Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Planlamada Bölgesel Araştırma Yöntemleri | CRP 379 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Bölgesel analiz yöntemlerini açıklamak |
2. Belirli yöntemlerle bölgelerin ekonomik yapısını anlamak |
3. Belirli analiz ve yöntemlerle bölgelerin ekonomisini projeksiyon yapmak ve tahmin etmek |
4. Bölgesel analizleri planlama sürecine uyarlamak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders, bölgesel ve bölgelerarası çalışmalarda uygulanan temel yöntemleri ve analizleri kapsamaktadır. Shift-share analizi, girdi-çıktı ve ekonomik taban modelleri gibi geleneksel tekniklerin yanı sıra bazı yeni yöntemler de derste tanıtılmaktadır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında yapay zeka araçları kullanılmamaktadır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Bölgesel Analiz Yöntemlerine Giriş |
2 | Ekonomik Taban Teorisi ve Sektörel Hedefleme |
3 | Uzmanlaşma: Yerleşim Katsayısı, Yerelleşme Katsayısı, Yerelleşme Eğrisi |
4 | Asgari Gereklilik Tekniği |
5 | Shift-Share Analizi ve Genişletmeleri – I |
6 | Shift-Share Analizi ve Genişletmeleri – II |
7 | Bölgesel Sektör Kümelerini Belirlemek ve Ölçmek İçin Nicel Analiz |
8 | Veri Zarflama Analizi (Data Envelopment Analysis) |
9 | Lorenz Eğrisi ve Gini Katsayısı |
10 | Çekim Modeliyle Nüfus Potansiyeli ve Mekânsal Etkileşim |
11 | Çok Sektörlü Analiz |
12 | Bölgelerarası ve Çok Bölgeli Girdi-Çıktı Teknikleri |
13 | Sosyal Hesap Matrisi Analizi |
14 | Bölgesel Analizin Özeti ve Değerlendirmesi |
|
Kaynaklar: |
Isard, W Methods Of Interregional And Regional Analysis Ashgate 1998 1859724108
Stimson,R.J Regional Economic Development, Analysis And Planning Strategy Springer 2006
Capello, R. And Nijkamp, P. Handbook Of Regional Growth And Development Theories Edward Elgar 2009
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersin öğretim politikası, analitik model ve tekniklerin arkasındaki teorilerin anlatımına dayanmaktadır. Sınıf içi tartışmalar ile teknik ve model uygulamaları, öğretim politikasının temel unsurlarını oluşturmaktadır. Teorik tartışmaların ardından, yöntem ve teknikler ders kapsamında pratik çalışmalarla uygulanacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 10 | %30 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 1 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 4 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 1 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 3 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 3 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 2 |