Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Maliye Politikası ve Kamu Maliyesi | ECON 320 | | | 3 + 0 | 3 | 7,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Maliye politikası araçlarının ne olduğunu ve araçların nasıl etkin bir şekilde kullanılabileceğini öğreneceklerdir. |
2. Ekonomide hükümetin rolünü anlayabileceklerdir. |
3. Hükümet müdahalesini gerekçelendiren hem mikroekonomik hem de makroekonomik aksaklıkları öğreneceklerdir. |
4. Piyasa aksaklıkları ve hükümet başarısızlıklarının gerekçesi hakkında bilgi sahibi olacaklardır. |
5. Son zamanlarda yapılan araştırmalarda değinilen kamu ekonomisindeki kritik konuları tartışabileceklerdir. |
6. Kamu ekonomisinde konulara sözlü ve yazılı olarak tutarlı bir argüman sunabileceklerdir. |
7. Bir dizi politika meselesine ve ilgili analitik ve ampirik araçlara aşinalık gösterebileceklerdir. |
8. Modern kamu maliyesinin işleyişini analiz edebileceklerdir. |
9. Kamu ihtiyaçlarının türlerini ve finansman mekanizmalarını tanımlayabileceklerdir. |
10. Kamu harcamalarının teorik temelini tartışabilecek ve türlerini ve ekonomik etkilerini analiz edebileceklerdir. |
11. Bütçe yoluyla kamu gelirlerini ve harcamalarını sınıflandırabilecekler ve bütçe politikasının araçlarını ve hedeflerini analiz edebileceklerdir. |
12. Enflasyon, stagflasyon, durgunluk ve kriz zamanlarında harcama ve vergi politikalarının nasıl etkili bir şekilde kullanılabileceğini öğreneceklerdir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, kamu sektörünün ekonomideki rolünü inceler. Bu dersin amacı, ekonomiye devlet müdahalesinin nedenlerini, bu müdahalenin kapsamını ve özel ajanların devlet eylemlerine verdiği tepkiyi ortaya koymaktır. Özellikle vergi sistemlerinin, fayda planlarının ve sosyal sigorta mekanizmalarının tasarımına odaklanacaktır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Kamu Ekonomisine ve Türk Kamu Sektörüne Giriş: Gruber 1. Bölüm |
2 | Kamu Maliyesindeki Mikroekonomik Temellerin ve Temel Konuların İncelenmesi: Gruber 2. ve 3. Bölümler |
3 | Teori ve Uygulamada Dışsallıklar: Gruber 5. ve 6. Bölümler |
4 | Kamu Malları Temel Teorisi, Optimalite ve Fiyatlandırma: Gruber 7. Bölüm |
5 | Fayda-Maliyet Analizi ve Politik Ekonomi: Gruber 8. ve 9. Bölümler |
6 | Yerel Kamu Malları ve Mali Federalizm & Özel Malların Kamu Temini: Gruber 10. ve 11. Bölümler |
7 | Ara Sınav |
8 | Sosyal Sigorta ve Yeniden Dağıtım I & Genel Bakış, Sosyal Güvenlik, İşsizlik Sigortası, Engelli Sigortası ve İşçi Tazminatı: Gruber 12., 13. ve 14. Bölümler |
9 | Sağlık Sigortası, Yeniden Dağıtım ve Refah Politikası: Gruber 15. ve 17. Bölümler |
10 | Türkiye'de Vergilendirme (Sorunlar / Zorluklar), Vergi Oranı: Gruber 19. Bölüm |
11 | Vergi Verimliliği ve Optimal Vergilendirme: Gruber 20. Bölüm |
12 | Vergilendirme ve Bireysel Davranış: Gruber 21. ve 22. Bölümler |
13 | Kurumlar Vergisi ve Vergi Reformu: Gruber 24. ve 25. Bölümler |
14 | Dinamik Maliye Politikası, Yaşam Döngüsü Modeli: Dirk Krueger, 1. Bölüm |
|
Kaynaklar: |
1. Jonathan Gruber (2017), Public Finance and Public Policy, Worth Publishers, 2th ed. |
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Joseph Stiglitz (2000), Economics of the Public Sector, WW Norton Publishers, 3rd ed.
2. Harvey S. Rosen (2005), Public Finance, McGraw-Hill International Editions, 7th ed. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim üyesi belli başlı kavram ve konularda ders verecektir. Öğrencilerin ders sırasında yapılan tartışmalara katılmaları beklenir. Çoğu derinlemesine öğrenme, öğrencilerin fikirlerini sunma ve paylaşma düşüncesiyle tartışmalara aktif olarak katılmalarıyla gerçekleşir. Öğretim üyesi öğrencilerin sorularını yanıtlamak için haftalık danışma saatleri düzenleyecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %45 |
Final Sınavı | 1 | %55 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar. | 4 |
2 | İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur. | 2 |
3 | Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur. | 2 |
4 | İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur. | 3 |
5 | İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur. | 4 |
6 | Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur. | 2 |
7 | Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir. | 4 |
8 | Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır. | 3 |
9 | Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir. | 3 |
10 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 3 |
11 | Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 2 |
12 | İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur. | 1 |
13 | Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir. | 4 |
14 | Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir. | 1 |