Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Öncelikli Alan Planlaması ve Uygulamalar | CRP 382 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mimarlık ve kentsel planlamada sanatsal/estetik ve kültürel öğelerin kullanımına yönelik ilkeler geliştirmek. |
2. Antik kentler ile Avrupa Ortaçağ / Rönesans şehirlerinde olduğu gibi, mimarlık ve kentsel planlamada yer alan sanatsal/estetik ve kültürel değerleri öğrenmek. |
3. Verilen örnekler aracılığıyla genellenebilir kentsel ve mimari tasarım ilkeleri geliştirmek. |
4. Kentsel mekânların daha güzel ve estetik biçimde nasıl kullanılabileceğine dair ipuçları oluşturmak. |
5. Bazı Avrupa ve bazı Amerikan şehirlerinin “Kentsel Sanat” ve mimari/kentsel estetik değerlerini öğrenmek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu dersin amacı; kentsel dönüşüm alanları, tarihi bölgeler, kıyı alanları, kentsel merkezler gibi farklı mekânlarda gerçekleştirilen kentsel tasarım çalışmaları ve uygulamalarını aktarmaktır. “Kentsel Tasarım”ın yöntem ve tekniklerini çeşitli uygulamalar ve yarışma projeleri bağlamında incelemektir. Bu çerçevede, kentsel tasarımın disiplinlerarası doğası ele alınarak, farklı uzmanlık alanlarının katkılarıyla ortaya çıkan çeşitli proje uygulamaları ve sonuçları değerlendirilmektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında yapay zeka araçları kullanılmamaktadır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin Tanıtımı: Öncelikli Alan Planlaması, Kentsel Tasarım ve Peyzaj Mimarlığı ilkelerine giriş. |
2 | Öncelikli Alan Planlama VAKA 1: Ankara’nın Tarihi – Ulus: Hacıbayram ve Augustus Tapınağı çevresinin korunması / Meydan düzenlemesi – 1986'dan günümüze kadar olan kentsel tasarım ve uygulamaları https://www.academia.edu/4172066/Ulus_Tarihi_Kent_Merkezi_Koruma_Politikalar%C4%B1 |
3 | Öncelikli Alan Planlama VAKA 2: Konya: Tarihi kent merkezi ve meydan düzenleme projelerihttp://mehmet-urbanplanning.blogspot.com.tr/2012/03/tarihsel-cevre-koruma-politikalari_6865.html |
4 | Öncelikli Alan Planlama VAKA 3: İstanbul – Ataköy-Avcılar Kıyı Kesimi Düzenleme Projelerihttps://www.academia.edu/17961199/KIYI_KENTLER%C4%B0NDE_TASARIM_VE_PLANLAMA_%C3%96rnek_%C4%B0stanbul_Atak%C3%B6y-Avc%C4%B1lar_K%C4%B1y%C4%B1_kesimi |
5 | Öncelikli Alan Planlama VAKA 4: Antalya – Lara-Falez Kıyı Bandı Kentsel Tasarım ve Peyzaj Projelerihttp://mehmet-urbanplanning.blogcu.com/dunya-cenneti-antalya-yi-korumak/10214123 |
6 | Ara Sınav |
7 | Öncelikli Alan Planlama VAKA 5: Harem-Haydarpaşa-Kadıköy Kıyı Düzenleme Projeleri Ödev Sunumu ve Tartışma (1) |
8 | Öncelikli Alan Planlama VAKA 6: Bergama – Tarihî Kent Merkezi Düzenleme Projelerihttp://www.idefix.com/Kitap/Tarihi-Cevre-Yok-Olurken/Mehmet-Tuncer/Bilim/Arkeoloji/urunno=0000000596155Ödev Sunumu ve Tartışma (2) |
9 | Öncelikli Alan Planlama VAKA 7: Patara – Arkeolojik Alan Girişi Düzenleme Projeleri https://www.babil.com/dunden-bugune-kulturel-miras-ve-koruma-kitabi-mehmet-tuncerÖdev Sunumu ve Tartışma (3) |
10 | Öncelikli Alan Planlama VAKA 8: Afyon – Kentsel Yenileme Alanı Düzenleme Projeleri Ödev Sunumu ve Tartışma (4) |
11 | Öncelikli Alan Planlama VAKA 9: Diyarbakır – Dicle Vadisi Kentsel Tasarım ve Düzenleme ProjeleriÖdev Sunumu ve Tartışma (5) |
12 | Öncelikli Alan Planlama VAKA 10: Antalya – Lara-Falez Kıyı Düzenleme Projeleri http://mehmet-urbanplanning.blogspot.com.tr/2006/12/dnya-cenneti-antalyayi-korumak.htmlHomework Presentation And Discussion (6) |
13 | Öncelikli Alan Planlama VAKA 11: Harem-Haydarpaşa-Kadıköy Kıyı Proje Yarışmaları Pergamon – Tarihî Merkez Düzenleme Projeleri Ödev Sunumu ve Tartışma (7) |
14 | Final sınavı |
|
Kaynaklar: |
Mehmet Tunçer Dünden Bugüne Kültürel Miras ve Koruma Gazi Kitapevi Ltd. 2017 9786053445227
Mehmer Tunçer, Sezen Aslan, Hülagü Kaplan,Leyla Alkan, Perihan Kiper, Özge Yalçıner Ercoşkun Kentsel Tasarıma Giriş Gazi Kitapevi Ltd. 2016
9786053443933
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Mehmet Tunçer Tarihi Çevre Yokolurken Alter Yayıncılık Ltd. 2014 9786054922239
Gülay Yedekçi Kentsel Dönüşüm Mimarlık Vakfı Pub. 2016 9786058664562 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, bir dizi ders anlatımı şeklinde planlanmıştır. Bu dersler görsel materyaller ve belgesellerle desteklenecek ve detaylandırılacaktır. Okumalar, sınıf içi tartışmalar ve katılım, dersin temel bileşenlerini oluşturmaktadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %30 |
Dönem Ödevi | 1 | %40 |
Sınıf Katılımı | 14 | %10 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 4 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 2 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 3 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 2 |