Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kamusal Alan Kullanımı | ARCH 371 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Dersin sonunda öğrenciler: Kamusal alanların tarihsel evrimini tanımlayabilecek, “Özel” ve “kamusal” alan kavramlarını açıklayabilecek, Kamusal alanın farklı türlerini ve tipolojilerini tanımlayıp analiz edebilecek, |
2. Kamusal alanın fiziksel, sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik ve politik boyutlarını inceleyebilecek, Kamusal alanların kullanım biçimlerini ve kullanıcı profillerini eleştirel bir şekilde değerlendirebilecek, |
3. Kamusal alandaki tasarım öğeleri ve malzeme seçimlerini analiz edebilecek, Kamusal alanlara yönelik tasarım çözümleri önerebilecek ve geliştirebileceklerdir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, kamusal mekânları fiziksel, sosyal ve politik boyutlarıyla incelemektedir. Özellikle kentsel doku içerisindeki açık kamusal mekânlara ve bu mekânların çeşitli kullanım biçimlerine ve kullanıcılarına odaklanır. Dersin amacı, kamusal mekânların karmaşıklığını, fiziksel özelliklerinin kullanım biçimlerini nasıl etkilediğini ve bu kullanım biçimlerinin mekânları nasıl dönüştürdüğünü keşfetmektir. Okumalar ve tartışmalar, kamusal mekânların tasarımı ve algılanışı etrafında şekillenir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Ders izlencesinin ve beklenilenlerin tanıtımı |
2 | Tanımlar I: Kamusal Alan Nedir? Fiziksel, sosyo-kültürel, sosyo-ekonomik ve politik boyutlar |
3 | Tanımlar II: Kamusal Alanların Türleri ve Tipolojileri |
4 | Teorik Çerçeveler I - Kavramlar: özel, kamusal, özel-kamusal arasında, kamusal mekan, kamusal alan |
5 | Tarihsel Örnekler I: Kamusal Alanların Tarihsel Değerlendirilmesi |
6 | Tarihsel Örnekler II: Kamusal Alanların Tarihsel Değerlendirilmesi |
7 | Teorik Çerçeveler II - Kamusal Alan Kullanımı: “aktörler”, “kullanıcılar”, “erişilebilirlik”, “kapsayıcılık”, “faydalar” |
8 | Teorik Çerçeveler III - Kamusal Alanın Sembolizmi: “sivil kimlik”, “güç”, “kontrol”, “gözetim” |
9 | Kamusal Alanın Tasarım Öğeleri ve Malzemeleri I |
10 | Kamusal Alanın Tasarım Öğeleri ve Malzemeleri II |
11 | Kamusal Alanda Sanat: Kamusal Sanat, Kamusal Alandaki Sanat, Kamusal Alan Olarak Sanat, Kamusal Fayda İçin Sanat |
12 | Kamusal Alanda Yol Bulma, Yönlendirme ve Güvenlik |
13 | Güncel Zorluklar (meydan okumalar) ve Gelecek Perspektifleri I |
14 | Güncel Zorluklar (meydan okumalar) ve Gelecek Perspektifleri II |
|
Kaynaklar: |
- |
|
Diğer Kaynaklar: |
Carr, S., Francis, M., Rivlin, L.G., & Stone, A.M., Public Space, 1992, Cambridge University PressCuthbert, M., Heath, T., Oc, T., & Tiesdell, S. (2009). Public places, urban spaces: The dimensions of urban design. Routledge.
Gehl, J. (1996). Life between buildings: Using public space (6th ed.). The Danish Architectural Press.
Stevens, Q. (2007). The ludic city: Exploring the potential of public spaces. Routledge.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bir dizi ders anlatımı yapılacaktır. Ara sınav, sınıf içi tartışmalar ve derslere dayalı olarak gerçekleştirilecektir. Bir dönem projesi vardır ve öğrencilerin, projelerini dönem boyunca geliştirmeleri beklenmektedir. Dönem projesi üzerine haftalık eleştiriler/değerlendirmeler yapılacaktır.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Katılım/Tartışma | 1 | %10 |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Proje | 1 | %55 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 4 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 3 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 4 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 1 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 2 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 1 |