| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Sayısal Analiz | CENG 236 | 2 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Kayan nokta aritmetiğinin özelliklerini, hatanın analizini, bilgisayarların sayısal hesaplama cihazları olarak kullanılmasını kavramak. |
| 2. Denklemlerin köklerinin tahmini konularını kavramak. |
| 3. Doğrusal denklemler için doğrudan ve yinelemeli yöntemler, doğrusal olmayan denklemler konularını kavramak. |
| 4. Interpolasyon ve fonksiyon yaklaşımı, türev ve integral konularını kavramak. |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | CENG114 |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Bu ders, sayısal yöntemler ve bunların bilgisayar bilimlerindeki uygulamalarına kapsamlı bir giriş sunmaktadır. Öğrenciler, matematiksel problemleri sayısal olarak çözmek için temel teknikleri öğrenirken, özellikle algoritmik verimlilik, doğruluk ve kararlılık konularına odaklanacaktır. Ele alınan konular arasında kayan nokta aritmetiği, hata analizi, kök bulma algoritmaları, doğrusal ve doğrusal olmayan denklemlerin çözümleri, enterpolasyon, sayısal türev alma ve integral hesaplama yer almaktadır. Ders ayrıca doğrusal sistemlerin çözümüne yönelik doğrudan ve yinelemeli yöntemleri ele almakta ve öğrencileri Python gibi programlama dillerinde bu yöntemlerin pratik uygulamalarıyla tanıştırmaktadır. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Students are encouraged to use Generative AI tools to support their coursework, including assignments and projects. These tools can assist in analyzing theoretical concepts, evaluating practical outcomes, and enhancing problem-solving skills. However, they should be seen as aids rather than replacements for independent work. Students must critically assess AI-generated content, as such tools can produce misleading information or cite non-existent sources. |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Giriş |
| 2 | Ön Bilgiler |
| 3 | Kayan Nokta Aritmetiği |
| 4 | Doğrusal Olmayan Denklemleri Çözme I |
| 5 | Doğrusal Olmayan Denklemleri Çözme II |
| 6 | Enterpolasyon ve Eğri Uydurma I |
| 7 | Enterpolasyon ve Eğri Uydurma II |
| 8 | Sayısal Türev |
| 9 | Sayısal Entegrasyon |
| 10 | Doğrusal Denklem Kümelerini Çözme I |
| 11 | Doğrusal Denklem Kümelerini Çözme II |
| 12 | Matris Cebirinde Yinelemeli Yöntemler I |
| 13 | Optimizasyon: Dışbükeylik ve Yakınsaklık |
| 16 | En Dik İniş Yöntemi - Gauss-Newton Yöntemi |
| |
| Kaynaklar: |
| Numerical Analysis. Curtis Gerald, Patrick Wheatley. Addison Wesley, 2013. ISBN: 978-0321133045
Numerical methods: Design, Analysis, and Computer Implementation of Algorithms. A. Greenbaum & T. P. Chartier. Princeton University Press, 2012. ISBN: 9781400842674
|
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| Numerical Analysis. Richard L. Burden, J. Douglas Faires. Brooks/Cole, 2014. ISBN: 978-1305253667
|
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Ders yüz yüze hafta 3 saat teorik olarak verilmektedir. Derste kullanılan teknik ve yöntemler: Tartışma, soru cevap, tekrar , quizler ve ödevlerdir. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav | 1 | %40 |
| Final Sınavı | 1 | %40 |
| Aktiviteler | 3 | %20 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 6,00 | 6,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 4 | 3,00 | 12,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 8,00 | 8,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 6,00 | 6,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 8,00 | 8,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 2 |
| 3 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
| 4 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
| 5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 2 |
| 6 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
| 7 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 0 |
| 8 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
| 9 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
| 10 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
| 11 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |