PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kent Tarihi ICRP 228223 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kentlerin evrimi ve şehircilik tarihi hakkında bilgi edinmek.
2. Değişen sosyal, fiziksel, ekonomik ve teknolojik koşulların kentsel alanların organizasyonu, yerleşim form ve yapılarının tarihsel dönemlerden günümüze etkisini anlamak
3. Kentsel alanın mevcut durumunun belirlenmesi, planlı-plansız gelişmelerin yorumlanması becerisi edinmek
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, değişen sosyal, kültürel, ekonomik ve politik koşullar ile mekansal ve fiziksel özellikler açısından tarihi bir bağlamda şehirler ve kentleşme hakkında bir giriş dersidir. Ders, ilk kentlere (Mezopotamya, Mısır, Anadolu) ardından Antik Yunana ve Roma İmparatorluğu'ndaki kentleşmeye (MÖ 27) odaklanır ve son olarak çağdaş şehri tanıtır. This course is an introductory course about cities and urbanization in a historical context regarding the changing social, cultural, economic and political conditions as well as spatial and physical patterns. The course focuses on the earliest cities (in Mesopotamia, Egypt, Anatolia) followed by urbanisation in Roman Empire (27BC) and finally introduces the contemporary city (Roma, Prague, Paris, Londra, New York etc).
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu derste, üretken yapay zekâ araçları (örneğin metinden görsele veya metin tabanlı destek sağlayan platformlar) tasarım düşüncesi, görsel temsil ve fikir geliştirme süreçlerinde seçici biçimde kullanılabilir. Öğrencilerin bu araçlarla eleştirel bir şekilde çalışmaları ve çalışmalarında özgünlük ile etik kullanımı gözetmeleri beklenir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş
2Giriş: Şehirler nasıl ortaya çıktı ve evrimleşti?
3Erken dönem kentleri ve ilk uygarlıklar – I
4Erken dönem kentleri ve ilk uygarlıklar – II
5Yunan ve Roma Kentleri
6Orta Çağ Kentleri
7ARASINAV
8Rönesans ve Barok – I
9Rönesans ve Barok – II
10Sanayi Öncesi Kentler ve modernleşme
11Sanayi devrimi: ideal kentler ve işçi kentleri
12Çağdaş kentler - I
13Çağdaş kentler - II
14Tartışma ve Değerlendirme
 
Kaynaklar:
Mumford L., 1989, The City in History: its origins, its transformations, and its prospects. Hardcourt, Florida Kostof, S. 1993, The City Shaped: Urban Patterns and Meanings Through History, Bulfinch. Kostof, S. 2005, The City Assembled: The Elements of Urban Form Through History, Thames and Hudson. S. Özdemir, Ö. B. Özdemir Sarı, N. Uzun (eds). 2017, Kent Planlama, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara. Sitte, C., City Planning According to Artistic Principles Random House, New York, 1965 Spreiregen, P.D., Urban Design: The Architecture of Towns and Cities, McGraw-Hill, New York, 1965
 
Diğer Kaynaklar:
Zeynep Ahunbay Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon YEM YAYINLARI- 2017 6054793655
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders haftada 3 ders saati olarak gerçekleştirilir. Öğretim politikası bilgi birikimine ve pratik çalışmalara uygulamaya dayanır. Öğretmenler sorular, düşünme yolları ve anlamlı öğrenme dizisini işleyerek karar alma süreçleri yaratır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev1%10
Ara Sınav1%40
Final Sınavı1%45
Ders Katılımı14%5
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)140,507,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri13,003,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)16,006,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)16,006,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur.2
2Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur.1
3Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur.1
4Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur.4
5Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur.2
6Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir.3