Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Enerji İktisadı | ECON 437 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Ekonomik aktivitede enerjinin rolünü anlar. |
2. Alternatif enerji projeleri, teknolojileri ve politikalarını değerlendirmek için yöntemler hakkında bilgi sahibi olur. |
3. Enerji piyasaları ve enerji üretimi ve tüketimi kalıpları hakkında bir anlayış sahibi olur. |
4. Alternatif enerji politikası seçeneklerinin değerlendirilmesinde hangi anahtar faktörlerin ve prensiplerin dikkate alınması gerektiğini bilir. |
5. Çeşitli enerji piyasalarında hükümet politikalarına olan ihtiyaçların iyi anlaşılması ve çeşitli politika önlemlerinin olanaklarını ve sınırlarını analiz eder. |
6. Petrol, doğal gaz ve kömür üretiminin geçmişini ve pazarlarını tanımlar. |
7. Standart ekonomik araçları kullanarak enerji ile ilgili politika sorunlarını analiz eder. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders öğrencilere enerji piyasaları ve bu pazarlar arasındaki karşılıklı ilişkileri öğretmek için tasarlanmıştır. Enerji talepleri, enerji arzları ve enerji piyasalarını etkileyen kamu politikaları tartışılacaktır. Kömür, petrol, doğal gaz, elektrik ve nükleer enerjinin yanı sıra yenilenebilir enerji her yönüyle ele anıcaktır. Enerji vergisi, fiyat düzenlemesi, deregülasyon, enerji verimliliği ve emisyonun kontrolüne yönelik politikalar üzerinde durulacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zeka kullanılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Bölüm 1 - Giriş; Bölüm 2 - Geçmişten Gelen Enerji Dersleri ve Geleceği Modelleme |
2 | Bölüm 3 – Tam Rekabet ve Kömür Piyasası |
3 | Bölüm 4 - Enerji Fiyat Kontrolleri, Vergiler, Sübvansiyonlar ve Sosyal Refah |
4 | Bölüm 5 - Doğal Tekel ve Elektrik Piyasaları; Bölüm 6 - Elektrik Sektöründe Yeniden Yapılanma |
5 | Bölüm 7 - Tekel, Dominant Firma ve OPEC; Bölüm 8 - Piyasa Yapısı, İşlem Maliyet Ekonomisi ve ABD Doğal Gaz Piyasaları |
6 | Bölüm 9 - Monopsoni: Japonya ve Asya-Pasifik LNG Pazarı |
7 | Ara Sınav |
8 | Bölüm 10 - Oyun Teorisi ve Avrupa Doğal Gaz Piyasası |
9 | Bölüm 11 - Dışsallıklar ve Enerji Kirliliği; Bölüm 12 - Kamu Malları ve Küresel İklim Değişikliği; Bölüm 13 - Emniyet ve Güvenlik |
10 | Bölüm 14 - Fosil Yakıt Üretiminin Zamana ve Petrol Leasingine Tahsis Edilmesi |
11 | Bölüm 15 - Arz ve Maliyet Eğrileri |
12 | Bölüm 16 - Enerji Dengesi ve Enerji Talebi |
13 | Bölüm 17 - Doğrusal Programlama, Rafineri ve Enerji Taşımacılığı |
14 | Bölüm 18 and 19 - Risk Yönetimi için Enerji Seçeneği ve Vadeli İşlem Piyasaları |
|
Kaynaklar: |
1. Carol Dahl (2015), International Energy Markets: Understanding Pricing, Policies, and Profits, PenWell Corporation, 2nd ed. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim üyesi belli başlı kavram ve konularda ders verecektir. Öğrencilerin ders sırasında yapılan tartışmalara katılmaları beklenir. Çoğu derinlemesine öğrenme, öğrencilerin fikirlerini sunma ve paylaşma düşüncesiyle tartışmalara aktif olarak katılmalarıyla gerçekleşir. Öğretim üyesi öğrencilerin sorularını yanıtlamak için haftalık danışma saatleri düzenleyecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %45 |
Final Sınavı | 1 | %55 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar. | 4 |
2 | İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur. | 2 |
3 | Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur. | 2 |
4 | İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur. | 3 |
5 | İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur. | 4 |
6 | Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur. | 2 |
7 | Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir. | 3 |
8 | Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır. | 3 |
9 | Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir. | 3 |
10 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 3 |
11 | Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 2 |
12 | İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur. | 1 |
13 | Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir. | 4 |
14 | Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir. | 1 |