PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Bölge Planlama EkonomisiCRP 3783 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Mekânsal yapının teorik boyutunu açıklamak
2. Plancılar için gerekli olan ekonomik analiz becerilerini geliştirmek
3. Bölgesel ekonomik gelişmeleri ve politikaları yorumlamak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, planlama öğrencilerine bölgesel ekonomilerin sorunlarını ve bu sorunların analiz yöntemlerini tanıtmak amacıyla bölgesel ekonomi çalışmalarını sunmaktadır. Doğal kaynakların, ekonomik tabanın, sanayi kuruluşlarının konumlarının ve bölgesel büyüme ile kalkınmayı belirleyen faktörlerin rolleri ele alınacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında yapay zeka araçları kullanılmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş: Bölgesel Ekonomi Nedir? Teori ve Bilim
2Neoklasik Bölgesel Büyüme Teorileri
3Yer Seçimi (Lokasyon) Teorileri
4Yeni Bölgesel Büyüme Teorileri
5Mekânsal Gelişme Teorileri
6Bir Bölgenin Ekonomik Tabanı
7Yığılma (Aglomerasyon) ve Dağılma Ekonomileri – I
8Yığılma (Aglomerasyon) ve Dağılma Ekonomileri – II
9Bölgesel ve Bölgelerarası Girdi-Çıktı Modelleri
10Sosyal Hesap Matrisi: Çevresel ve Sosyal Çarpanlar
11Bölgesel Rekabet Gücü – Rekabetin Faktörleri ve Göstergeleri
12Bölgesel Yakınsama ve Uzaklaşma (Sapma)
13Bölgesel Ekonomi Analitiği – Shift Share Analizi
14Bölgesel Ekonomi Analitiği – Endeksler: Farklılık Endeksi, Lorenz Eğrisi/Gini Katsayısı, Yerelleşme, Uzmanlaşma, Çeşitlenme
 
Kaynaklar:
Peter Nijkamp Handbook of Urban and Regional Economics. Vol. 1 Regional Economics Elsevier Science Publishers 1986 Philip McCann Urban and Regional Economics Oxford University Press 2001 9780198776451 Roberta Capello and Peter Nijkamp Handbook of Regional Growth and Development Theories Edward Elgar Publishing 2009 978 1 84720 506 3
 
Diğer Kaynaklar:
Bu ders, laboratuvar veya stüdyo temelli uygulamalı çalışmaları içermemektedir.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, bir dizi ders anlatımı şeklinde organize edilmiştir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev5%30
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur.2
2Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur.3
3Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur.1
4Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur.4
5Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur.2
6Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir.1