PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Toplumsal Cinsiyet PsikolojisiPSY 3383 + 036,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Psikolojide cinsiyetle ilgili temel konuları ve kavramları bilir.
2. Kadınların ve erkeklerin davranışları, duyguları ve kognisyonları arasındaki benzerlikler/farklılıkları açıklamayı amaçlayan cinsiyetin temel bakış açıları, modelleri ve teorilerine aşina olur.
3. Bireylerin cinsiyet kimliğini etkileyen temel faktörleri anlar.
4. Araştırma bulgularını yorumlar ve değerlendirir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerPSY 251, PSY 252
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu dersin amacı, cinsiyetle ilgili ana bakış açılarını, teorileri, araştırma bulgularını ve tartışmaları sağlamaktır. Ders, cinsiyet gelişiminin biyolojik kökenleri, cinsiyet stereotiplerinin içeriği ve kökenleri, kişilerarası ilişkilerde cinsiyet konuları, işyerinde cinsiyetçilik ve kadına yönelik şiddet gibi konuları ele alacaktır. Cinsiyet rollerine ilişkin kültürel çeşitlilik ve erkek veya kadın olmanın kültürel anlamları da tartışılacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan metin kopyalanmasına izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ'nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş
2Toplumsal Cinsiyete İlişkin Teorik Yaklaşımlar
3Toplumsal Cinsiyetin Psikobiyolojisi
4Toplumsal Cinsiyet Sosyalizasyonu: Ebeveyn-Çocuk İlişkileri
5Toplumsal Cinsiyet Stereotipleri: İçerik ve Kökenler
6Toplumsal Cinsiyet ve Kişilerarası İlişkiler
7Ara Sınav I
8Toplumsal Cinsiyet, Cinsellik ve Romantik Aşk
9İşyerinde Cinsiyetçilik
10Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet
11Kültürel Çeşitlilik ve Cinsiyet Rollerine Kültürel Bakış Açıları
12Cinsiyet Değişiklikleri: İlerleme, Çareler ve Tehlikeler
13Ara Sınav 2
14Sonuç ve İnceleme Notları
 
Kaynaklar:
Rudman, L. A & Glick, P., The Social Psychology of Gender, New York, NY: Guildford Press, 2008, 978-1-59385-825-4
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, ders anlatımı olarak tasarlanmıştır. Katılım zorunludur.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%50
Final Sınavı1%35
Proje1%15
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.4
2İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.3
3Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir.4
4Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.4
5Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir.4
6Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir.3
7Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır.1
8Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.4
9Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.1
10Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır.0
11Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.1
12Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.2
13Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.1
14Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.4
15Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.0
16Değişime karşı açık bir tutum sergiler.2