PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Uygulamalı Aydınlatma ve Akustik TasarımıINAR 4653 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Işığın temel fiziksel ve psikolojik etkilerini açıklar.
2. İç ve dış mekânlara uygun aydınlatma tasarımları geliştirir.
3. Aydınlatma teknolojilerindeki güncel gelişmeleri tanımlar ve tasarıma entegre eder.
4. Farklı mekân türlerine göre aydınlatma gereksinimlerini analiz eder.
5. Aydınlatmanın kullanıcı davranışları ve mekânsal algı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
6. Dialux Evo programını kullanarak aydınlatma tasarımını simüle eder ve teknik analizler gerçekleştirir.
7. Işık, mekân ve insan ilişkisini estetik ve işlevsel açıdan yorumlar.
8. Sürdürülebilir ve enerji verimli aydınlatma çözümleri üretir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

INAR 465, iç ve dış mekanlarda ışığın iletişimsel değerini vurgulayan üçüncü-dördüncü yıl birinci dönem seçmeli dersidir. Bu ders, öğrencilerin ışık temellerinden, mekan türlerinden ve aydınlatma bilimi/teorisinden psikolojiye, insan algısına ve davranışına kadar aydınlatma prensiplerini kapsamlı bir şekilde anlamalarını sağlar. Ayrıca aydınlatma teknolojisinin nasıl geliştiği, tasarımın görsel sistemleri nasıl etkilediği ve tasarım kararlarının algılanması konusunda bir anlayış geliştirir. Aydınlatma tasarımının temelleri, mekanlar ve aydınlatma tasarımı ilişkileri, katı hal aydınlatması, sahne aydınlatması, insan sirkadiyen sistemi, peyzaj aydınlatması ve iç mimari ve tasarımdaki aydınlatma kurulumları da tartışılır ve analiz edilir. Ders ayrıca ışığın işlevsel kullanımına ve iç mimaride farklı perspektiflerden ışık felsefesini öğrenmeye odaklanır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse Giriş / Dersin Tanımı
2Aydınlatma Tasarımının Temelleri
3Temel Terminoloji, Işığın Ölçülmesi
4Katı Halli Aydınlatma Tasarımı
5İnsanın Sirkadiyen Sistemi
6Sahne Aydınlatması
7Peyzaj Aydınlatması / Aydınlatma Enstalasyonları
8Ara Sınav - 1
9Öğrenci Sunumları
10Öğrenci Sunumları
11Final Projesi
12Final Projesi
13Final Projesi
14Final Projesi
 
Kaynaklar:
Boyce, P. R. (2003). Human factors in lighting. Crc press. Khanna, V. K. (2014). Fundamentals of solid-state lighting: LEDs, OLEDs, and their applications in illumination and displays. CRC press. Skowranek, R. (2017). Basics lighting design. Birkhäuser. Dunham, R. E. (2018). Stage Lighting: Design Applications and More. Routledge.
 
Diğer Kaynaklar:
Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Nihan Avcı'ya ait ders notları.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Dönem boyunca öğrencilerin tartışmalara aktif olarak katılımı beklenir. Öğrenme süreci, öğrenci merkezli bir yaklaşımla yürütülür. Teorik bilgilerin yanı sıra, öğrencilerin uygulamalı atölye çalışmaları ve proje temelli görevlerle öğrenmeleri desteklenir. Öğrencilerin sadece teknik bilgi edinmeleri değil, aynı zamanda ışığın mekân tasarımı üzerindeki etkilerini eleştirel ve yaratıcı biçimde değerlendirmeleri teşvik edilir. Ders kapsamında güncel aydınlatma teknolojileri (LED, akıllı aydınlatma sistemleri vb.) ve yazılımları kullanılabilir. Işık ve enerji kullanımı ile ilgili sürdürülebilir tasarım ilkeleri ders kapsamında dikkate alınır. Başarı değerlendirmesi teorik sınavlar, proje teslimleri, sınıf içi sunumlar ve portfolyo gibi farklı yöntemlerle yapılır. Öğrencilerin tüm çalışmalarında özgünlük ve etik değerlere uygunluk beklenir. Aydınlatma tasarımının psikoloji, teknoloji, çevre ve sanat gibi diğer disiplinlerle olan ilişkisi vurgulanır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Test/Quiz/Kısa Sınav2%10
Sunum1%20
Ara Sınav I1%30
Final Projesi1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme.3
2Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme.3
3İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme3
4Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme.3
5Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme.3
6Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme.3
7Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme3
8Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme.3