PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Ekonomik Büyümeye GirişECON 4363 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Temel büyüme modelleri ve büyüme süreciyle ilgili temel ampirik düzenlilikler hakkında geniş bir bilgiye sahip olacaklardır.
2. Büyüme teorisinin kavramlarını ve analitik araçlarını ekonomik büyüme ile ilgili spesifik sorulara uygulayabileceklerdir.
3. Ekonometri bilgisini ekonomik büyüme bağlamında nicel analiz yapan makalelere uygulayabileceklerdir.
4. Ekonomistler arasında ekonomik büyüme bağlamındaki bazı önemli tartışmaları anlayabilecek ve yorumlayabileceklerdir.
5. Uluslararası bir organizasyonda ya da hükümet veya sivil toplum kuruluşlarında ekonomik büyüme üzerine çalışan eğitimli bir ekonomist olarak işlev görebilmek için gerekli eğitimi alacaklardır.
6. Penn Dünya Tabloları veya Dünya Bankası gibi kaynaklardan ekonomik büyüme verilerini toplayın ve analiz eder; yakınsama, büyüme muhasebesi veya kalkınma tuzaklarındaki kalıpları belirler.
7. Belirli ekonomik politikaların farklı ülke bağlamlarında potansiyel büyüme etkilerini analiz eder.
8. Farklı tarihsel politika tercihlerinin büyüme yörüngelerini nasıl etkileyebileceğini tartışır.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu dersin amacı öğrencilere ekonomik büyümenin kaynaklarını analiz etmek ve tanımlamak için geliştirilen kavramsal araçlara sıkı bir giriş yapmaktır. Ekonomileri büyüten nedir? Bazı ülkeler neden bu kadar zengin ve diğerleri çok fakirdir? Büyüme mucizeleri ve felaketlerini neler açıklar? Ders, dışşal ve içsel büyüme modelini kapsayacak ve büyüme sürecinde fikirlerin, beşeri sermayenin ve inovasyonun rolünü tartışacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders, öğrencilerin uzun vadeli büyüme yörüngelerini görselleştirmek için farklı parametrelerle Solow, Romer ve içsel büyüme modellerini oluşturup analiz etmelerine yardımcı olmak için yapay zekâyı kullanır. Ayrıca öğrenciler, Penn World Tables veya Dünya Bankası gibi kaynaklardan ekonomik büyüme verilerini analiz etmek, yakınsama, büyüme muhasebesi veya kalkınma tuzaklarındaki modelleri belirlemek için yapay zekâ kullanmaya teşvik edilir. Öğrencilerden, belirli ekonomik politikaların farklı ülke bağlamlarındaki potansiyel büyüme etkilerini analiz etmek ve belirli ülkelerin (örneğin, Doğu Asya Kaplanları, Sahra Altı Afrika) büyüme deneyimleri ve başarılarının veya zorluklarının arkasındaki faktörler hakkında bilgi toplamak ve analiz etmek için yapay zekâ kullanmaları istenir. Sınıfta yürütülen başka bir alıştırma, farklı tarihsel politika seçimlerinin büyüme yörüngelerini nasıl etkilemiş olabileceğini tartışmak için yapay zekâyı kullanmaktır. Ayrıca öğrenciler, yapay zekâ araçlarının yardımıyla, farklı ülkeler ve zaman dilimleri için büyümeyi bileşenlerine (sermaye birikimi, TFP, işgücü) ayırırlar.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Ekonomik Büyümenin Unsurlarına Giriş
2Basit Solow Modelinin Çıkarımı ve Modelde Durağan Durum Analizi
3Basit Solow Modelinde Büyümenin Kaynakları
4Genelleştirilmiş Solow Modelinin Çıkarımı ve Modelde Durağan Durum Analizi
5Genelleştirilmiş Solow Modelinde Büyümenin Kaynakları
6Basit ve Genelleştirilmiş Solow Modelinde Yakınsama
7Ara Sınav
8Genelleştirilmiş ve Basit Solow Modelinin Simüle Edilmesi
9Açık Ekonomi Solow Modelinde Büyümenin Kaynakları
10Açık Ekonomi Solow Modelinin Çıkarımı ve Modelde Durağan Durum Analizi
11Beşeri Sermayenin olduğu Solow Modelinin Çıkarımı ve Durağan Durum Analizi
12Beşeri Sermayenin olduğu Solow Modelinde Büyümenin Kaynakları
13Açık Ekonomi ve Beşeri Sermayenin Dahil Edildiği Solow Modellerinde Yakınsama
14Büyümenin Kaynakları Çalışması: Sunum ve Tartışma
 
Kaynaklar:
Sørensen, P. B., & Whitta-Jacobsen, H. J. (2010). Introducing Advanced Macroeconomics: Growth and Business Cycles (2nd ed.). McGraw-Hill Education.
 
Diğer Kaynaklar:
1. Yeldan, E. (2009), Economics of Growth and Distribution, Efil Yayınevi. 2. Jones, C. I. (2002). Introduction to Economic Growth (2nd ed.). W. W. Norton & Company.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğretim üyesi belli başlı kavram ve konularda ders verecektir. Öğrencilerin ders sırasında yapılan tartışmalara katılmaları beklenir. Çoğu derinlemesine öğrenme, öğrencilerin fikirlerini sunma ve paylaşma düşüncesiyle tartışmalara aktif olarak katılmalarıyla gerçekleşir. Öğretim üyesi öğrencilerin sorularını yanıtlamak için haftalık danışma saatleri düzenleyecektir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%20
Ders Katılımı14%10
Sunum2%20
Ödev5%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar.4
2İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının  önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur.3
3Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur.4
4İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası  yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur.3
5İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur.2
6Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur.4
7Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir.0
8Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır.3
9Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir.4
10İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.4
11Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.0
12İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur.2
13Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir.3
14Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir.0