Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Ekonometri II | ECON 312 | | | 2 + 2 | 3 | 7,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Ardışık ilişki ve değişen varyans problemlerinin sonuçlarını açıklayabilecektir. |
2. Bu problemlerin tespiti için testler yapabilecektir. |
3. Sorunları dönüştürmeler ve alternatif tahmin yöntemleri ile ortadan kaldırabilecektir. |
4. Tek değişkenli zaman serileri modellerini tahmin ve analiz edebilecektir. |
5. Birim kök ve eşbütünleşme testlerini yapabilecektir. |
6. Hata düzeltme modellerini tahmin edebilecek; hem uzun vadede hem de kısa vadede sonuçlarını yorumlayabilecektir. |
7. Eşanlı denklem modellerini inceleyebilecek ve ekonomik analizde kullanımlarını tartışabilecektir. |
8. İndirgenmiş form denklemi ve yapısal denklemler arasındaki ayrımı yapabilecektir. |
9. Eşanlı denklemin eksik-aşırı-kesin belirlenme durumunu tespit edebilecektir. |
10. Eşanlı denklem modellerinde araçsal değişkenleri kullanabilecektir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | ECON311 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
ECON 312, giriş niteliğindeki ikinci ekonometri dersidir ve şu konuları kapsamaktadır; Değişen varyans, ardışık ilişki, iki aşamalı en küçük kareler yöntemi, ağırlıklandırılmış en küçük kareler, Tek değişkenli zaman serileri modelleri, birim kökler, eşbütünleşme, hata düzeltme modeli, Eşanlı denklem modelleri ve araç değişkenler.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrenciler bazı ödevlerinde yapay zeka kullanmaları yönünde teşvik edilmektedir |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Değişen Varyans: Giriş ve Sonuçları |
2 | Değişen Varyans: Test Etme ve Düzeltme (Kurtulma) Yolları |
3 | Değişen Varyans: Kurtulma Yolları |
4 | Ardışık İlişki: Giriş ve Sonuçları |
5 | Ardışık İlişki: Test Etme ve Düzeltme (Kurtulma) Yolları |
6 | Tek Değişkenli Zaman Serisi Modeli: Ardışık Bağlanım modeli |
7 | Birim Kök, Durağanlık, Eşbütünleşme, Yanıltıcı Regresyon |
8 | Birim Kök, Durağanlık, Eşbütünleşme, Yanıltıcı Regresyon |
9 | Hata Düzeltme Modeli (ECM): Tahmin-Yorumlama |
10 | Ardışık Bağlanımlı Dağıtılmış Gecikme Modelleri (ARDL) |
11 | ARDL Modeline Karşı ECM Modeli |
12 | Eşanlı Denklem Modelleri ve Belirlenme Problemleri |
13 | Yapısal ve İndirgenmiş Kalıp Denklemleri |
14 | Ardışık İlişki: Giriş ve Sonuçları & Araç Değişkenleri Tahmini |
|
Kaynaklar: |
1. Jeffrey M. Wooldridge (2016), Introductory Econometrics, Cengage Learning.
2. Christopher Dougherty (2016), Introduction to Econometrics, Oxford Press.
3. Judge-Hill-Griffith, Principles of Econometrics, (2012) Wiley
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Teori: Haftada 3 ders. Laboratuvar: Haftada 1 ders. Ödevler: Gerçek ekonomik verilerle ampirik ekonomik modellerin tahmini. R programı kullanımı gereklidir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav I | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
Aktiviteler | 5 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar. | 0 |
2 | İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur. | 0 |
3 | Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur. | 0 |
4 | İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur. | 0 |
5 | İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur. | 0 |
6 | Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur. | 0 |
7 | Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir. | 0 |
8 | Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır. | 0 |
9 | Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir. | 0 |
10 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 0 |
11 | Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 0 |
12 | İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur. | 0 |
13 | Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir. | 0 |
14 | Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir. | 0 |