Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yapı Bilgi Modelleme: ArchiCAD | INAR 461 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. ArchiCAD kullanarak üç boyutlu mimari modeller oluşturmak ve düzenlemek. |
2. Üç boyutlu bina modellerinden doğru teknik çizimler ve dokümantasyon üretmek. |
3. BIM tabanlı tasarım tekniklerini mimari projelere uygulayarak ArchiCAD'de yetkinlik geliştirmek. |
4. Profesyonel mimari tasarım için ArchiCAD'in temel araçları ve iş akışlarına aşina olmak. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, mimarlar, tasarımcılar, içmimarlar ve mühendisler tarafından yaygın olarak kullanılan bir Yapı Bilgi Modelleme (BIM) aracı olan ArchiCAD'i tanıtmayı amaçlamaktadır. Hem 2D hem de 3D modelleme yazılımı olan ArchiCAD, kullanıcıların sanal yapı elemanlarıyla (duvarlar, döşemeler, kapılar, pencereler gibi) çalışmasını sağlar. Üç boyutlu sanal bina modelinden planlar ve kesitler gibi doğru teknik çizimler oluşturulmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste üretken yapay zekâ araçları; fikir geliştirme, görsel referans üretimi, dokümantasyon yazımı ve sunum içeriğini destekleme amacıyla kullanılabilir. Öğrencilerin yapay zekâyı etik ve eleştirel bir şekilde kullanmaları, ortaya koydukları çalışmaların özgün, teknik olarak doğru ve dersin hedefleriyle uyumlu olmasına özen göstermeleri beklenir. Yapay zekâ ile üretilmiş modeller veya çizimler yalnızca kavramsal destek amacıyla kullanılabilir ve teslim edilen çalışmalarda bu durum açıkça belirtilmelidir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | ArchiCAD arayüzünü kullanarak, 2B ve 3B görünüm alanlarını anlama ve işleme, görünüm alanı manipülasyonları, nesne seçimi. |
2 | ArchiCAD arayüzünü kullanma, katmanlarla çalışma ve bir projedeki katmanları yönetme |
3 | Çizgi, eğri, daire, elips, yay ve çokgen çizmek için çizim komutları. Egzersiz. |
4 | Temel taşıma komutları: taşı, kopyala, aynala ve döndür. Egzersiz. |
5 | Temel yeniden şekillendirme komutları: kırpma, yeniden boyutlandırma, genişletme, bölme, radyus / pah ve ofset. Egzersiz. |
6 | Tasarım araçları: Döşeme, kolon ve kiriş. Egzersiz. |
7 | Tasarım araçları: Duvar, pencere, kapı ve bölge aracı. Egzersiz. |
8 | Ara Sınav |
9 | Belge araçları: Ölçü, kesit ve yükseklik. Egzersiz. |
10 | Tasarım araçları: Çatı, tavan penceresi/ışıklık ve merdivenler. Egzersiz. |
11 | Tasarım araçları: Ayrıntılı olarak nesne aracı. Egzersiz. |
12 | Tasarım araçları: Morph aracı (ArchiCAD'de serbest biçimli öğeler oluşturma). |
13 | Baskı ve özel baskı düzenlemeleri için sayfa düzeni oluşturma. |
14 | ArchiCAD'e gömülü CineRender ile modelin resmedilmesi. Egzersiz. |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Boeykens, S., & Van de Walle, R. (2023). A BIM professional's guide to learning Archicad: Boost your design workflow by efficiently visualizing, documenting, and delivering BIM projects (1st ed.). Packt Publishing. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders, haftada 3 saat teorik ders içerir ve mimari tasarım yazılımlarını öğretmeyi hedefler. Her hafta, dersin amacını tanıtmak için öğretim görevlisi tarafından bir sunum yapılır; bu sunum, ArchiCAD'in BIM tabanlı özelliklerini ve temel işlevlerini anlamaya odaklanır. Deneyimsel öğrenme yaklaşımıyla, öğrencilerin yazılım üzerinde yetkinlik kazanmaları ve ilgili konularda uzmanlık geliştirmeleri sağlanır. Sorgulamaya dayalı ve rehberli öğrenme yöntemi kullanılarak, öğrencilerin istenen çıktıyı elde etmek için farklı alternatifler üretmeleri teşvik edilir. Proje tabanlı öğrenme yaklaşımıyla, öğrenciler ders dışı saatlerde mimari tasarım projeleri üzerinde çalışarak bilgilerini pekiştirir. Öğretim teknikleri arasında bireysel rehberlik ön plandadır; her öğrenci, ihtiyaçlarına göre yönlendirilerek yazılım becerilerini geliştirir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
Ödev | 10 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 2 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 3 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 2 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 3 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 4 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 2 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 1 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 3 |