Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Rekabet Politikası ve Regülasyon | ECON 415 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Rekabet politikalarının iktisadi temellerini anlar. |
2. Rekabet politikalarını analiz etmek için modern endüstriyel organizasyon teorilerini kullanabilir. |
3. Rekabete aykırı uygulamaların sonuçlarını kavrar. |
4. İktisat teorisini kullanarak rekabet ve regülasyon politikalarının gerekçe ve işlevlerini açıklayabilir. |
5. Firmaların çeşitli uygulamalarının refah üzerindeki muhtemel olumsuz etkilerini bilir ve bu olumsuz etkileri azaltmak için tasarlanan politikaları anlar. |
6. Hakim durumun kötüye kullanılmasına ilişkin iktisadi teorileri öğrenir ve farklı kötüye kullanma türlerinin ekonomik özelliklerini ayırt edebilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste, rekabet ekonomisinin temel analitik araçları ele alınmakta ve öğrencilere, rekabet ve regülasyon politikalarını anlamak için gereken iktisat teorisi uygulamaları tanıtılmaktadır. Derste işlenecek konular arasında, rekabetçi ideal, tekel, doğal tekel, oligopol modelleri, piyasa gücünün tanımlanması ve ölçülmesi, yarışabilir piyasalar teorisi, işbirliği, yatay ve dikey birleşmeler, fiyat farklılaştırması ve yıkıcı fiyatlama, fiyat sıkıştırması, sadakat indirimleri, rakiplerin maliyetlerini yükseltme, anlaşma yapmayı reddetme, bağlama ve paket satış gibi dışlayıcı uygulamalar yer almaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrencilerin, ChatGPT ve Copilot gibi üretken yapay zeka araçlarını, problem çözme konusunda rehberlik almak, kendi çözümlerini yapay zeka tarafından üretilen yanıtlarla karşılaştırmak ve hatalarını tespit etmek için çözümleri adım adım analiz etmek amacıyla kullanmaları teşvik edilecektir. Bu uygulama öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirecektir. Yapay zeka öğrenme sürecinde değerli bir destek aracı olarak hizmet etse de, öğrencilerin üretilen çıktıları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmeleri ve bağımsız analitik düşünme yetilerini güçlendirmeleri teşvik edilecektir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Rekabet Politikası: ABD, AB ve Türkiye'deki Hedefler ve Kısa Tarihçe |
2 | Rekabet Kurumu'nun İşlevleri ve Yapısı |
3 | İlgili Pazarın Tanımı |
4 | Rekabetçi İdeal, Tekel, Doğal Tekel, Monopson ve Hakim Firmalar |
5 | Temel Oligopol Modelleri |
6 | Piyasa Gücünün Tanımlanması ve Ölçülmesi: Yapı-Davranış-Performans Paradigması ve Yeni Endüstriyel Organizasyon |
7 | Ara Sınav |
8 | Yarışabilir Piyasalar Teorisi ve Rekabet Politikalarına Dair Sonuçları |
9 | İşbirliği ve Yatay Anlaşmalar |
10 | Yatay Birleşmeler; Dikey Birleşmeler ve Dikey Kısıtlamalar |
11 | Fiyat Farklılaştırması |
12 | Dışlayıcı Uygulamalar I: Yıkıcı Fiyatlama, Aşırı Fiyatlama, Fiyat Sıkıştırması, Sadakat İndirimleri ve Diğer İndirim Türleri |
13 | Dışlayıcı Uygulamalar II: Rakiplerin Maliyetlerini Yükseltme, Anlaşma Yapmayı Reddetme, Bağlama ve Paket Satış |
14 | Regülasyon Ekonomisinde Konular |
|
Kaynaklar: |
1. Church, J. ve R. Ware (2000), Industrial Organization: A Strategic Approach, McGraw-Hill.
2. Carlton, D. W. ve J. M Perloff (2004), Modern Industrial Organization, 4th edition, Pearson Education.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Motta, M. (2004), Competition Policy: Theory and Practice, Cambridge University Press.
2. Viscusi, W. K., J. M. Vernon ve J. E. Harrington (2005), Economics of Regulation and Antitrust, 4th edition, MIT Press.
3. Burgess, G. H. (1997), The Economics of Regulation and Antitrust, Addison Wesley.
4. Bishop, S. ve M. Walker (2007), The Economics of EC Competition Law: Concepts, Application and Measurement, 3rd edition, Sweet & Maxwell. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim stratejisi çoğunlukla derslere ve problem çözmeye dayanmaktadır. Sınıf için tartışmalara katılmaları beklenen öğrenciler soru sorma ve düşüncelerini paylaşma konularında teşvik edilirler. Ders sorumlusu, öğrencilerin ders materyali hakkındaki sorularını cevaplamak ve onlara yardımcı olmak için düzenli görüşme saatlerine sahiptir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar. | 4 |
2 | İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur. | 2 |
3 | Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur. | 2 |
4 | İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur. | 3 |
5 | İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur. | 4 |
6 | Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur. | 1 |
7 | Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir. | 3 |
8 | Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır. | 4 |
9 | Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir. | 3 |
10 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 2 |
11 | Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 4 |
12 | İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur. | 3 |
13 | Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir. | 4 |
14 | Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir. | 1 |