Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Fikirlerden Biçimlere | INAR 296 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Soyut konseptlerle mekan tasarımı arasında bir anlayış geliştirir |
2. Tasarımcı düşünme yetilerini ve tasarım duyarlılığını arttırır |
3. Mekansal tasarımda soyut sanat ve felsefenin duygusal, anlatısal ve kavramsal boyutlarına dair bir anlayış sergiler |
4. Kendi tasarım sürecini eleştirel olarak değerlendirir. |
5. Görsel, işitsel ve yazılı uyaranları biçime dönüştürür. |
6. Farklı disiplinlerden gelen içerikleri tasarımla ilişkilendirir. |
7. Kavramsal düşünceyi fiziksel/biçimsel çıktılara dönüştürür. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
"Fikirlerden Forma", soyut resim, müzik ve felsefe gibi çeşitli sanatsal disiplinlerden soyut kavramların somut mekansal formlara dönüştürülmesini araştıran bir dersidir. etkileşimli konu anlatımları, tartışmalar, vaka çalışmaları ve tasarım ödevleri aracılığıyla öğrenciler soyut fikirleri nasıl analiz edeceklerini, temel unsurları nasıl çıkaracaklarını ve bunları yaratıcı bir şekilde iç mimari tasarımlara nasıl dönüştüreceklerini öğreneceklerdir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş + Kavramsal Çerçeve: Düşünme, Algı, Form |
2 | Bilişsel Süreçler ve Tasarımda Fikir Üretimi |
3 | Yaratıcı Düşünce Yöntemleri (SCAMPER, Lateral Thinking vb.) |
4 | Soyuttan Somuta: Görselden Forma Geçiş Yöntemleri |
5 | Resimden Forma: Analiz ve Tasarım İlkeleri |
6 | Uygulamalı Çalışma I – Resimden Üç Boyuta |
7 | Eleştiri ve Geliştirme Atölyesi |
8 | Müzikten Forma: Ritim, Katman, Harmoni |
9 | Uygulamalı Çalışma II – Müzikal Dönüşüm |
10 | Düşünceyi Biçimlendirmek: Kavramsal Tasarım |
11 | Metinden Forma: Anlam, Katman, Yorumsallık |
12 | Uygulamalı Çalışma III – Sözelden Mekâna |
13 | Final Projesi Üzerine Atölye ve Kritik |
14 | Final Sunumu ve Genel Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Rich Farris ,Principles of Creativity: Architecture's Insight to Invention, R. Farris, 2012
Harry Francis Mallgrave, The Architect's Brain: Neuroscience, Creativity, and Architecture, John Wiley & Sons, 2011
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Abstract Painting:
"Abstract Art" by Anna Moszynska
"Abstract Expressionism" by Barbara Hess
"Abstract Painting: Concepts and Techniques" by Vicky Perry
Music:
"The Jazz Standards: A Guide to the Repertoire" by Ted Gioia
"The Sound of Painting: Music in Modern Art" by Karin Von Maur
"The Birth of the Cool: Beat, Bebop, and the American Avant-Garde" by Lewis MacAdams
Philosophy:
"Philosophy and Design: From Engineering to Architecture" edited by Pieter E. Vermaas
"Philosophy of Design: A Meta-Philosophical Inquiry" by A. F. Pereira and Paul T. Groth
"Design and Truth in Autobiography" by David L. Mosley |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim Yöntemleri
1. Anlatım-Sunuş
2. Tartışma-Buluş
Öğretim Teknikleri:
1. Gösterim
2. Altı Şapka Düşünme Tekniği
3. Altı Ayakkabı Uygulama Tekniği
4. Mikro Öğretmen (Öğret - yeniden öğret) |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %15 |
Sözlü Sunum | 3 | %45 |
Final Projesi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 4 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 1 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 3 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 3 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 4 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 1 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 3 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 2 |