Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku Bilgisi | ADA 206 | 2 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler bireysel iş hukuku ve sosyal güvenlik hukuku hakkında temel bilgileri mevzuat, yargı kararları ve doktrin görüşleri çerçevesinde edinir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bireysel iş hukuku işçi ve işveren arasındaki iş ilişkisinden ortaya çıkan ücret, işçi-işverenin birbirine karşı yükümlülükleri, sözleşmenin devri, iş sözleşmesinin feshi, fazla çalışma, ücretli izin hakkı gibi konulardan oluşur. Sosyal güvenlik hukuku ise sosyal riskler karşısında herkese ekonomik güvence sağlamaya yönelik düzenlemeler, kurumsal yapı ve programlar bütününü inceleyen hukuk dalıdır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | İş hukukunun kaynakları ve temel kavramları, İş Kanunu’nun uygulama kapsamı |
2 | Altişveren, geçici iş ilişkisi, işyeri devri |
3 | İş sözleşmesinin hukuki niteliği ve özellikleri, iş sözleşmesi türleri, iş sözleşmesinin kurulması ve geçersizliği |
4 | İşçinin ve işverenin iş sözleşmesinden doğan borçları |
5 | İş sözleşmesinin askıya alınması |
6 | İş sözleşmesinin sona erme nedenleri, haklı neden kavramı, |
7 | İşçi ve işveren yönünden haksız feshin sonuçları |
8 | Süreli fesih ve sonuçları, |
9 | İş güvencesinden yararlanan işçilerin iş sözleşmesinin sona ermesi ve sonuçları |
10 | Çalışma koşullarında esaslı değişiklik ve değişiklik feshi, fesih hakkının sınırlandırılması |
11 | İş sözleşmesinin sona ermesinin sonuçları, kıdem tazminatı, ibraname |
12 | Çalışma süreleri, fazla çalışma-fazla sürelerle çalışma, |
13 | Dinlenme hakkı ve dinlenme süreleri, yıllık ücretli izin, iş sağlığı ve güvenliği |
14 | Sosyal güvenlik hukuku temel esasları, sigorta primleri, kısa ve uzun vadeli sigortalar, |
|
Kaynaklar: |
Hamdi MOLLAMAHMUTOĞLU/ Muhittin ASTARLI/ Ulaş BAYSAL İş Hukuku Ders Kitabı Bireysel İş Hukuku Lykeion Yay. 2024.
Haluk Hadi SÜMER İş Hukuku Seçkin Yay. 2024. Haluk Hadi SÜMER Sosyal Güvenlik Hukuku Seçkin Yay. 2023.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı, pratik çalışma. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %70 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 4,00 | 4,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 5,00 | 5,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Hukukun uygulanması, yorumlanması ve problem çözme yeteneklerini kazanır. | 4 |
2 | Uygulamada ortaya çıkan hukuki uyuşmazlıkların hukuki sebep ve hukuki sonuçlarını kavrayabilir. | 3 |
3 | Hukuki kavramlara hakim olarak, yargı kararlarına ulaşabilir, inceleyip anlayabilir, yorumlayarak değerlendirebilir. | 3 |
4 | Teorik derslere ek olarak farazi olaylardan hareket edilerek işlenen ve hukuki olayların çözümüne dayalı derslerden de faydalanarak temel hukuki problemleri çözme yeteneğine kavuşur. | 3 |
5 | Hukuk bilgisini, diğer sosyal bilimlerin hukuk ile kesişme noktalarını farkedebilir ve bilgisini bu alanlarda kullanabilir. | 3 |
6 | Adli hizmetler alanında, kendisinden beklenebilecek her türlü bilgi ve beceriye sahip olur. | 4 |
7 | Hukuki alandaki bir çalışma yapabilmek için ulaşması gerekli kaynakları ve ulaşma yollarını bilir, kendi başına bağımsız olarak bir çalışma yürütebilir. | 4 |
8 | Hukuki alanda işbirliği içinde çalışabilmek bakımından gerekli donanıma sahiptir. | 4 |
9 | Sahip olduğu bir bilgiyi eleştirebilir, pozitif hukukun yanı sıra, olması gereken hukukla ilgili düşünce üretebilir. | 4 |
10 | Öğrenimi doğrudan adalet yardımcı hizmetlerinde yer alabilmesini sağlayacak nitelikte olup, lisans düzeyine geçmek bakımından da motivasyon sahibidir. | 3 |
11 | Hukukun toplum ihtiyaçlarına parelel olarak şekillendiğinin ve gelecekte de buna göre şekilleneceğinin farkında olarak, hukuk öğreniminin ömür boyu olduğunun bilincindedir. | 4 |
12 | Hukuki kavramları, yazılı ve sözlü olarak yerinde kullanır. | 4 |
13 | Temel hukuki problemlerde, uzman olan ve olmayan kişileri yönlendirebilir, onlarla tartışabilir ve düşüncelerini düzgün bir şekilde aktarabilir. | 3 |
14 | Genel düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. | 4 |
15 | Bilişim ve bilgisayar kullanımı konusunda, hukuk alanının gerektirdiği her türlü bilgi ve beceriye sahiptir. | 0 |
16 | Demokratik alana ait bir hukuk öğrenimi görmekle, hukuk alanının özgürlükleri tanıma ve buna bağlı olarak anayasal temel prensiplerin ışığında faaiyet göstermesi ve gösterilmesi gerektiğinin farkındadır. | 0 |
17 | Ahlaksız ve dürüst olmayan bir hukukun var olamayacağını bildiği gibi, ahlak ve hukuk ilişkisinin düzeyi arttıkça hukuk alanının da bireyler lehine genişleyeceğinin bilincindedir. | 4 |
18 | Hukuk mesleğinin gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışı bilincine sahiptir. | 3 |