PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Finansal Piyasalarda Yatırımcı DavranışıMAN 4423 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Yatırımcı davranışı kavramını anlamak
2. Bir yatırımcının finansal kararlarını etkileyen faktörler hakkında bilgi sahibi olmak
3. Yatırımcıların karar alma sürecini kavramak
4. Yatırımcı davranışının finansal piyasalar üzerindeki etkilerini anlamak
5. Piyasa düşüşlerinin nedenlerini ve sonuçlarını yatırımcı davranışı perspektifinden anlayıp yorumlayabilmek
6. Gerçek ve güncel finansal piyasa dinamiklerine ilişkin bir anlayışa sahip olmak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Finans alanının sürekli büyüyen yapısında, yatırımcı davranışlarını anlamak, günlük finansal piyasa hareketlerini ve genel olarak ekonomiyi izlemek ve değerlendirmek açısından büyük önem taşımaktadır. Bu bağlamda, finans alanında uzmanlaşmak isteyen işletme öğrencilerine davranışsal bir bakış açısı sunmak adına doldurulması gereken bir boşluk bulunmaktadır. Bu doğrultuda, bu ders; lisans düzeyindeki öğrencilere finansal çevreyi ve finansal piyasaları değerlendirme ve analiz etme konusunda farklı bir bakış açısı sunmayı amaçlamaktadır. Dersin temel hedefi, yatırımcıların finansal piyasalardaki davranışlarına dair bir içgörü kazandırmak olup, yatırımcıların finansal karar alma süreçleri, yatırımcı duyarlılığı (sentimenti) ve bunların finansal piyasalar üzerindeki etkileri gibi kavramlara odaklanmaktadır. Bu kapsamda, yatırımcıların karar alma sürecini etkileyen faktörlerin kısaca açıklanmasının ardından; yatırımcı davranışlarının finansal piyasalar üzerindeki etkileri, hisse senedi piyasası anomalileri, piyasa balonları ve finansal krizler gibi gerçek dünya örnekleri üzerinden detaylı şekilde ele alınacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Introduction to investor behavior in financial markets: “What is Behavioral Finance?”
2Financial decision-making process of investors I (St. Petersburg Paradox, Expected Utility Theory)
3Financial decision-making process of investors II (Modern Portfolio Theory, CAPM, EMH)
4Challenges to Market Efficiency and Market Anomalies
5Prospect Theory I: Introduction
6Prospect Theory II: Framing and Mental Accounting
7Heuristics and Bias: Conceptual framework and Implications on Investor Behavior
8Overconfidence: Conceptual framework and Implications on Investor Behavior
9Emotions: Conceptual framework and Implications on Investor Behavior
10Case Study: Tulip mania, Dotcom Bubble, Lehman Brothers’ Bankruptcy, Enron’s Collapse and discussion
11Case Study: Financial Crises and discussion
12Case Study: Cryptocurrency Market and discussion
13Case Study: Covid-19 Pandemic Lock-Down and Impact on Financial Markets and discussion
14Assignment Presentations & Revision
 
Kaynaklar:
Baker, H. K., & Ricciardi, V., "Investor behavior: The psychology of financial planning and investing", Wiley. (ISBN-13: 978-1118492987)
 
Diğer Kaynaklar:
Economou, F., Gavriilidis, K., Gregoriou, G. N., & Kallinterakis, V., "Handbook of Investors' Behavior During Financial Crises", Academic Press. (ISBN-13: 978-0128112533) Kahnemann, D., "Thinking fast and slow", Macmillan. (ISBN-13: 978-0374533557)
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ödevle desteklenen üç saatlik ders anlatımı. Yatırımcı davranışı bağlamında tartışılmak üzere öğrencilere finansal krizlerle ilgili vaka çalışmaları sağlanacaktır. Öğrencilerin bu vakaları ve bölümleri okumaları ve her ders öncesinde tartışmalara hazırlıklı olmaları beklenmektedir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav I1%25
Final Sınavı1%25
Test/Quiz/Kısa Sınav2%10
Proje2%20
Dönem Ödevi (Araştırma)1%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1İşletmelerin faaliyet gösterdikleri ekonomik ve hukuki çevre ile ilgili ayrıntılı bilgiye sahip olur.4
2Yönetim-organizasyon, muhasebe, finans, pazarlama, üretim/faaliyet yönetimini kapsayan temel işletmecilik fonksiyonları ile ilgili ayrıntılı teorik altyapı bilgisine sahip olur.4
3İşletmecilikte sıklıkla kullanılan sayısal tekniklerle ilgili temel ve orta seviyede bilgi sahibi olur.3
4Uzman olmak isteği bir işletmecilik alanında (sayısal yöntemler dahil) derinlemesine bilgi sahibi olur.4
5Elde ettiği bilgiyi bir işletmeyi kurmak veya işletmenin tamamını veya bir bölümünü yönetmek için uygulayabilir.4
6İşletmecilik problemlerini açıklıkla tanımlamak ve çözüm geliştirmek için kantitatif ve kalitatif yöntemleri uygulayarak veri toplayabilir, verileri düzenleyebilir, verileri analiz edebilir, analiz sonuçlarını yorumlayabilir.4
7Analizler, bulgular, çıkarımlar ve tekliflerle ilgili üstleri, ekip elemanları, meslektaşları ve astlarıyla yeterli yazılı ve sözlü iletişimde bulunabilir.4
8İşletme ve yönetim alanlarında araştırma yapabilir.4
9Ekip çalışması içinde lider veya uzman olarak sorumluluklarını yerine getirebilir.4
10Paydaşların ihtiyaçlarını analiz etmek ve bu analizlere dayanarak örgütün amaç ve hedeflerini geliştirmek için örgütün paydaşları ile etkili iletişim kurma becerisini kazanır.4
11Kendisinin öğrenme ve kişisel gelişme gereksinimlerini belirleyebilir ve aynı zamanda daha ileri derece programlarını takip edecek kapasiteye ulaşır.4
12Bağlı olduğu örgütü değerlendirebilme becerisi kazanır ve edindiği bilgilere eleştirel olarak yaklaşabilir.4
13Bölümün öğretim dili olan İngilizceyi en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanabilir.4
14İşletmeciliğin gerektirdiği bilişim teknolojilerini Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi seviyesinde kullanabilir.3
15İşletme yöneticisi olarak, kalite farkındalığı, iş sağlığı ve güvenli, hizmet içi eğitim, çevre duyarlılığı, sosyal sorumluluk, sosyal, örgütsel ve iş etiği konularında sorumluluk sahibi olup uygun davranışlar sergiler.4
16Bağlı olduğu örgütte yenilik ve sürekli gelişmeyi teşvik edebilir.4