| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Mühendisler İçin Sayısal Metodlar | EE 202 | 2 | 2 | 2 + 2 | 3 | 6,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Biçimi | Uzaktan Eğitim |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Analitik düşünme. |
| 2. Problem çözme yeteneğinde gelişme. |
| 3. Mühendislik problemlerinin çözümünde matematiğin doğru kullanımı. |
| 4. Sayısal yöntemlerin temellerini anlamak. |
| 5. Karmaşık cebirin temellerini anlamak. |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Bu ders, mühendislik problemlerinin çözümünde kullanılan sayısal yöntemlere bir giriş sağlar. Odak noktası sayısal kök bulma, doğrusal cebir işlemleri, sıralama algoritmaları, enterpolasyon yöntemleri, entegrasyon yöntemleri, türev yöntemleri, sıradan diferansiyel denklem çözücülerdir. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Kök yaklaşımları için Newton Yöntemi. |
| 2 | Newton’un bölünmüş farkları ile enterpolasyon. |
| 3 | Trigonometrik fonksiyonlarla enterpolasyon. |
| 4 | En Küçük Kareler Algoritması ile Eğri Uydurma. |
| 5 | Fonksiyonların Seri Gösterimi (Fourier Serisi) |
| 6 | Diferansiyel Denklemlerin Çözümü; Euler Yöntemi. |
| 7 | Runja Kutta 4. Derece Yöntemi. |
| 8 | Sonlu Farklar Yöntemi (FD). |
| 9 | Sonlu Elemanlar Yöntemi (SEM). |
| 10 | İntegral Denklemlerin Çözümü; Momentler Yöntemi. |
| 11 | Optimizasyon; Dışbükeylik ve Yakınsama. |
| 12 | En Dik İniş Yöntemi. |
| 13 | Gauss-Newton Yöntemi. |
| 14 | Gradient dışındaki diğer algoritmalar; Genetik Algoritma gibi. |
| |
| Kaynaklar: |
| Steven C. Chapra and Raymond P. Canale, "Numerical Methods For Engineers", McGraw-Hill Education, 2015, ISBN: 978-0-07-339792-4.
James F. Epperson, "An introduction to numerical methods and analysis", John Wiley & Sons, 2013, ISBN: 978-1-118-36759-9. |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| Steven T. Karris, Numerical Analysis Using Matlab and Excel, Orchard Publications, 2007, 978-1-934404-04-1 |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Haftada 2 saat ders
Haftada 2 saat laboratuvar
|
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Aktiviteler | 1 | %40 |
| Aktiviteler | 14 | %20 |
| Aktiviteler | 1 | %40 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 3,00 | 3,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 8,00 | 8,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 3 |
| 2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 4 |
| 3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 1 |
| 4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 4 |
| 5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 3 |
| 6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 2 |
| 7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 2 |
| 8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 2 |
| 9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 2 |
| 10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
| 11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 0 |
| 12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
| 13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
| 14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
| 15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
| 16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |