PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Gelişim Psikolojisi IIPSY 222224 + 046,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Erken çocukluktan ergenliğe kadar fiziksel gelişimi öğrenmek (örneğin, beyin ve vücut büyümesi, motor gelişim, fiziksel gelişimi etkileyen faktörler...)
2. Bilişsel gelişimdeki temel teorileri, kavramları ve terimleri anlamak ve açıklamak (örneğin, Piaget'nin, Vygotsky'nin teorileri; bilgi işleme, dil gelişiminin aşamaları, yürütme işlevi, çalışma belleği, zihin kuramı, IQ...)
3. Duygusal ve sosyal gelişimdeki temel teorileri, kavramları ve terimleri ve ayrıca çevresel faktörlerin bu alanları nasıl etkilediğini anlamak ve açıklamak (örneğin, temel duygular, duygulardaki gelişimsel değişiklikler, benlik ve ahlak gelişimi, cinsiyet tiplemesi ve ayrımcılık, akran ilişkileri, ailenin etkisi...)
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerPSY 221
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, erken çocukluk döneminden (2 - 6 yaş) başlayarak erken yetişkinlik dönemine kadar insanlarda fiziksel, bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimi yaşam boyu perspektifinden tanıtmayı amaçlamaktadır. Not: Bu kurs, belirli haftalar için aksi belirtilmedikçe elektronik cihazlardan (telefon, dizüstü bilgisayar, tablet vb.) arındırılmıştır. Öğretim görevlisi sunumlarını yalnızca temel terimleri ve tanımları göstermek ve dersi görsellerle (fotoğraflar, videolar, vb.) desteklemek için kullanacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrencilerin mevcut derste fikir geliştirme ve hazırlama süreçlerinde üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarını kullanmalarına izin verilmektedir. Ancak, yapay zeka araçlarından doğrudan metin kopyalanmasına izin verilmemektedir. Öğrenciler yapay zekadan elde ettikleri fikirleri kendi cümleleri ile ifade etmeli, özgün yorum ve analizleri ile harmanlamalıdır. Yapay zeka araçları kullanılmışsa, bu durum ödevde açıkça belirtilmeli ve kullanılan ÜYZ'nın sohbet kayıtları ödevin eki olarak sunulmalıdır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş + Gelişimi Anlamak
2Erken Çocukluk (Fiziksel Gelişim + Bilişsel Gelişim 1)
3Erken Çocukluk (Bilişsel Gelişim 2 + Sosyal-Duygusal Gelişim 1)
4Erken Çocukluk (Sosyal-Duygusal Gelişim 2)
5İnovasyon haftası
6Orta Çocukluk (Fiziksel Gelişim + Bilişsel Gelişim 1)
7Orta Çocukluk (Bilişsel Gelişim 2 + Sosyal-Duygusal Gelişim 1)
8ARA SINAV: Erken Çocukluk Dönemi (Fiziksel, Bilişsel, Sosyal-Duygusal) ve Orta Çocukluk Dönemi (Fiziksel ve Bilişsel)
9Orta Çocukluk (Sosyal-Duygusal Gelişim 2)
10Ergenlik Dönemi (Fiziksel Gelişim + Bilişsel Gelişim 1)
11Dünya İşçi Bayramı: Ders Yok
12Ergenlik Dönemi (Sosyal-Duygusal Gelişim 1)
13Erken Yetişkinlik Dönemi (Fiziksel ve Bilişsel Gelişim)
14Erken Yetişkinlik Dönemi (Sosyal-Duygusal Gelişim)
 
Kaynaklar:
Berk, L.E. (2018). Development Through the Lifespan (7th edition). Pearson Education.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Değerlendirme ve Ders Formatı Berk (2018), diğer kaynaklarla desteklenen birincil ders kitabımız olacaktır. Aşağıdaki adımlar bu derste başarılı olmanıza yardımcı olacaktır. 1. Her dersten önce verilen bölümleri okumak 2. Sınıf tartışmalarına aktif olarak katılmak 3. Ders sırasında not almak, bunları ders slaytlarıyla birlikte gözden geçirmek ve ilgili bölümleri, özellikle de slaytlarda vurgulanan konuları tekrar okumak. Değerlendirme, derse katılım, iki kısa sınav (quiz), bir inovasyon haftası alıştırması/ödevi, bir ara sınav ve bir final sınavına dayalı olacaktır: Kısa sınavlar (quizler) ve vize/final sınavları: Kısa sınavlarda çoktan seçmeli veya kısa cevaplı sorular yer alacaktır. Ara sınav ve final sınavları, kısa ve uzun kompozisyon sorularının yanı sıra kısa sınavlarda bulunanlara benzer soru türlerini de içerecektir. İnovasyon haftası: İnovasyon Haftası boyunca Miro (https://miro.com/) ve logseq (https://logseq.com/) gibi son teknoloji öğrenme araçlarını kısaca keşfedecek ve gelişim psikolojisi araştırmalarında ChatGPT veya Gemini gibi Büyük Dil Modellerinin (LLM'ler) etik kullanımını tartışacağız. Öğrenciler ayrıca Miro kullanarak kaba ve ince motor gelişiminin zihinsel bir haritasını oluşturmak gibi sınıf içi bir grup görevini tamamlayacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%25
Final Sınavı1%45
Ders Katılımı1%10
Test/Quiz/Kısa Sınav2%15
Haftalık Çalışmalar1%5
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)144,0056,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)00,000,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)215,0030,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)130,0030,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)120,0020,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Sosyal ve Davranış Bilimleri ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.4
2İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.3
3Alana ilişkin kavramsal bilgiyi analiz eder ve uygulamaya yansımalarını değerlendirir.4
4Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.2
5Alana ilişkin bilgileri teknik olanaklarla işleyerek bilgi elde eder ve bu bilgileri alanın gerektirdiği teknik donanımla (bilgisayar ortamında vb.) rapor haline getirip sunma becerisine sahiptir.1
6Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir.2
7Alanla ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek için bireysel düzeyde ve ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerektiğinde inisiyatif alır.1
8Alanla ilgili elde edilen bilgileri neden, sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.4
9Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.3
10Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanmıştır.3
11Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri, yazılı ve sözlü olarak aktarma, değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.3
12Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.3
13Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.4
14Alanla ilgili bilgi ve birikimlerin oluşturulması (toplama, yorumlama ve sonuçların duyurulması) sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.2
15Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.3
16Değişime karşı açık bir tutum sergiler.0