Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Bilgisayar Organizasyonu | CENG 222 | 3 | 2 | 3 + 0 | 3 | 7,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciler bilgisayarın işlem prensiplerini anlama yetisi kazanır. |
2. Öğrenciler merkezi işlemcinin aritmetik işlemleri nasıl gerçekleştirdiğini anlama yetisi kazanır. |
3. Öğrenciler modern bilgisayarların veriyolu ve kontrol birimi devrelerini analiz etme yetisi kazanır. |
4. Öğrenciler assembly dilinde basit programlar oluşturup yazma yetisi kazanır. |
5. Öğrenciler bellek organizasyonu ve bileşenlerinin etkileşimini analiz yetisi kazanır. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | EE 213 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu dersin amacı Harvard mimarili PC organizasyonunun anlaşılmasıdır: CPU, veri yolları, hafıza ve önbellek. Komut setleri, makine kodu ve assembly dili. Tam sayı ve kayan nokta sayı temsili. Basit işlemcilerin donanım organizasyonu. Boru hatları ve paralel işleme. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Bilgisayarların tarihi. Bilgisayar nesilleri. Bilgisayar aileleri ve gelişimleri. |
2 | Sayılar, aritmetik işlemler ve karakterler. İşaretli tam sayıların toplama ve çıkarması. Tam sayı aritmetiğinde taşma. |
3 | Hafıza konumları ve adresleri. Byte erişimi ve hizalaması. |
4 | Merkezi İşlem Birimi (CPU). Princeton ve Harvard mimarileri. CPU yapıtaşlarının analizi ve etkileşimleri. |
5 | Komutlar. Komut çalıştırması. Yazmaçlar. |
6 | Komut dizileri. Dallanma komutları. |
7 | Alt-rutinler, yığın işaretçisi. |
8 | Aritmetik. Ekleme/çıkarma mantığı. Adder tasarımı. Tam sayılarda çarpma ve bölme. |
9 | Kayan nokta formatı. Kayan nokta sayılarında toplama. |
10 | Tek çevrimli veriyolu, kontrol birimi. |
11 | Borulama. Borulama performansı. Veri, kontrol ve yapısal tehlikeler. |
12 | Hafıza sistemi. Statik ve dinamik rastgele erişim hafıza. Senkron ve asenkron DRAM'ler. Gecikme ve bant genişliği. |
13 | Geniş hafızaların yapısı. Salt okunur hafıza (ROM). Flash hafıza. Önhafıza. İkincil hafızalar: HDD, CD, DVD, Blu-Ray. |
14 | Süperskalar işlemler. Büyük bilgisayar sistemleri. Çok işlemcili sistemler. |
|
Kaynaklar: |
Carl Hamacher, Zvonko Vranesic, Safwat Zaki, Computer Organization, 6-th edition, McGraw Hill, 2012, 978-007-108900-5
Andrew S. Tanenbaum, Structured Computer Organization, 5-th edition, Prentice Hall, 2006, 0-13-148521-0
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Milles J. Murdocca, Vincent P. Heuring, Computer Architecture and Organization, An Integrated Approach, John Wiley & Sons Inc.
2007, 978-0-471-73388-1, William Stallings
Computer Organization & Architecture, 7-th edition, Prentice Hall 2006, 0-13-185644-8
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
3 saatlik dersler. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 3 | %15 |
Ara sınav | 1 | %30 |
Proje | 2 | %15 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |