Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel Ekonomi ve Coğrafya | CRP 232 | 2 | 2 | 3 + 0 | 3 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Şehri şekillendiren farklı dinamikleri değerlendirmek. |
2. Başlıca kentsel ekonomi teorilerini tanımlamak. |
3. Çağdaş kentsel gelişim sürecinin karmaşıklığını tanımlamak. |
4. Ana kentsel coğrafya modellerini ve yaklaşımlarını ayırt etmek. |
5. Farklı dönemlerin başlıca kentleşme eğilimlerini ve kentsel sorunlarını tanımlamak. |
6. Şehirlerde gözlemlenen coğrafi/konumsal örüntüleri değerlendirmek ve bunları şehir ve bölge planlama uygulamalarına girdi olarak kullanmak. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders, kentsel ekonominin anahtar kavramlarını ve teorilerini ele almakta ve kentsel coğrafyanın bir çalışma alanı olarak gelişimini etkileyen en bilinen mekansal ekonomik modelleri tanıtmaktadır. Ayrıca kentsel coğrafyanın bir çalışma alanı olarak ortaya çıkışını tarihsel bir perspektifte incelemektedir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Kullanılmamaktadır |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Bir Şehir Nasıl Organize Olur? |
2 | Kentsel Arazi ve Dinamiklerinin Tanımı |
3 | Kentsel Rantın Tanımı |
4 | Kentsel Rant Teorileri (Adam Smith, David Ricardo, Marx & Engels) |
5 | Klasik Ekonomi Teorilerinin Kentsel Mekansal Modelleri Temellendirilmesi |
6 | Neo-Klasik Ekonomi Teorilerinin Kentsel Mekansal Modelleri Temellendirilmesi |
7 | Coğrafya Nedir, Kentsel Coğrafya Nedir |
8 | Şehirlerin Mekansal Organizasyonu: İlk Modeller I (Chicago Okulu) |
9 | Şehirlerin Mekansal Organizasyonu: İlk Modeller II (Chicago Okulu Sonrası) |
10 | Post-endüstriyel Şehir: Üretimin Mekanda Yeniden Organizasyonu |
11 | Şehirler Ekonomik Gelişimin Kaynakları Olarak |
12 | Tüketim Coğrafyaları |
13 | Şehirlerde Sosyo-Mekansal Ayrışma |
14 | Kentsel Gerileme, Gentrifikasyon, Yeniden Geliştirme Projeleri |
|
Kaynaklar: |
Hubbard, P. (2006). The City. Routledge.
Hall, T. (2006). Urban Geography (3rd ed.). Routledge.
Knox, P., & McCarthy, L. (2005). Urbanization: An introduction to urban geography (2nd ed.). Pearson Prentice Hall. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Castells, M. (1977). The Urban Question. MIT Press.
Knox, P. (1993). The Restless Urban Landscape. Prentice Hall.
Carter, H. (1981). The Study of Urban Geography (3rd ed.). Edward Arnold. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders öğrencilerin algısını geliştirmek için çoklu ortam görsel materyallerine ayrıcalık tanır. Öğrencilerin gözlemleme, sorgulama ve sunum yapma becerilerini geliştirmek için bir vaka çalışması araştırması ve sınıf içi sunum verilir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %10 |
Ara Sınav | 2 | %50 |
Ders Katılımı | 1 | %5 |
Aktiviteler | 1 | %35 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 12 | 0,50 | 6,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 2,00 | 2,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 10,00 | 20,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 16,00 | 16,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 3 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 4 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 4 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 2 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 2 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 2 |