Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Planlamada Görsel Temsiller | CRP 380 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Tasarım süreci, grafik ve temsil arasındaki bağlantıları anlamak |
2. Planlamada grafik tasarımın rolünü ve bileşenlerini anlamak |
3. Planlama grafikleri, kavramsal diyagramlar vb. konularda uygulamaları öğrenmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
'Planlamada Görsel Temsiller', planlama ve mimaride grafik verilerin kavramı, gösterimi ve iletişimi hakkında kapsamlı bilgi vermeyi amaçlamaktadır. Ders, grafik tasarımın temel bileşenlerini inceler ve öğrencilerin bu araçları mesleklerinde nasıl yorumlayabileceklerini tartışır. Teknik kaygıların yanı sıra, tasarımla ilgili alanlarda alternatif temsiller yoluyla yaratıcılığı anlamak ve yansıtmak amaçlanmaktadır. Dersin temel amacı, görsel iletişimin ana bileşenlerini ve planlama/mimarlık sürecindeki rollerini anlamaktır. Hem teorik hem de pratik bilgiler şehir planlama, tasarım-düşünce ve yaratıcılık çerçevesinde incelenir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında yapılan sunumlarda, üretken yapay zeka araçlarından yararlanılabilmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tanışma Toplantısı: Derse Giriş |
2 | Temsil ve İmge Yaratımı |
3 | Görsel İletişim için Temel Araçlar |
4 | Şekil ve Renk |
5 | Tipografi |
6 | Ölçek & Kartografya |
7 | Bilgisayar vs. El Çizimi Detayları |
8 | İzometrik ve Aksonometrik Diyagramlar |
9 | Kavramsal Çizimler: Mantığın Mekansallaştırılması |
10 | Ara Sınav Değerlendirmeleri |
11 | Kesit ve Görünüş Detayları |
12 | Düzen Kompozisyonu ve Poster Tasarımı |
13 | Portfolyo ve Özgeçmiş Tasarımı |
14 | Final Değerlendirmeleri |
|
Kaynaklar: |
Laseau, Paul. (2001). Graphic thinking for architects and designers. John Wiley & Sons. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Martin, C. Leslie. (1968). Design graphics.New York, NY: Macmillan. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim yönetmi teorik materyallerden faydalansa da, tüm derslerde öğrencilerle ek tartışmalar ve uygulamalar yapılır. Katılımcıların Adobe Illustrator, Photoshop ve Sketchup hakkında yeterli bilgiye sahip olması beklenmekte, yoğun olarak bilgisayar kullanılmaktadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 5 | %20 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Sınıf Katılımı | 14 | %5 |
Ders Katılımı | 14 | %5 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 4 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 4 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 2 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 3 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 3 |