Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İç Mekan Çevre Koşulları ve Mekan Kalitesi | INAR 455 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. İç mekân konfor koşullarına ilişkin temel kavramları tanımlar. (CPD-1) |
2. Aydınlatma, akustik, termal konfor ve hava kalitesi gibi çevresel parametreleri açıklar ve karşılaştırır. (CPD-1,2) |
3. Farklı iç mekân örneklerini konfor koşulları açısından analiz eder. (CPD-3) |
4. Kullanıcı algısı ve memnuniyetine yönelik verileri yorumlar. (CPD-4) |
5. İç mekân çevresel kalitesine dair eleştirel değerlendirmeler yapar ve öneriler geliştirir. (CPD-5,6) |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, iç mekânlardaki çevresel konfor koşullarını ve bu koşulların mekân kalitesi üzerindeki etkilerini bütüncül bir yaklaşımla ele alır. Aydınlatma, akustik, termal konfor ve hava kalitesi gibi fiziksel çevresel faktörler, kullanıcı memnuniyeti ve mekânsal algı bağlamında değerlendirilir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında üretken yapay zeka araçları, kullanıcı geri bildirimlerinin analizi ve kavramsal değerlendirmelerin desteklenmesi amacıyla sınırlı ölçüde kullanılabilir. Bu kullanım, akademik dürüstlük, şeffaflık ve intihalden kaçınma ilkeleri doğrultusunda etik kurallara uygun şekilde gerçekleştirilmelidir. Öğrenciler, yapay zeka araçlarını kullandıkları çalışmalarda bu durumu açıkça beyan etmekle yükümlüdür; beyanlarda kullanılan araçların adı ve kullanım amacı net biçimde belirtilmelidir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Mekân Kalitesine Giriş ve Dersin Yapısı |
2 | Fiziksel Çevre Koşullarına Giriş |
3 | Aydınlatma İlkeleri ve Kullanıcı Deneyimi |
4 | Aydınlatma Uygulamaları Üzerinden Örnek İnceleme |
5 | İşitsel Konfor: Temel Kavramlar |
6 | Akustik Ortamların Değerlendirilmesi |
7 | Termal Konfor ve Algı |
8 | İç Mekân Hava Kalitesi ve Kullanıcı Refahı |
9 | Kullanıcı Geri Bildirimi: Yöntemler ve Araçlar |
10 | Veriye Dayalı Mekân Kalitesi Değerlendirme Yöntemleri |
11 | Uygulamalı Değerlendirme: Mekânsal Okuma ve Gözlem |
12 | Kullanıcı Algısı ve Sunum Hazırlığı |
13 | Grup Sunumları ve Tartışmalar |
14 | Genel Değerlendirme ve Dersin Kapanışı |
|
Kaynaklar: |
Lecture notes and related books and articles. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (Eds.). (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. New York: Longman. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, teorik içerik aktarımı ile birlikte uygulamalı analizler ve tartışmalarla yürütülür. Öğrencilerin derse aktif katılımı, eleştirel düşünme becerilerini geliştirmesi ve kullanıcı odaklı tasarım anlayışını içselleştirmesi teşvik edilir. Grup çalışmaları, örnek incelemeler ve veriye dayalı değerlendirmelerle etkileşimli bir öğrenme ortamı hedeflenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Katılım/Tartışma | 1 | %20 |
Ödev | 4 | %40 |
Dönem Ödevi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 3 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 2 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 1 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 3 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 3 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 4 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 1 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 1 |