Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Uluslararası İktisat II | ECON 318 | | | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Açık ekonomi makroekonomisi, döviz kurunun belirleyicileri ve ödemeler dengesi hakkında temel bir anlayışa sahip olabilecektir. |
2. Çeşitli model ve yaklaşımlar arasındaki bağlantıyı göstermek için özel bir çerçeve uygulayabilecektir. |
3. Döviz kuramında “parasal yaklaşım” ve “varlık yaklaşımı” arasındaki bağlantıları açıklayabilecektir. |
4. Uluslararası ekonomi alanındaki güncel konuları sınıfta öğrenilen materyallerle ilişkilendirerek eleştirel ve nesnel düşünebilme yeteneğini gösterebilecektir. |
5. Para politikasının kısa vadeli ve uzun vadeli etkileri arasındaki ilişkiyi özetleyebilecek ve kısa vadeli döviz kurunun yüksekten uçuş (aşırılığı) kavramını açıklayabilecektir. |
6. Faiz oranlarının belirlendiği ulusal para piyasalarını tanımlayabilecek ve tartışabilecektir. |
7. Parasal, mali ve sterilize müdahale politikalarının ekonomiyi sabit döviz kuru altında nasıl etkilediğini açıklayabilecektir. |
8. Makroekonomik politikalar, cari işlemler dengesi ve döviz kuru arasındaki ilişkiyi açıklayabilecektir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, öğrencilerin farklı döviz kuru rejimlerinde açık bir ekonominin dış dengesi, döviz piyasası ve makroekonomik sorunları ile ilgili temel kavramları anlamalarını sağlamak için tasarlanmıştır. Dış dengeye ilişkin olarak, başlangıçta Ödemeler Dengesi hesapları derinlemesine incelenmektedir (Türkiye Ödemeler Dengesi'ne özel referans ile). Döviz piyasası özellikle spot, forward ve vadeli işlem piyasaları dış denge hesaplarıyla bağlantılı olarak tartışılmaktadır. Ders ayrıca öğrencilere dış denge ve açık ekonomi makroekonomisi ile ilgili temel teorileri tanıtmaktadır. Bu bağlamda, Mundell-Fleming kurulumunda parasal model ve portföy dengesi modeli ele alınmış ve açık ekonomi makro modeli tartışılmıştır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Üretken yapay zeka kullanılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Milli Gelir ve Ödemeler Dengesi |
2 | Milli Gelir ve Ödemeler Dengesi |
3 | Doviz Kuru ve Doviz Piyasası: Varlık Yaklaşımı |
4 | Doviz Kuru ve Doviz Piyasası: Varlık Yaklaşımı |
5 | Para, Faiz ve Doviz Kuru |
6 | Para, Faiz ve Doviz Kuru |
7 | Ara Sınav |
8 | Para, Faiz ve Doviz Kuru |
9 | Fiyat Seviyeleri ve Uzun Dönemde Kur |
10 | Fiyat Seviyeleri ve Uzun Dönemde Kur |
11 | Fiyat Seviyeleri ve Uzun Dönemde Kur |
12 | Milli Gelir ve Kısa Dönemde Kur |
13 | Milli Gelir ve Kısa Dönemde Kur |
14 | Milli Gelir ve Kısa Dönemde Kur |
|
Kaynaklar: |
1. Paul R. Krugman, Maurice Obstfeld and Marc Melitz (2015), International Economics: Theory and Policy, Pearson Series in Economics |
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Dennis R. Appleyard and Alfred J. Field, Jr. (2014), International Economics, McGraw-Hill Education
2. Halil Seyidoğlu, Uluslararası İktisat
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim üyesi belli başlı kavram ve konularda ders verecektir. Öğrencilerin ders sırasında yapılan tartışmalara katılmaları beklenir. Çoğu derinlemesine öğrenme, öğrencilerin fikirlerini sunma ve paylaşma düşüncesiyle tartışmalara aktif olarak katılmalarıyla gerçekleşir. Öğretim üyesi öğrencilerin sorularını yanıtlamak için haftalık danışma saatleri düzenleyecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %45 |
Final Sınavı | 1 | %55 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar. | 4 |
2 | İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur. | 2 |
3 | Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur. | 2 |
4 | İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur. | 4 |
5 | İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur. | 4 |
6 | Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur. | 2 |
7 | Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir. | 1 |
8 | Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır. | 3 |
9 | Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir. | 2 |
10 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 2 |
11 | Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 1 |
12 | İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur. | 0 |
13 | Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir. | 2 |
14 | Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir. | 0 |