Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mühendislik Malzemeleri | MSE 226 | 2 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mühendislik problemlerini analiz etmede temel matematiksel araçlarını kullanabilirler |
2. Malzeme seçimi (elektrik, optik, vb.) ve malzeme seçimi ile gelişimini etkileyen mikro yapı (atom + bağlayıcı + kristalografi + bant yapısı) arasında bağlantı kurabilirler |
3. Isıl işlem sırasında metalik malzemelerde faz dönüşümlerinin kinetiğini tanımlamak ve bunların malzemelerin mikroyapısını ve mekanik özelliklerini nasıl etkileyebileceğini açıklayabilirler. |
4. Günümüz teknolojisindeki birçok elektriksel ve optik olayı ve uygulamalarını anlayabilirler |
5. Problem çözme ve eleştirel düşünmenin temel becerilerini geliştirebilirler |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | MSE 225 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders, aşağıdaki konuları kapsayacak şekilde tasarlanmıştır: Malzemelerin sınıflandırılması, atomik yapı, periyodik tablo, moleküler yapı, katı materyallerde bağlanma, kristalli katıların yapısı, malzemelerin mekanik özellikleri, faz diyagramları, metal alaşımların ısıl işlemleri, korozyon, Seramik, camlar ve kompozitlerin özellikleri ve tanıtımı. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bulunmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Malzemelerin tanımı ve sınıflandırılması |
2 | Demir-Carbon Faz Diyagramı (çelik ve dökme demir) |
3 | Metalik malzemelerin faz dönüşümleri |
4 | IT ve CCT diyagramları |
5 | Metalik malzemelerin ısıl işlemleri |
6 | Metalik malzemelerin ısıl işlemleri devamı |
7 | Malzemelerin Korozyonu ve Bozulması |
8 | Seramiklerin işlenmesi ve uygulamaları |
9 | Seramiklerin işlenmesi ve uygulamaları |
10 | Polimerlerin yapısı ve özellikleri |
11 | Polimerlerin işlenmesi ve uygulanması |
12 | Kompozitler (yapı, özellik ve uygulamalar) |
13 | Elektriksel Özellikler |
14 | Genel tekrar |
|
Kaynaklar: |
1. William D. Callister, Jr., Materials Science and Engineering: An Introduction, 5th Ed., John Wiley & Sons, Inc., 2000 |
|
Diğer Kaynaklar: |
1. James F. Shackelford Introduction to Materials Science for Engineers, 5th Ed., Prentice Hall, 2000
2. William F. Smith, Foundations of Materials Science and Engineering, 3rd Ed., McGraw-Hill, 2004
3. Larry D. Horath, Fundamentals of Material Science, 3rd Ed. Prentice Hall , 2006
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders haftada üç saat soru çözümü dersi olmadan tasarlanmıştır. Ders saatleri teorik konuları gündeme getirmek ve tartışmak için ayrılacaktır. Öğrencilerin okuma ödevlerini önceden yaparak derse hazır olmaları beklenir. Dersler, faz dengesinin önemli noktalarını gözden geçirilmesinde, belirli örnekler vererek sayısal örneklerin çözümünde kritik rol oynamaktadır. Öğrencilere problem çözmede yardımcı olacak ders saatleri ve ofis çalışma saatleri olabilir. Ayrıca, her bir konudan problemler önerileri olacak ve öğrencilerin quizlerdeki başarıları test edilerek puanlandırılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 2 | %5 |
Test/Quiz/Kısa Sınav | 4 | %5 |
Ara Sınav | 2 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Malzeme Bilimi ve Mühendisliği ile alakalı matematik, fen bilimleri ve mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri Malzeme Bilimi ve Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | 2 |
2 | Karmaşık Malzeme Bilimi ve Mühendisliği problemlerini saptama ve tanımlama becerisi; bu problemleri modellemek ve çözmek doğrultusunda uygun analiz araçlarını ve metodlarını ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi. | 2 |
3 | Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya da süreci analiz etme beceri ve bunu gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 2 |
4 | Malzeme Bilimi ve Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; Malzeme Bilimi ve Mühendisliğiyle alakalı son model donanım bilgisiyle ama daha çok yazılım kabiliyetleri ile bilişim teknolojilerine başvurma ve etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 1 |
5 | Malzeme Bilimi ve Mühendisliği problemlerini araştırmak amaçlı deneysel düzenek tasarlama ve kurma, veri toplama, verileri analiz etme ve sonuçları yorumlama becerisi. | 0 |
6 | Veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde araştırma becerisi; gerekli bilgiyi literatürden ve diğer açık kaynaklardan ayırt etme ve etkin bir biçimde çıkarma becerisi. | 0 |
7 | Takım içinde verimli çalışabilme becerisi; disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir şekilde işbirliği edebilme becerisi; takım içinde sorumluluk alabilme becerisi. | 0 |
8 | Tek başına çalışma, bağımsız insiyatif alabilme, orjinal neticeler yaratabilme becerisi. | 0 |
9 | Yazılı ve sözlü olarak Türkçe etkin bir biçimde iletişim kurabilme becerisi. | 0 |
10 | En az bir yabancı dili (özelde İngilizce) o dilde sunulan Malzeme Bilimi ve Mühendisliği bilgisini kolayca takip etmeye ve meslektaşlarıyla etkin bir biçimde iletişim kurabilmeye yeterli olacak akıcılık düzeyinde bilme becerisi. | 0 |
11 | Bir proje ile alakalı çıktıları, sonuçları ve yorumları raporlayabilme becerisi; teknik raporlar yazabilme etkin bir biçimde sunum hazırlama ve gerçekleştirme becerisi. | 0 |
12 | Hayat boyu öğrenme ihtiyacında farkındalık; bilgiye erişebilme becerisi; bilimde ve teknolojide gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kişisel gelişimi sürdürebilme becerisi. | 2 |
13 | Profesyonel ve etik sorumluluk konularında farkındalık. | 0 |
14 | Proje yönetimi, risk yönetimi, değişim yönetimi ve stratejik yönetim gibi iş hayatı uygulamalarını idrak etme kabiliyeti. | 0 |
15 | Doğal konularda, mesleki güvenlik ve sağlık ve bunların yasal sonuçlarında farkındalık; güncel konular ve mühendislik uygulamalarına küresel ve sosyal etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin yasal sonuçları hakkında farkındalık | 0 |
16 | Girişimcilik, yenilik ve sürdürülebilir gelişme hakkında farkındalık. | 0 |