Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mobilya Tarihi | INAR 386 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mobilya tasarımının tarihsel gelişimini dönemler ve akımlar çerçevesinde tanımlar. |
2. Farklı dönemlere ait mobilya tarzlarını biçimsel, işlevsel ve malzeme özellikleri açısından ayırt eder. |
3. Mobilya tasarımının kültürel, sanatsal ve sosyo-politik bağlamlarla ilişkisini analiz eder. |
4. Özgün görselleri tarihsel üsluplara göre sınıflandırır ve yorumlar. |
5. Tarihsel bir mobilya nesnesini eleştirel ve bağlamsal bir bakış açısıyla değerlendirir. |
6. Belirli bir döneme veya tasarımcıya ait mobilya örneklerini araştırır ve sunum haline getirir. |
7. Mobilya tarihine dair bilgileri iç mekân tasarımı kararlarında referans olarak kullanır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, antik uygarlıklardan günümüze kadar uzanan mobilya tarihine kronolojik ve eleştirel bir bakış sunar. Mobilya tasarımının kültürel, sanatsal, teknolojik ve sosyo-politik bağlamlara bağlı olarak nasıl evrildiği incelenir. Kuramsal tartışmalar, görsel analizler ve tarihsel örnekler aracılığıyla öğrenciler, çeşitli dönemlerde etkili olmuş tarzları, malzemeleri, biçimleri ve tasarımcıları değerlendirir. Ders boyunca mobilya, hem işlevsel bir nesne hem de döneminin değerlerini, ideolojilerini ve estetik anlayışını yansıtan kültürel bir nesne olarak ele alınır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu dersin içeriğinde doğrudan yapay zekâ kullanımına yer verilmemektedir. Ancak öğrenciler, özellikle ön araştırma, dönemsel karşılaştırmalar veya stil analizleri gibi konularda destekleyici araçlar olarak yapay zekâ tabanlı uygulalardan yararlanabilirler. Yapay zekâ tarafından üretilen içerikler, akademik kaynaklarla karşılaştırmalı olarak değerlendirilmelidir. Öğrencilerden, bu araçları eleştirel ve reflektif bir şekilde kullanmaları beklenir; körü körüne güvenmeleri değil. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders Girişi ve Yöntem |
2 | Antik Mobilya(4000 BC – 1600 AD) |
3 | Antik Mobilya (4000 BC – 1600 AD) |
4 | 17. Yüzyıl: Barok (1600–1700) |
5 | 18. Yüzyıl Başları: Rokoko (1700–1760) |
6 | 18. Yüzyıl Sonları: Neoklasik (1760–1800) |
7 | 19. Yüzyıl Başları: Empire (1800–1840) |
8 | 19. Yüzyıl Ortası: Revival Stilleri |
9 | Arts and Crafts Hareketi |
10 | Art Nouveau (1880–1915) |
11 | Art Deco (1919–1940) |
12 | Modernizm (1925–1945) |
13 | Mid-Century Modern / Postmodern ve Çağdaş Mobilya |
14 | Mid-Century Modern / Postmodern ve Çağdaş Mobilya |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Students are encouraged to use both print and online resources. Suggested materials are selected based on accessibility, availability in design libraries, and relevance to visual and historical analysis
Miller, J. (2010). Furniture: World Styles from Classical to Contemporary. DK Publishing.
Fiell, C., & Fiell, P. (2005). Design of the 20th Century. Taschen.
Lucie-Smith, E. (1981). Furniture: A Concise History. Thames & Hudson.
Google Arts & Culture – Furniture Design Collections. https://artsandculture.google.com
BBC Documentary – The Genius of Design (2010). (Available on YouTube with subtitles) |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, haftalık teorik anlatımlar, görsel sunumlar ve sınıf içi tartışmalarla yürütülür. Öğrencilerin derse düzenli katılım göstermeleri, not almaları ve eleştirel tartışmalara aktif biçimde katılmaları beklenir. Her hafta önceden belirtilen okuma materyallerinin dersten önce tamamlanması gereklidir. Öğrencilerden bireysel sunumlar ve yazılı ödevler için bağımsız araştırma yapmaları ve görsel analiz geliştirmeleri beklenir. Akademik dürüstlük esas alınır. Yapay zekâ araçları fikir üretme veya karşılaştırmalı analizlerde yardımcı araç olarak kullanılabilir; ancak her içerik eleştirel biçimde değerlendirilmeli ve kaynak gösterilmelidir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Sözlü Sunum | 1 | %30 |
Sunum | 1 | %20 |
Ders Katılımı | 0 | %10 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Tasarım sürecinde, yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak, çevresel, toplumsal ve bireysel iyi oluşu gözeten yenilikçi ve çok boyutlu çözümler geliştirebilme. | 2 |
2 | Bilimsel ve güncel araştırma yöntemlerini, mesleki mevzuatları ve teknolojik araçları etkin şekilde kullanarak, iç mekanların duyusal, duygusal, ergonomik ve fiziksel konfor ihtiyaçlarına yönelik çözüm üretebilme ve bu çözümleri uygulayabilme. | 1 |
3 | İç mimarlık mesleğine özgü sorunlarda, evrensel, çevresel, sosyal, ekonomik, sanatsal ve kültürel duyarlılığı yüksek, insanı ve çevresel konforu gözeten, mesleki etik değerleri ve yasal düzenlemeleri temel kabul eden kararlar verebilme ve sorumluluk alabilme | 2 |
4 | Edindiği kuramsal ve kılgısal bilgi ve beceriler ile oluşturduğu özgün tasarımcı kimliğini koruyarak, bireysel ve/veya takım elemanı olarak çalışabilme, çağdaş, yaratıcı, bilimsel, kaliteli ve estetik çözümler önerebilme, bu önerileri uygulayabilme. | 3 |
5 | Mesleki bir sorun ile karşılaştığında bireysel olarak, sorunu tanımlama, ilgili konuyu kapsayan verileri toplama ve yorumlama, toplanan veriyi çözümleme (analiz etme), bu verileri kuramsal ve kılgısal bilgiler ile bileştirme (sentezleme) yoluyla yeni fikirler üretebilme ve bu fikirleri temel tasarım öğe ve ilkeleri ile 2 ve 3 boyutlu olarak temsil edebilme. | 0 |
6 | Ulusal ve uluslararası çok disiplinli ve çok kültürlü takımlarda, ana dilinde ve ingilizce olarak, takımı yönetebilme, iş birliği yapabilme, güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak mesleki paydaşlar ile hem sözlü hem de yazılı etkin iletişim kurabilme, sorumluluk alabilme ve sorumluluk verebilme. | 0 |
7 | Mesleki özfarkındalık, özgüven, özsaygı ve özyeterlilik geliştirebilme, yaşam boyu öğrenme bilinciyle, öz iyioluş ihtiyaçlarını gözetebilme ve sürekli gelişim sağlayabilme | 0 |
8 | Mesleki tarih, kültür, teknoloji ve malzeme bilgisini harmanlayarak, mobilya ölçeğinden bina ölçeğine, sürdürülebilir ve yenilikçi tasarım çözümleri oluşturma, projelendirme aşamasından staj ve uygulama aşamalarına, bu çözümleri iç ve dış paydaşlarla işbirliği içinde geliştirebilme. | 0 |