Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Gelişim Psikolojisi II | PSY 222 | 2 | 2 | 4 + 0 | 4 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Erken çocukluktan ergenliğe kadar fiziksel gelişimi öğrenmek (örneğin, beyin ve vücut büyümesi, motor gelişim, fiziksel gelişimi etkileyen faktörler...) |
2. Bilişsel gelişimdeki temel teorileri, kavramları ve terimleri anlamak ve açıklamak (örneğin, Piaget'nin, Vygotsky'nin teorileri; bilgi işleme, dil gelişiminin aşamaları, yürütme işlevi, çalışma belleği, zihin kuramı, IQ...) |
3. Duygusal ve sosyal gelişimdeki temel teorileri, kavramları ve terimleri ve ayrıca çevresel faktörlerin bu alanları nasıl etkilediğini anlamak ve açıklamak (örneğin, temel duygular, duygulardaki gelişimsel değişiklikler, benlik ve ahlak gelişimi, cinsiyet tiplemesi ve ayrımcılık, akran ilişkileri, ailenin etkisi...) |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | PSY 221 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, erken çocukluk döneminden (2 - 6 yaş) başlayarak erken yetişkinlik dönemine kadar insanlarda fiziksel, bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimi yaşam boyu perspektifinden tanıtmayı amaçlamaktadır.
Not: Bu kurs, belirli haftalar için aksi belirtilmedikçe elektronik cihazlardan (telefon, dizüstü bilgisayar, tablet vb.) arındırılmıştır. Öğretim görevlisi sunumlarını yalnızca temel terimleri ve tanımları göstermek ve dersi görsellerle (fotoğraflar, videolar, vb.) desteklemek için kullanacaktır.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan metin kopyalanmasına izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ'nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş + Gelişimi Anlamak |
2 | Erken Çocukluk (Fiziksel Gelişim + Bilişsel Gelişim 1) |
3 | Erken Çocukluk (Bilişsel Gelişim 2 + Sosyal-Duygusal Gelişim 1) |
4 | Erken Çocukluk (Sosyal-Duygusal Gelişim 2) |
5 | İnovasyon haftası |
6 | Orta Çocukluk (Fiziksel Gelişim + Bilişsel Gelişim 1) |
7 | Orta Çocukluk (Bilişsel Gelişim 2 + Sosyal-Duygusal Gelişim 1) |
8 | ARA SINAV: Erken Çocukluk Dönemi (Fiziksel, Bilişsel, Sosyal-Duygusal) ve Orta Çocukluk Dönemi (Fiziksel ve Bilişsel) |
9 | Orta Çocukluk (Sosyal-Duygusal Gelişim 2) |
10 | Ergenlik Dönemi (Fiziksel Gelişim + Bilişsel Gelişim 1) |
11 | Dünya İşçi Bayramı: Ders Yok |
12 | Ergenlik Dönemi (Sosyal-Duygusal Gelişim 1) |
13 | Erken Yetişkinlik Dönemi (Fiziksel ve Bilişsel Gelişim) |
14 | Erken Yetişkinlik Dönemi (Sosyal-Duygusal Gelişim) |
|
Kaynaklar: |
Berk, L.E. (2018). Development Through the Lifespan (7th edition). Pearson Education. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Değerlendirme ve Ders Formatı
Berk (2018), diğer kaynaklarla desteklenen birincil ders kitabımız olacaktır. Aşağıdaki adımlar bu derste başarılı olmanıza yardımcı olacaktır.
1. Her dersten önce verilen bölümleri okumak
2. Sınıf tartışmalarına aktif olarak katılmak
3. Ders sırasında not almak, bunları ders slaytlarıyla birlikte gözden geçirmek ve ilgili bölümleri, özellikle de slaytlarda vurgulanan konuları tekrar okumak.
Değerlendirme, derse katılım, iki kısa sınav (quiz), bir inovasyon haftası alıştırması/ödevi, bir ara sınav ve bir final sınavına dayalı olacaktır:
Kısa sınavlar (quizler) ve vize/final sınavları: Kısa sınavlarda çoktan seçmeli veya kısa cevaplı sorular yer alacaktır. Ara sınav ve final sınavları, kısa ve uzun kompozisyon sorularının yanı sıra kısa sınavlarda bulunanlara benzer soru türlerini de içerecektir.
İnovasyon haftası: İnovasyon Haftası boyunca Miro (https://miro.com/) ve logseq (https://logseq.com/) gibi son teknoloji öğrenme araçlarını kısaca keşfedecek ve gelişim psikolojisi araştırmalarında ChatGPT veya Gemini gibi Büyük Dil Modellerinin (LLM'ler) etik kullanımını tartışacağız. Öğrenciler ayrıca Miro kullanarak kaba ve ince motor gelişiminin zihinsel bir haritasını oluşturmak gibi sınıf içi bir grup görevini tamamlayacaktır.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %25 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
Test/Quiz/Kısa Sınav | 2 | %15 |
Haftalık Çalışmalar | 1 | %5 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 15,00 | 30,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 30,00 | 30,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir. | 4 |
2 | İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. | 3 |
3 | Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir. | 4 |
4 | Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır. | 2 |
5 | Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir. | 1 |
6 | Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir. | 2 |
7 | Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır. | 1 |
8 | Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir. | 4 |
9 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 3 |
10 | Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır. | 3 |
11 | Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. | 3 |
12 | Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür. | 3 |
13 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 4 |
14 | Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 2 |
15 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 3 |
16 | Değişime karşı açık bir tutum sergiler. | 0 |