Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yöneylem Araştırması I - Modelleme | IE 232 | 2 | 2 | 3 + 2 | 4 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Matematiksel modeller kurma becerilerini geliştirebilme. |
2. Matematiksel programlama ve optimizasyon yazılım paketlerini kullanma becerilerini geliştirebilme. |
3. Takım çalışmasına katılabilme. |
4. Etik konuların farkında olabilme. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | IE 101 (önkoşul) |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, müfredatımızdaki üç Yöneylem Araştırması dersi serisinin ilkidir. Çözüm tekniklerinden ziyade deterministik matematiksel modellerin formülasyonuna vurgu yapılmaktadır. Ele alınan konular Yöneylem Araştırması ve modellemeye genel bakış, matematiksel modellerin sınıflandırılması ve örnekleri, doğrusal programlama modellerinin formülasyonu, tamsayı ve karışık tamsayı doğrusal programlama modelleri ve ağ (akış) modelleri, matematiksel programlama modellerinin bazı özellikleridir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Yöneylem Araştırması ve Modellemeye Giriş, Matematiksel Model Çeşitleri ve Örnekleri (Belirlenimci-Stokastik, Doğrusal-Doğrusal Olmayan, Tek Amaçlı-Çok Amaçlı, Statik-Dinamik) |
2 | Doğrusal Programlama Modelleri: Sırt Çantası, Diyet, İşgücü Çizelgeleme |
3 | Doğrusal Programlama Modelleri: Harmanlama, Finansal Planlama Problemleri |
4 | Çokdönemli Doğrusal Programlama Modelleri: Envanter, Kaydırmalı Çevren Kavramı, Çoklu Ürün, Ardısmarlama/Kayıp Satış |
5 | Çokdönemli Doğrusal Programlama Modelleri: Üretim Düzgünleştirme, Finansal Planlama, İnsangücü Çizelgelemesi Problemleri |
6 | Tam Sayılı Programlama Modelleri: İkili değişkenler, Mantıksal Kısıtlar |
7 | Tam Sayılı Programlama Modelleri: Sabit maliyetler, Ayırtlama |
8 | Tam Sayılı Programlama Modelleri: Sırt Çantası ve Atama Problemleri, Makine Çizelgeleme Problemleri |
9 | Tam Sayılı Programlama ve Ağ Akış Modelleri: Ulaştırma (Taşıma) ve Aktarmalı Ulaştırma Problemleri |
10 | Matematiksel Programlama Modellerinin Bazı Özel Yönleri |
11 | Ağ Akış Modelleri: Küme Kaplama, Kesim Artıklarının Enküçültülmesi Problemleri |
12 | Ağ Akış Modelleri: En Kısa Yol Problemleri |
13 | Ağ Akış Modelleri: Maksimum Akış, Minimum Maliyet Ağ Akış Problemleri |
14 | Ağ Akış Modelleri: Minimum Kapsarağaç, Gezgin Satıcı Problemleri |
|
Kaynaklar: |
W.L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms (4th ed.), Cengage, 2003. |
|
Diğer Kaynaklar: |
(1) F.S. Hillier, and G.J. Lieberman, Introduction to Operations Research, McGraw-Hill, 2015.
(2) H.A. Taha, Operations Research: An Introduction, Pearson, 2017. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat ders anlatımı, 1 saat problem çözme, 1 saat laboratuvar. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 2 | %15 |
Laboratuvar Çalışması | 2 | %15 |
Aktiviteler | 1 | %35 |
Aktiviteler | 1 | %35 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |