezi
14Kredi Piyasasındaki Aksaklıklar: Finansal Krizler ve Sosyal Güvenlik Sistemi
 
Kaynaklar:
Williamson, S. D. (2022). Macroeconomics (7th ed.). Pearson.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğretim üyesi belli başlı kavram ve konularda ders verecektir. Öğrencilerin ders sırasında yapılan tartışmalara katılmaları beklenir. Çoğu derinlemesine öğrenme, öğrencilerin fikirlerini sunma ve paylaşma düşüncesiyle tartışmalara aktif olarak katılmalarıyla gerçekleşir. Öğretim üyesi öğrencilerin sorularını yanıtlamak için haftalık danışma saatleri düzenleyecektir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Aktiviteler1%30
Ders Katılımı14%10
Laboratuvar Çalışması6%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar.4
2İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının  önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur.0
3Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur.4
4İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası  yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur.4
5İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur.2
6Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur.0
7Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir.0
8Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır.4
9Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir.4
10İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.4
11Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.3
12İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur.0
13Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir.4
14Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir.0