Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Ekonomik Büyümeye Giriş | ECON 436 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Temel büyüme modelleri ve büyüme süreciyle ilgili temel ampirik düzenlilikler hakkında geniş bir bilgiye sahip olacaklardır. |
2. Büyüme teorisinin kavramlarını ve analitik araçlarını ekonomik büyüme ile ilgili spesifik sorulara uygulayabileceklerdir. |
3. Ekonometri bilgisini ekonomik büyüme bağlamında nicel analiz yapan makalelere uygulayabileceklerdir. |
4. Ekonomistler arasında ekonomik büyüme bağlamındaki bazı önemli tartışmaları anlayabilecek ve yorumlayabileceklerdir. |
5. Uluslararası bir organizasyonda ya da hükümet veya sivil toplum kuruluşlarında ekonomik büyüme üzerine çalışan eğitimli bir ekonomist olarak işlev görebilmek için gerekli eğitimi alacaklardır. |
6. Penn Dünya Tabloları veya Dünya Bankası gibi kaynaklardan ekonomik büyüme verilerini toplayın ve analiz eder; yakınsama, büyüme muhasebesi veya kalkınma tuzaklarındaki kalıpları belirler. |
7. Belirli ekonomik politikaların farklı ülke bağlamlarında potansiyel büyüme etkilerini analiz eder. |
8. Farklı tarihsel politika tercihlerinin büyüme yörüngelerini nasıl etkileyebileceğini tartışır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu dersin amacı öğrencilere ekonomik büyümenin kaynaklarını analiz etmek ve tanımlamak için geliştirilen kavramsal araçlara sıkı bir giriş yapmaktır. Ekonomileri büyüten nedir? Bazı ülkeler neden bu kadar zengin ve diğerleri çok fakirdir? Büyüme mucizeleri ve felaketlerini neler açıklar? Ders, dışşal ve içsel büyüme modelini kapsayacak ve büyüme sürecinde fikirlerin, beşeri sermayenin ve inovasyonun rolünü tartışacaktır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders, öğrencilerin uzun vadeli büyüme yörüngelerini görselleştirmek için farklı parametrelerle Solow, Romer ve içsel büyüme modellerini oluşturup analiz etmelerine yardımcı olmak için yapay zekâyı kullanır. Ayrıca öğrenciler, Penn World Tables veya Dünya Bankası gibi kaynaklardan ekonomik büyüme verilerini analiz etmek, yakınsama, büyüme muhasebesi veya kalkınma tuzaklarındaki modelleri belirlemek için yapay zekâ kullanmaya teşvik edilir. Öğrencilerden, belirli ekonomik politikaların farklı ülke bağlamlarındaki potansiyel büyüme etkilerini analiz etmek ve belirli ülkelerin (örneğin, Doğu Asya Kaplanları, Sahra Altı Afrika) büyüme deneyimleri ve başarılarının veya zorluklarının arkasındaki faktörler hakkında bilgi toplamak ve analiz etmek için yapay zekâ kullanmaları istenir. Sınıfta yürütülen başka bir alıştırma, farklı tarihsel politika seçimlerinin büyüme yörüngelerini nasıl etkilemiş olabileceğini tartışmak için yapay zekâyı kullanmaktır. Ayrıca öğrenciler, yapay zekâ araçlarının yardımıyla, farklı ülkeler ve zaman dilimleri için büyümeyi bileşenlerine (sermaye birikimi, TFP, işgücü) ayırırlar. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ekonomik Büyümenin Unsurlarına Giriş |
2 | Basit Solow Modelinin Çıkarımı ve Modelde Durağan Durum Analizi |
3 | Basit Solow Modelinde Büyümenin Kaynakları |
4 | Genelleştirilmiş Solow Modelinin Çıkarımı ve Modelde Durağan Durum Analizi |
5 | Genelleştirilmiş Solow Modelinde Büyümenin Kaynakları |
6 | Basit ve Genelleştirilmiş Solow Modelinde Yakınsama |
7 | Ara Sınav |
8 | Genelleştirilmiş ve Basit Solow Modelinin Simüle Edilmesi |
9 | Açık Ekonomi Solow Modelinde Büyümenin Kaynakları |
10 | Açık Ekonomi Solow Modelinin Çıkarımı ve Modelde Durağan Durum Analizi |
11 | Beşeri Sermayenin olduğu Solow Modelinin Çıkarımı ve Durağan Durum Analizi |
12 | Beşeri Sermayenin olduğu Solow Modelinde Büyümenin Kaynakları |
13 | Açık Ekonomi ve Beşeri Sermayenin Dahil Edildiği Solow Modellerinde Yakınsama |
14 | Büyümenin Kaynakları Çalışması: Sunum ve Tartışma |
|
Kaynaklar: |
Sørensen, P. B., & Whitta-Jacobsen, H. J. (2010). Introducing Advanced Macroeconomics: Growth and Business Cycles (2nd ed.). McGraw-Hill Education. |
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Yeldan, E. (2009), Economics of Growth and Distribution, Efil Yayınevi.
2. Jones, C. I. (2002). Introduction to Economic Growth (2nd ed.). W. W. Norton & Company. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim üyesi belli başlı kavram ve konularda ders verecektir. Öğrencilerin ders sırasında yapılan tartışmalara katılmaları beklenir. Çoğu derinlemesine öğrenme, öğrencilerin fikirlerini sunma ve paylaşma düşüncesiyle tartışmalara aktif olarak katılmalarıyla gerçekleşir. Öğretim üyesi öğrencilerin sorularını yanıtlamak için haftalık danışma saatleri düzenleyecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Ders Katılımı | 14 | %10 |
Sunum | 2 | %20 |
Ödev | 5 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar. | 4 |
2 | İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur. | 3 |
3 | Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur. | 4 |
4 | İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur. | 3 |
5 | İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur. | 2 |
6 | Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur. | 4 |
7 | Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir. | 0 |
8 | Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır. | 3 |
9 | Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir. | 4 |
10 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 4 |
11 | Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 0 |
12 | İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur. | 2 |
13 | Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir. | 3 |
14 | Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir. | 0 |