Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yapı Sistemleri II | ARCH 234 | 2 | 2 | 2 + 2 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Yapı Problemlerini çözümler, |
2. Mimari konstrüksiyon önerileri geliştirebilir |
3. Mimarlığın yapısal ve teknik ana konularında teorik,metodolojik ve uygulama bilgilerini etkin olarak kullanabilir |
4. Düşey ve yatay dolaşım sistemlerinin temel ilkelerini tanımlar. |
5. Çatı sistemlerini tasarlar ve çeşitli çözümler geliştirir |
6. Temel yapı bileşenlerini doğru bir şekilde çizmer ve ölçekli modeller oluşturur |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | ARCH 233 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | ARCH 122,ARCH 205, ARCH 237 |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, yapı problemlerinin çözümüne yönelik elemanter yaklaşımlar çerçevesinde konstrüksiyon bilgisini aktarmayı amaçlamaktadır. Yapı Sistemleri 1 dersinin devamı niteliğinde olan bu ders, özellikle dolaşım sistemleri (örneğin merdivenler) ve yapı kabuğunun çatı özelindeki bileşenleri üzerine yoğunlaşır. Yapı elemanlarının işlevsel, yapısal ve estetik gereklilikler doğrultusunda nasıl tasarlanıp çözümlenebileceği kuramsal ve uygulamalı olarak ele alınır.
Ders kapsamında, farklı yapı malzemeleri ve taşıyıcı sistem tipleri üzerinden dolaşım elemanlarının ve çatı sistemlerinin çeşitliliği ve bu sistemlerin çeşitli çevresel, yapısal ve kullanıcı ihtiyaçlarına göre nasıl şekillendiği analiz edilir. Aynı zamanda yapı teknolojileri ile tasarım süreci arasındaki ilişki tartışılır. Teknik çizim, detay geliştirme ve modelleme çalışmaları ile öğrencilerin bu yapı bileşenlerini bütüncül bir yapım sistemi içerisinde değerlendirme becerisi kazanmaları hedeflenir.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş, Önceki derslerin yapım bilgilerini gözden geçirmek (Çerçeve Sistemler ve Döşemeler) |
2 | Düşey ve yatay dolaşım bileşenleri (rampalar, merdivenler, yürüyen merdivenler, asansörler, vb.) |
3 | Merdivenleri Tipolojik ve Teknolojik Özelliklerine Göre Sınıflandırma, Merdiven Bileşenleri |
4 | Merdivenleri Tipolojik ve Teknolojik Özelliklerine Göre Sınıflandırma, Merdiven Bileşenleri |
5 | Merdiven Dengeleme |
6 | Merdivenlere ait detay çözümleri |
7 | Merdivenlere ait detay çözümleri |
8 | Çatı Sistemleri: (Tipolojik ve Teknolojik Özellikler) |
9 | Çatı Sistemleri: (Tipolojik ve Teknolojik Özellikler) / Çatı Sistemleri: Ahşap Çatılar (Tek Eğimli, Çift Eğimli, Çapraz Eğimli Çatı Sistemleri) |
10 | Ahşap Çatlar: Ahşap Makaslar, Ahşap Makaslı Çatılar |
11 | Çatılarla İlgili Detaylandırma / Düz/Teras Çatı Sistemleri |
12 | Çelik Çatı Sistemleri |
13 | Çelik Çatı Sistemleri / Uzay Kafes |
14 | Detailing about roofs / Space Frames |
|
Kaynaklar: |
Ching, Francis D.K. Adams, Cassandra : Building Construction Illustrated Van Nostrand Reinhold, New York 1991 0-471-35898-3
Ching, Francis D.K. Winkel,Steven R : Building Codes Illustrated John Willey &Sons,Inc 2003 0-471-09980-5
Ching, Francis D.K. : A Visual Dictionary of Architecture John Willey &Sons,Inc 1997 0-471-28451-3
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Şahinler, Orhan,
Kızıl, Fehmi : Mimarlıkta Teknik Resim YEM Yayın, İstanbul 2014 978-605-4793-62-4
Ching, Francis D.
Onouye, Barry S.
Zuberbuhler, Dougles Çizimlerle Taşıyıcı Sistemler YEM Yayın, İstanbul 2013 978-605-4793-02-0
,
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, haftalık olarak 2 saat teorik anlatım ve 2 saat stüdyo uygulaması olmak üzere toplam 4 saatlik bir programla yürütülür. Teorik derste, yapı sistemlerine dair temel bilgiler sunulur. Stüdyo saatlerinde ise, yapı elemanlarına ilişkin konstrüksiyon problemleri çizim yoluyla analiz edilir ve çözümlenir. Bu çizim ve uygulama çalışmaları, öğrencilerin bireysel ev ödevleriyle desteklenerek tamamlanır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Haftalık Çalışmalar | 8 | %100 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektiriyor |