PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mühendislik İstatistiğiIE 228224 + 046,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. İststistiksel çözümleme ve bunun çeşitli problemlere uygulanma bilgisi
2. İstatistiksel paket program kullanma becerisi
3. Tek faktör ile deney becerisi; sonuçların çözümlenme ve betimlemesi
4. Veritabanlarından very toplayabilme becerisi
5. Etik konularda farkındalık
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerIE227(ön koşul)
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerNone
 
Dersin Tanımı:

İstatistiğe giriş, veri ve veri kaynakları, tanımlayıcı istatistik, rassal değişkenlerin gözden geçirilmesi, binom, normal dağılımlar ve merkezi limit teoremi, nokta tahmini, örnekleme dağılımları, aralık tahmini, numune boyutu belirleme, tahmin ve tolerans aralığı, tekli için hipotez testi, iki ve daha fazla anakütle parametresi, hipotez testi için örneklem büyüklüğü belirleme, kategorik veriler için bağımsızlık testi, ki-kare uyum iyiliği testi, basit lineer regresyon, çoklu lineer regresyon.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş; temel tanımlar: popülasyon, örneklem, parameter, istatistik; very kaynak ve türleri
2Betimleyici istatistikler: özet ölçütler
3Betimleyici istatistikler: grafiksel yöntemler
4Rassal değişken tekrarı, Binom ve Normal dağılımlar, Binom dağılıma Normal yakınsama
5Nokta tahmini; Örneklem dağılımı; aralık tahmini: güvenilirlik aralığı, tolerans aralığı
6Hipotez testi; Tek örneklem bazlı ortalama hipotez testi (Sigma- bilinen ve bilinmeyen durumlar)
7Tek örneklem bazlı varyans ve oran hipotez testi
8Çift örneklem bazlı ortalama aralık tahmini ve hipotez testi: bağımsız ve örtüşen örneklemler
9Çift örneklem bazlı varyans ve oran aralık tahmini ve hipotez testi
10Varyans açözümlemesi (tek-yön)
11Kategorik very çözümlemesi; Uyum iyiliği testi
12Basit doğrusal regresyon; korelasyon testi
13Çoklu doğrusal regresyon; tahmin, hipotez testi, model uygunluk testi
14Çoklu doğrusal regresyon: polinominal regresyon, kategorik regresörler, değişken seçim prosedürleri
 
Kaynaklar:
W. Navidi, Statistics for Engineers & Scientists (4th ed.), McGraw-Hill, 2019.
 
Diğer Kaynaklar:
D.C. Montgomery and G.C. Runger, Applied Statistics and Probability for Engineers (6th ed.), Wiley, 2014.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
4 saat ders
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%35
Dönem Ödevi2%25
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)144,0056,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)131,0013,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)12,002,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)133,0039,00
6Ev ödevleri27,0014,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)112,0012,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)114,0014,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.2
2Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi.2
3İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi.2
4İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.1
5Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.1
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.1
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.1
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.2
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi.0
15Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
16Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
17Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0