Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kent Tarihi I | CRP 228 | 2 | 2 | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentlerin evrimi ve şehircilik tarihi hakkında bilgi edinmek. |
2. Değişen sosyal, fiziksel, ekonomik ve teknolojik koşulların kentsel alanların organizasyonu, yerleşim form ve yapılarının tarihsel dönemlerden günümüze etkisini anlamak |
3. Kentsel alanın mevcut durumunun belirlenmesi, planlı-plansız gelişmelerin yorumlanması becerisi edinmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, değişen sosyal, kültürel, ekonomik ve politik koşullar ile mekansal ve fiziksel özellikler açısından tarihi bir bağlamda şehirler ve kentleşme hakkında bir giriş dersidir. Ders, ilk kentlere (Mezopotamya, Mısır, Anadolu) ardından Antik Yunana ve Roma İmparatorluğu'ndaki kentleşmeye (MÖ 27) odaklanır ve son olarak çağdaş şehri tanıtır.
This course is an introductory course about cities and urbanization in a historical context regarding the changing social, cultural, economic and political conditions as well as spatial and physical patterns. The course focuses on the earliest cities (in Mesopotamia, Egypt, Anatolia) followed by urbanisation in Roman Empire (27BC) and finally introduces the contemporary city (Roma, Prague, Paris, Londra, New York etc). |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Bu derste, üretken yapay zekâ araçları (örneğin metinden görsele veya metin tabanlı destek sağlayan platformlar) tasarım düşüncesi, görsel temsil ve fikir geliştirme süreçlerinde seçici biçimde kullanılabilir. Öğrencilerin bu araçlarla eleştirel bir şekilde çalışmaları ve çalışmalarında özgünlük ile etik kullanımı gözetmeleri beklenir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş |
2 | Giriş: Şehirler nasıl ortaya çıktı ve evrimleşti? |
3 | Erken dönem kentleri ve ilk uygarlıklar – I |
4 | Erken dönem kentleri ve ilk uygarlıklar – II |
5 | Yunan ve Roma Kentleri |
6 | Orta Çağ Kentleri |
7 | ARASINAV |
8 | Rönesans ve Barok – I |
9 | Rönesans ve Barok – II |
10 | Sanayi Öncesi Kentler ve modernleşme |
11 | Sanayi devrimi: ideal kentler ve işçi kentleri |
12 | Çağdaş kentler - I |
13 | Çağdaş kentler - II |
14 | Tartışma ve Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Mumford L., 1989, The City in History: its origins, its transformations, and its prospects. Hardcourt, Florida
Kostof, S. 1993, The City Shaped: Urban Patterns and Meanings Through History, Bulfinch.
Kostof, S. 2005, The City Assembled: The Elements of Urban Form Through History, Thames and Hudson.
S. Özdemir, Ö. B. Özdemir Sarı, N. Uzun (eds). 2017, Kent Planlama, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
Sitte, C., City Planning According to Artistic Principles Random House, New York, 1965
Spreiregen, P.D., Urban Design: The Architecture of Towns and Cities, McGraw-Hill, New York, 1965 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Zeynep Ahunbay Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon YEM YAYINLARI- 2017 6054793655 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders haftada 3 ders saati olarak gerçekleştirilir. Öğretim politikası bilgi birikimine ve pratik çalışmalara uygulamaya dayanır. Öğretmenler sorular, düşünme yolları ve anlamlı öğrenme dizisini işleyerek karar alma süreçleri yaratır.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %10 |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
Ders Katılımı | 14 | %5 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 0,50 | 7,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 1 | 3,00 | 3,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 6,00 | 6,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 6,00 | 6,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 2 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 1 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 1 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 4 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 2 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 3 |