Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yeşil Bina Derecelendirme Sistemleri | ARCH 426 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yeşil bina ve yeşil bina değerlendirme sistemlerine temel olan kavramları tanımlayabilir |
2. Yaşam döngü değerlendirme, Maliyet/yarar analizi, Yaşam döngü maliyeti ve gömülü enerji değerlendirmesi kavramlarını tanımlayabilir |
3. Yeşil bina tasarımı için yeni değerler tanımlayabilir |
4. Ulusal ve uluslararası kullanılan yeşil bina sertifika sistemlerini analiz eder ve sınıflayabilir |
5. Yeşil bina tasarımı için proje yönetimi sistemleri geliştirebilir |
6. Mevcut ve yeni binalar için değerlendirme ve dökümantasyon işlemlerini gerçekleştirebilir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda geliştirilmiş yeşil bina sertifika sistemlerini teknik, uygulamalı ve analitik açılardan kapsamlı bir şekilde ele almaktadır. Öğrenciler; çevresel etkilerin azaltılması, enerji ve kaynak verimliliği, iç mekân yaşam kalitesi gibi sürdürülebilirlik kriterlerini temel alan farklı değerlendirme sistemlerini tanıma ve karşılaştırma fırsatı bulurlar. Ders kapsamında, ulusal ve uluslararası yaygınlık kazanmış yeşil bina sertifikasyon sistemleri, teknik ölçütleri, değerlendirme metodolojileri, belgeleme süreçleri ve uygulama örnekleri üzerinden detaylı olarak incelenir. Bu sistemlerin yerel bağlamda uygulanabilirliği, mevzuatla ilişkisi ve sektörel etkileri de analiz edilir. Ayrıca yaşam döngüsü analizi (LCA), gömülü enerji hesaplamaları, karbon ayak izi, maliyet etkinliği, çevresel etki değerlendirmesi gibi araçlar aracılığıyla yapıların çevresel performanslarının nasıl ölçüldüğü ve yönetildiği aktarılır. Ders, sürdürülebilir tasarım kararlarının teknik arka planına dair bilgi sunarken, aynı zamanda bu kararların yapım süreçleri, malzeme seçimi ve bina yönetimi üzerindeki etkilerini de tartışmaya açar.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında, üretken yapay zekâ araçları, yeşil bina sertifikası ön değerlendirmesi ve proje analiz süreçlerinde destekleyici bir araç olarak kullanılması teşvik edilir. Yapay zekâ tabanlı simülasyonlar, sürdürülebilir tasarım kriterlerinin erken aşamalarda değerlendirilmesine yardımcı olurken, tasarım kararlarının çevresel, ekonomik ve performans bazlı analizlerini hızlandırır. Öğrenciler, sertifikalandırma sürecine yönelik proje analizlerini yaparken, bu araçları etik bir şekilde kullanarak daha etkili ve verimli kararlar almayı öğrenirler. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş, sürdürülebilirlik kavramının tanım ve içeriği |
2 | Yapı elde etme süreci / Yeşil bina tasarımı ve yeşil bina derecelendirme sistemlerinin içeriği |
3 | Binalarda enerji ve su tüketimi |
4 | Yaşam döngü değerlendirmesi, maliyet/yarar analizi |
5 | Binalarda Sıfır/sıfıra yakın Enerji, Su ve Karbon kavramlarının incelelenmesi |
6 | Türkiye ve Avrupa Birliği kurallarına gore yeşil yapım sistemleri uygulama esasları |
7 | Ulusal sertifika sistemleri, ÇEDBİK-BEST / Yes-TR |
8 | Uluslararası sertifika sistemleri, LEED |
9 | Uluslararası sertifika sistemleri, BREEAM |
10 | Uluslararası sertifika sistemleri, DGNB |
11 | Uluslararası sertifika sistemleri, CASBEE |
12 | Yüksek performanslı binalar |
13 | Örnek Olay Çalışması / Tartışma |
14 | Örnek Olay Çalışması / Sunum |
|
Kaynaklar: |
Kibert, C. J. (2022). Sustainable construction: Green building design and delivery (5th ed.). Wiley.
Ching, F. D. K., & Shapiro, I. M. (2020). Green Building Illustrated (2nd ed.). Wiley.
Kubba, S. (2012)Handbook of Green Building Design and Construction: LEED, BREEAM, and Green Globes, Elsevier
Ebert, T., Essig, N., Hauser, G. (2011)Green Building Certification Systems, Detail Green Books
Bauer, M., Mösle, P., Schwarz, M. (2010) Green Building: Guidebook for Sustainable Architecture, Springer
Reeder, L. (2010) Guide to Green Building Rating Systems, Wiley
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Sertifika sistemlerine ait web sayfaları:
https://yestr.org/
https://www.cedbik.org/best
https://www.usgbc.org/leed
https://breeam.com/
https://www.dgnb.de/en |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta 3 saatlik teorik ders işlenir.Ders teorik bilginin aktarıldığı sunumlar, tartışmalar, ödev ve tüm bunları içeren dönemlik bir adet örnek olay çalışması ile yürütülür. Örnek olay çalışmasının konusu ve içeriği her dönem başında açıklanır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Projesi | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 1 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 0 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 3 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 1 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 1 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 1 |